Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği – IATA, 2022 yılına ait ticari havacılık emniyet raporunu yayımladı. 2022 yılı, son beş yıla kıyasla en düşük ölümlü kaza oranına sahip yıl olarak kayıtlara geçti.
7 Mart 2023’te yayınlanan rapor, çoğu hükümetin COVID-19 seyahat kısıtlamalarını kaldırması veya hafifletmesi nedeniyle, gerçekleştirilen toplam uçuş sayısında, 2021’e kıyasla %25’lik bir artış olduğunu ortaya koydu. Ancak toplam uçuş sayısı, 2019’daki toplam uçuş sayısının %31 altında gerçekleşti.
Daha fazla kaza, daha az ölüm
2021 yılında 29 kazanın yaşandığı ticari havacılık endüstrisinde, 2022 yılında 39 kaza meydana geldi. Ancak yaşanan toplam kazalar içindeki ölümlü kaza oranında, bir önceki yıla göre bir düşüş olduğu görüldü.
2021’de yaşanan 29 kazanın 7’si ölümlü kaza olarak kayıtlara girmişti. 2022’de yaşanan 39 kazanın yalnızca 5’i ölümlü kazaydı. Sonuç olarak, ölümlü kaza oranı, 2021’de milyon uçuş başına 0,27’yken; 2022’de 0,16’ya kadar düştü. Bu rakamlar, beş yıllık ölümlü kaza oranı olan 0,20’nin de altında gerçeklemiş oldu.
Ölenlerin Çoğu Bir Uçuştaydı
Ölümlü kaza sayısındaki azalmaya rağmen, uçak kazasında hayatını kaybedenlerin sayısı arttı. 2021’de uçak kazasında ölenlerin sayısı 121 olarak gerçekleşmişti. Ancak 2022’de uçak kazalarında, 158 kişi yaşamını yitirdi.
IATA’ya göre, ölümlerin çoğu tek bir uçak kazasında meydana geldi: 21 Mart 2022’de düşen ve 132 kişinin hayatını kaybettiği China Eastern’in 5735 sefer sayılı uçuşu, yıl boyunca uçak kazalarında hayatını kaybeden toplam insan sayısının yüzde 85’ini oluşturdu.
Bir sonraki en büyük can kaybı ise Tanzanya’da 19 ölümle sonuçlanan, Precision Air kazası oldu.
Uçak Kazasında Yerde Ölen Kişiler
IATA, yaşanan kazaların üçünde, ölen kişilerin yolcu veya mürettebat değil, yerdeki insanlar arasından olduğunu açıkladı.
Gine’nin Konakri şehrindeki Ahmed Sékou Touré Uluslararası Havalimanı’nda (CKY) meydana gelen kazada, piste giren bir motosiklet, iniş yapmakta olan bir uçakla çarpıştı. Motosikletteki iki kişi hayatını kaybetti.
Başka bir kazada, Peru’nun başkenti Lima’daki Jorge Chávez Uluslararası Havalimanı’nda (LIM) bir uçak havalanırken, piste bir itfaiye aracı girdi. İki itfaiyecinin yaşamını yitirdiği bir kaza ile sonuçlandı.
Üçüncü bir kaza da ise Alabama’daki Montgomery Bölgesel Havalimanı’nda (MGM), uçak park etmek üzere kapıya ulaştıktan kısa bir süre sonra, henüz uçağın motorları kapatılmadan önce, yer hizmetlisi görevlilerinden biri, uçağın motoru tarafından emilerek korkunç bir şekilde yaşamını yitirdi.
Sektördeki ölüm riskini azaltmak için sürekli odaklanma
10 yıla yayılan kaza verilerini analiz eden IATA, sektörün genel emniyet performansını %48 oranında iyileştirdiğini ve 2013’te 2,31 olan kaza oranının 2022’de milyon uçuş başına 1,21 olduğunu açıkladı.
2013 yılında 11 ölümlü kaza 173 ölümle sonuçlandı. Son beş yılda, ticari uçaklar (yolcu ve kargo) için yılda ortalama yedi ölümlü kaza meydana geldi ve bu kazalarda yıllık ortalama 231 kişi yaşamını yitirdi.
IATA, sektördeki ölüm riskini sürekli olarak azaltmak için, havacılık paydaşlarını desteklemeye odaklanmaya devam edeceğini ilan etti.