İptal Ettiği Uçuşlara Bilet Satan Qantas’a Rekor Ceza Kapıda

Avustralya’nın ulusal havayolu Qantas, iptal ettiği uçuşlara bilet satmaya devam etmesi nedeniyle, yüz milyonlarca Dolarlık bir cezayla karşı karşıya kalabilir. Havayolu, aynı zamanda, iptal edilen uçuşlarla ilgili olarak, haftalar boyunca yolculara bilgi verilmemesi nedeniyle de suçlanıyor.

Avustralya Rekabet ve Tüketici Komisyonu (ACCC), ulusal havayolu Qantas’ın, yanlış, yanıltıcı veya aldatıcı davranışlarda bulunduğuna yönelik olarak hukuki bir süreç başlatı. Havayolu, daha fazla gelir elde etmek amacıyla, iptal ettiği uçuşlara bilet satmaya devam etmekle suçlanıyor.

ACCC’nin iddasına göre Qantas, Mayıs – Temmuz 2022 döneminde gerçekleşmesi planlanan 8.000’den fazla uçuş iptal edildikten sonra, ortalama iki haftadan fazla ve hatta bazı durumlarda 47 güne kadar web sitesinde bu uçuşlara bilet satmaya devam etti.

Öte yandan havayolu, yine Mayıs – Temmuz 2022 döneminde gerçekleşmesi planlanan 10.000’den fazla uçuş için, bilet alan yolcularına iptal edildiğine dair ortalama 18 gün bildirimde bulunmadı. İptal bilgisi, bazı uçuşların yolcularına tam 48 gün sonra bildirildi.

Bahsedilen sorunların ne kadar kişi etkilemiş olabileceğine dair bir fikir vermek gerekirse, Qantas’ın uçuşu ağındaki toplam uçuşların yaklaşık %25’i bu dönemde iptal edildi. Bahsedilen sorunlar, bu iptallerin %70’ini etkiledi. Başka bir deyişle, Qantas’ın toplam uçuşlarının yaklaşık %18’inde havayolu, iki veya daha fazla gün boyunca bilet satışına devam etti. Uçuşlara daha önceden bilet alan yolculara da uçuşlarının iptal edildiği bilgisi iki veya daha fazla gün süreyle geç bildirildi.

İddia dilekçesinde yer alan birkaç örnek şu şekilde:

  • 6 Mayıs 2022’de Melbourne’den Los Angeles’a yapılacak QF93 sefer sayılı uçuşun iptali, kalkıştan iki gün önce yolculara bildirildi. Bir yolcuya, planlanan kalkış tarihinden bir gün önce, yedek bir uçuşta yer sağlandı. Bu bilgi, yalnızca Qantas mobil uygulaması aracılığıyla iletildi. Bu uçuş yolcuya 600 AUD tutarında ekstra harcamaya neden oldu.
  • 29 Temmuz 2022’de Sidney’den San Francisco’ya yapılacak QF73 sefer sayılı uçuş için Qantas, uçuşu iptal ettikten sonra 21 bilet daha sattı ve son bilet, uçuş iptal edildikten 40 gün sonra satıldı.

ACCC Başkanı Gina Cass-Gottlieb durumu şu şekilde açıklıyor:

“ACCC olarak, Qantas’ın uçuş iptal uygulamalarına ilişkin ayrıntılı bir soruşturma yürüttük. Sonuç olarak, Qantas’ın iptal edilen binlerce uçuş için bilet satmaya devam ettiğini tespit ettik. Bu durum, onbinlerce kişinin seyahat planlarını etkilediğini için,  işlem başlattık.”

“Qantas’ın iptal edilen uçuşlar için bilet satmaya devam etmesi ve bilet sahiplerine iptal edilen uçuşlar hakkında bilgi vermemesi, yolculara alternatif plan yapmaları için daha az zaman bıraktı. Yolcular, istedikleri zamanda seyahat etmek için daha yüksek bilet fiyatı ödeyerek yeniden bilet almış olabilir. Oysa onların bilet aldığı uçuş çoktan iptal edilmişti.”

“Avustralya’nın büyük şehirleri arasında çok büyük mesafeler var. Avustralya’da sevdiklerini ziyaret etmek, tatile çıkmak, işlerini büyütmek veya meslektaşlarıyla bağlantı kurmak isteyen birçok yolcu için güvenilir hava yolculuğu büyük önem taşıyor. İptal edilen uçuşlar, yolcular açısından ciddi finansal, lojistik ve duygusal etkilere neden olabilir.

Qantas Rekor Ceza Alabilir!

Avustralya Rekabet ve Tüketici Komisyonu (ACCC) yapılan bu usulsüz uygulama için, Qantas’a “yüz milyonlarca” Dolar para cezası verilmesini talep etti. ACCC Başkanı bu talebin gerekçesini şu şekilde açıklıyor:

“Bunun sadece işi yanlış yapmak olmadığını biliyoruz. Bu nitelikteki davranışların tekrar edilmesini engellemek için  caydırıcı bir ceza talep ediyoruz.”

ACCC, Qantas’a, otomobil üreticisi Volkswagen’in Avustralya tüketici yasalarını ihlal ettiği için, 2019’da tahsil edilen 125 milyon Avustralya Doları tutarındaki para cezasından “çok daha fazla” para cezası verilmesini istiyor.

Avustralya yasalarına göre, Avustralya tüketici yasasının ihlali durumunda, verilecek maksimum ceza, bu ihlalin sonucunda elde edilen veya makul şekilde atfedilebilecek toplam faydanın üç katı, şirketin yıllık cirosunun %10’u veya 10 milyon Avustralya Doları’ndan daha yüksek tutarlı olan seçeneğin hangisi olduğuna göre belirleniyor.

Qantas’ın mali yıldaki yıllık cirosu 19,8 milyar Avustralya Dolarıydı. Dolayısıyla şirketi bekleyen potansiyel ceza, çok daha büyük.

Pandemiden Bu Yana Qantas Olağanüstü Prestij Kaybı Yaşıyor!

Qantas’ın Avustralya’daki itibarı, pandeminin başlangıcından bu yana büyük bir düşüş yaşadı. Qantas, harika yönleri olan bir havayolu olsa da şirketin üst yönetimine genel olarak saygı duyulmuyor.

CEO Alan Joyce‘nin, havayolunu yıllardır en acımasız şekilde, sadece karlılık ekseninden bakarak, çalışanlara veya müşterilere pek saygı göstermeden yönettiği düşünülüyor. Her ne kadar halka açık, kâr amacı güden bir şirketi yönetiyor olsa da bu durum, onun başkalarına gösterdiği umursamazlığın düzeyini pek değiştirmediği iddia ediliyor. Joyce, önümüzdeki Kasım ayında koltuğunu devredecek.

Ne yazık ki, pek çok havayolu şirketi arasında bu tip uygulamaların olduğu tahmin ediliyor. Özellikle 2022 yılı içinde, dünyadaki neredeyse tüm havayolları uçuş iptali konusunda rekorlar kırmıştı. Dolayısıyla diğer havayollarının da benzer mağduriyetler yaratacak uygulamalara imza atıp atmadığı bilinmiyor.

Eğer Qantas, bu davada çok büyük bir para cezasıyla karşı karşıya kalırsa, bunun gelecekte havayollarının biraz daha sorumlu ve dikkatli davranmaya itebileceği düşünülüyor.

adbanner