Havada Uçağın Acil Çıkış Kapısı Açılır mı?

26 Mayıs 2023 Cuma günü, Güney Koreli Asiana Havayolları’na ait HL8256 tescilli, 11 yaşındaki Airbus A321, 194 yolcu ve 6 mürettebatıyla, Jeju Adası (CJU) ile Daegu (TAE) arasındaki, OZ8124 sefer sayılı iç hat uçuşu için havalandı.

Uçağın sol tarafındaki üçüncü acil çıkış kapısının yanında oturan yolculardan biri, son yaklaşma sırasında uçağın acil çıkış kapısını açtı. Kabin içinde bir kaos oluşturdu.

Kapı açıldığında, uçak yerden 700 feet (213 metre) yükseklikteydi. Piste teker koymasına 2-3 dakika vardı ve uçağın hızı saatte 240 km civarındaydı.

Uçak, Daegu Havalimanı’na güvenli bir şekilde iniş yapmayı başardı. İnişin ardından, nefes almakta güçlük çeken 9 kişi hastaneye kaldırıldı. Polis, iniş esnasında kapıyı zorla açmaya çalıştığı şüphesiyle 30’lu yaşlarında bir erkek yolcuyu gözaltına aldı.

Uçaktaki yolcular arasında, Cumartesi günü yakındaki Ulsan şehrinde ulusal bir spor etkinliğinde yarışması planlanan 48 ilkokul ve ortaokul öğrencisi sporcu da vardı.

Görgü tanıkları, zanlının kapıyı açtıktan sonra dışarı atlamaya çalıştığını söylüyor. Kabin ekipleri, yolcunun atlamasını önlemek için uçaktaki diğer erkek yolculardan yardım istedi. Ekip üyeleri ve diğer yolcular, kapıyı açan yolcuyu sarılarak içeri çekti.

Polis, gözaltına alındığı sırada yolcunun sarhoş olmadığını açıkladı. Ancak kapıyı neden açtığı sorularına karşı sessiz kalmayı tercih etti.

Olaydan bir gün sonra yapılan açıklamada, ‘Lee’ olarak bahsedilen yolcunun, polise verdiği ifadede, kısa süre önce işini kaybettiği için stresli olduğu ve “uçaktan bir an önce inmek istediği” için kapıyı açtığını söylediği belirtildi.

Acil çıkış kapıları seyir esnasında açılabilir mi?

Yaşanan olayın ardından, seyir esnasında acil çıkış kapılarının açılıp açılamayacağı hakkında bir tartışma başladı. Uçağın kabin içi ile dış ortamdaki atmosfer basıncı arasındaki büyük fark göz önüne alındığında, seyir irtifasındayken acil çıkış kapılarını açmak imkansızdır.


İlgili Haber | Uçak Kabini Neden Basınçlandırılıyor?


Acil çıkış kapılarının, yalnızca uçak yerdeyken açılabileceği iddia edilmiş olsa da, Güney Kore’de yaşanan olay, durumun pek öyle olmadığını gösteriyor. Uçak düşük irtifalardayken, iç ve dış basınç arasındaki fark 30.000 ft ve üzerinde olduğu gibi yüksek olmadığı için, kapıların açılması gerçekleşebilecek bir ihtimal haline dönüşüyor. Ancak her şeye rağmen, uçak park halindeyken bile kapılar ağır olduğu için, açmak için ciddi bir güç sarf etmek gerekiyor.

Uçuş öncesi kabin amirinin “silde armed and crossscheck” anonsu ile çoğunlukla kapılara bağlı olan acil durum tahliye kaydırakları açılmaya hazır hale getirilmiş olur. Bu hamle ile kapı kilitlenmez. Acil bir durum yaşandığında, kapılar ‘armed’ pozisyonunda olduğu için, acil çıkış kapısı açılarak, tahliye kaydıraklarının şişirilmeye başlaması için uygun ortam hazırlanmış olur.

Asiana Acil Çıkış Koltuğunu Boş Bırakacak

Yaşanan olaydan bir kaç gün sonra, Asiana Havayolları yeni bir karar aldı. Bundan böyle havayolu, uçak ne kadar dolu olursa olsun, bir uçuş emniyeti önlemi olarak, Airbus A321 uçaklarında, belirli acil çıkış koltuklarının satışa kapatıldığını açıkladı.

Asiana filosundaki 14 adet Airbus A321ceo (eski nesil) uçağın tamamında, 31A ve 26A numaralı acil çıkış koltuklarına bilet satılmayacak.

Asiana’nın 174 koltuklu konfigürasyona sahip 11 adet A321 uçağında 26A numaralı koltuk satışı yasaklanırken; şirketin 195 koltuk kapasiteli konfigürasyona sahip 3 adet A321 uçağında ise bundan bölyle 31A numaralı koltuk satışa sunulmayacak.

Havayolunun filosundaki diğer uçak modellerinde acil çıkış koltuklarının satışı devam edecek.

Asiana Airlines’ın iştiraki olan Air Seoul de uçaklarında aynı politikayı uygulayacağını duyururken; şirketin bir diğer iştiraki olan Air Busan da bu kuralı uygulayıp uygulamamayı değerlendiriyor. Aralarında iki düşük maliyetli havayolu Jin Air ve Air Premia‘nın da bulunduğu diğer Güney Koreli havayollarının da Airbus A321’deki acil çıkış koltuklarının satışının yasaklanmasına ilişkin kararın üzerine çalışıyor.

adbanner