KAAN İlk Uçuşunu Yaptı

Türkiye’nin milli imkanlarla geliştirdiği beşinci nesil savaş uçağı KAAN ilk kez gökyüzü ile buluştu. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından tasarlanıp geliştirilen milli muharip uçak KAAN’ın Mürted Hava Meydanı’ndan havalandığı ilk uçuşunda kokpitte test pilotu Barbaros Demirbaş yer aldı. Uçuşta, KAAN’a bir adet F-16 Fighting Falcon savaş uçağı eskortluk etti.

11 dakika süren ilk uçuşta KAAN, 8.000 feet (2.400 metre) yüksekliğe çıkarken; 230 knot (saatte 425 kilometre) hıza ulaştı. Sorunsuz geçen ilk uçuşun ardından inişe geçen KAAN, başarıyla pisti tutturarak paraşütünü açtı ve inişini gerçekleştirdi. KAAN, iniş ardından Mürted Hava Meydanı’ndaki bağlantı yolundan TUSAŞ tarafına geçiş yaptı. Bu esnada KAAN projesinde çalışan TUSAŞ çalışanlarının gururla uçağa doğru koştuğu anlara ait görüntüler, sosyal medyada büyük yankı uyandırdı.

KAAN’ın, düşük gözlemlenebilirlik tasarımına, gövde içinde ve dışında silah taşıyabilme yeteneğine, aktif elektronik olarak taranan dizi (AESA) radar sistemine, süper seyir ve gelişmiş veri bağlantısı yeteneklerine sahip beşinci nesil bir savaş uçağı olması planlanıyor. KAAN, insansız hava araçları, havadan ihbar, kontrol gibi platformlar ve tedarik edilmesi planlanan diğer unsurlarla ortak çalışabilecek. Yeni nesil silahlarla havadan havaya muharebe, süpersonik hızda dahili silah yuvalarından hassas vuruş gerçekleştirebilecek KAAN, yapay zeka ve nöral ağ desteğiyle artırılmış muharebe gücü sağlayacak.

KAAN programı kapsamında Yıldırım Test Tesisi, Radar Kesit Alanı Test Tesisi, Rüzgar Tüneli Tesisi gibi dünyanın sayılı büyüklükteki test merkezleri de ülkeye kazandırılmış olacak. Bu sayede test verilerini işleme kabiliyetlerinin artırılmasının da önü açılmış olacak. İlk uçuşunu yapan KAAN’dan Volo Kompozit üretimi yerli kanopi kullanıldı.

KAAN programı, Türk Silahlı Kuvvetlerinin stratejik ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde Türk savaş filosunu modernize etmeyi ve milli savunma yeteneklerini geliştirmeyi amaçlıyor. Uçağın geliştirilmesine 2010 yılında başlandı ancak 2019 yılında Türkiye’nin F-35 programından çıkarılmasının ardından süreç önemli ölçüde hızlandı. Türkiye, Rusya’dan S-400 hava savunma sisteminin satın alması nedeniyle başlayan anlaşmazlık nedeniyle 18 Temmuz 2019’da F-35 programından çıkarılmıştı.

Türk Hava Kuvvetleri, mevcut F-16 filosu da dahil olmak üzere savaş uçağı filosunu geliştirmek için alternatif seçenekler arıyor. Kısa süre önce Türkiye’nin İsveç’in NATO’ya katılmasını onaylamasının ardından, 40 adet Lockheed Martin F-16 Viper savaş uçağı ve diğer ekipmanlarının yaklaşık 23 milyar Dolar’a Türkiye’ye satılmasına ABD’den onay geldi.

Milli Muharip Uçak KAAN’ın T0 adı verilen başlangıç şartlarını 2018’de yerine getirdi. 2018-2022 yılları arasında Faz-1 Aşama-1 kapsamında, KAAN’ın ön dizayn faaliyetleri icra edildi.

2022-2029 dönemini kapsayan Faz-1 Aşama-2 kapsamında ise, KAAN’ın detay tasarım ve kalifikasyon faaliyetleri gerçekleştirilecek. KAAN; 2023 yılında hangardan çıkış yaptı. 2026 yılına kadar, 3 adet prototipin üretilmesi hedefleniyor. Şu an TUSAŞ tesislerinde 2’nci ve 3’üncü prototiplerin montaj faaliyetleri devam ediyor.

Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na teslim edilecek Blok-10 konfigürasyonunun ise 2029 yılına kadar geliştirilmesi hedefleniyor. Faz-2 kapsamında üretilecek 10 adet KAAN Blok-1 savaş uçağı için teslimatların 2028’de başlaması hedefleniyor.

Faz-3 kapsamında 2030 yılında KAAN’ın seri imalat sürecinin başlaması planlanıyor.

adbanner