Skycop verilerine göre, 2024 yılının Haziran ve Ağustos ayları arasında, AB ülkelerindeki havalimanlarından, 3,2 milyondan fazla uçuş gerçekleştirildi. Bu uçuşların yaklaşık yüzde 2’sine karşılık gelen 60.000 uçuşta, yolculara çeşitli oranlarda tazminat ödenmesi gereken uçuş iptalleri veya rötarlar yaşandı.
Etkilenen uçuş başına ortalama 130 yolcu ve yolcu başına 250 Euro gibi asgari tazminat şartları ile yapılan basit bir tahminle, havayollarının yalnızca 3 aylık yaz sezonunda, gecikme ve iptaller nedeniyle yolcularına 2 milyar Euro tazminat ödemesi gerektiği ortaya çıktı. Ancak, yapılan araştırmalar, yolcuların yalnızca üçte birinin, haklarını arayarak, havayolundan gecikme ve iptal nedeniyle tazminat talep ettiğini gösteriyor.
Avrupa’daki en büyük havacılık pazarları olan Almanya, İspanya, İtalya ve Fransa’da, bahsedilen 3 aylık sürede 7.000 ila 13.000 arasında değişen sayıda uçuş gecikmesi veya iptali yaşandı. Avrupa Birliği’ndeki diğer ülkeler ise bu sayıların çok gerisinde kaldı.
Almanya kalkışlı uçuşların %2,5’inden fazlası aksarken, İtalya, Fransa ve Hollanda’da oranlar %2’nin biraz altında kaldı. İspanya’da kesinti oranı %1,5 olarak gerçekleşti.
Lüksemburg, Macaristan ve Romanya bu yaz sezonunda uçuşların en yüksek aksama oranlarına sahip olduğu ülkeler oldu. Bu 3 ülkedeki tüm uçuşların yaklaşık %3’ünde gecikme veya rötar yaşandı. Finlandiya, Estonya, Letonya ve Litvanya ise ciddi rötar veya iptal edilen uçuşların %1’den az olduğu ülkeler olarak kayıtlara geçti.
AB’de yaz sezonunda iptal ya da gedikme yaşanan uçuşların oranı geçtiğimiz yıl %1,8 olarak ölçülmüştü. Ancak 2022 yılının yaz sezonunda ise %2,5’in üzerindeydi.
Havayolları yolcularını tazminat ile ilgili hakları hakkında bilgilendirme konusunda oldukça ketum. Uçuşlarında sorun yaşayan yolcular, genellikle havayollarının web sitelerindeki karmaşık sayfalarda gezinirken kayboluyor veya çağrı merkezlerine ulaşmaya çalışırken sıkılıp bundan vazgeçiyor.
Avrupa Birliği’nin yolcu haklarını düzenleyen EU261 sayılı düzenlemesi, yolcuların yaşadığı olumsuzlukların telafi edilmesi ve havayollarının performanslarını iyileştirmeye teşvik edilmesi için oluşturuldu.
EU261 düzenlemesi uyarınca, yaşanan rötarlar için ödenmesi gereken tazminat, havayolunun hangi ülkeye ait olduğundan bağımsız olarak, tüm AB ülkeleri sınırları içindeki havaalanlarından yapılan kalkışlar ve AB ülkelerine kayıtlı havayollarının AB ülkeleri sınırları içindeki havaalanlarına varış uçuşları için geçerli. Yolcular, üç saati aşan gecikmeler için, uçuş mesafesine bağlı olarak 250 ila 600 Euro arasında değişen tazminat alma hakkına sahip. İptal edilen uçuşlar, öngörülemeyen ulaşım veya konaklama masrafları, kayıp bagaj ve diğer senaryolar için de tazminat hakları bulunuyor.