Kaptan Pilot ve Kabin Amirlerine Harcama Azaltma Talimatı

İsviçre’nin ulusal havayolu SWISS, çalışanların motivasyonunu artırmayı amaçladığı “Crew Surprise” uygulamasının, çalışanlar tarafından suistimal edildiği gerekçesiyle, şirket içinde bir uyarı videosu paylaştı.

Star Alliance ittifakı üyesi olan İsviçreli SWISS Havayolları’nın, çalışanların motivasyonunu artırmayı amaçladığı “Crew Surprise” isimli bir konsepti bulunuyor. Bu uygulama sayesinde, kaptan pilot veya kabin amiri (maître) birlikte görev yaptığı ekibe küçük bir sürpriz yaparak, yatı görevleri sırasında onları yemeğe veya bir şeyler içmeye çıkarabilir. Faturasını şirkete teslim ederek, yaptığı ödemeyi iade alabilir. Bu ilginç uygulama, iyi performans gösterilen bir uçuş veya çeşitli sebeplerle zorlu geçen bir günün ardından, uçucu ekibin moralini yükseltmek amacı taşıyor.

Kuşkusuz, uçucu mürettebata yatı görevleri sırasındaki masraflarını karşılamaları için zaten bir harcırah ödemesi yapıldığı için, bu tip bir uygulama, diğer havayolları arasında yaygın değil.

SWISS Havayolları Medya sözcüsü Meike Fuhlrott, uygulamayı şu şekilde tanımlıyor:

“Bu konsept, şirkette görev yapan yöneticiler, kaptan pilotlar ve kabin amirlerine, birlikte çalıştıkları ekip üyelerine, dünyanın herhangi bir yerinde ‘sihirli anlar’ yaşatma fırsatı sunuyor. Başarılı ve zorlu günlerin ardından, küçük bir ödüllendirme amacı taşıyor. Ekip uyumunu güçlendirmesi açısından çok önemsediğimiz bir uygulama.”

Ancak bazı SWISS çalışanları, bu konuda son dönemde aşırıya kaçan uygulamalara imza attı. Havayolunun Kabin Ekibi Başkanı Martin Knuchel, 20 dakikalık bir video yayınladı ve personeli bu konuda ciddi şekilde uyardı. Şirketin son dönemde ‘Crew Surprise’ harcamalarında ciddi bir artış tespit edildi ve buna bir çözüm bulunması gerektiği düşünüldü:

Videoda, son üç ayda bu konsept kapsamında altı haneli bir harcama yapıldığını söyleyen Knuchel, buna bir son verilmesi  ve yapılan harcamalara dikkat edilmesi talimatı verdi. Aksi halde bu yüksek seviyedeki harcamalarla, bu konseptin sürdürülebilir olmayacağına vurgu yaptı.

Videoda, Amerika Birleşik Devletleri’nde bir kaptan pilotun, 12 kişilik mürettebatı, bir et lokantasına götürüp, 2.000 Dolar’ın üzerinde hesap ödediği ve bu parayı şirketten geri istediği olaya özellikle dikkat çekildi. Bu olay, havayolunun mürettebattan harcamalarını biraz dizginlemelerini talep etmesine neden oldu.

SWISS Havayolları Medya sözcüsü Meike Fuhlrott, 20 Minutes’e yaptığı açıklama ile mürettebatın “Crew Surprise” harcamaları konusunda fazla cömert davrandığını yalanladı. “Bahsedilen videoda Kabin Ekibi Başkanımız, yılın en zorlu döneminden sonra bu sürpriz yemeklerin devam ettiğine dikkat çekmek istedi. Ancak harcamaların olağan çerçevede gerçekleşmesine vurgu yaptı.” ifadelerini kullandı. Havayolu, bu uygulama için ayrılan bütçenin miktarı hakkında yorum yapmıyor. Ancak geçtiğimiz yaz sezonunda, bu sürpriz fırsatının sık sık değerlendirildiği söyleniyor.

Fuhlrott ayrıca, mürettebata nasıl sürpriz yapılacağı konusunun, yönetimin takdirine bağlı olduğunu söylüyor. Programın süresi sınırlı değil ve uygulama şu anda devam ediyor.

Ne Yapılabilir?

Bu uygulama için SWISS Havayolları’nı takdir etmek gerekiyor. Çünkü personele moral ve motivasyon sağlamak açısından oldukça yararlı bir uygulama olduğu kesin.

SWISS’in bu uygulama için çalışanlara ciddi bir takdir yetkisi vermesi de oldukça güzel. Ancak suistimal durumunun önüne geçebilmek için, daha net tanımlanmış parametreler ve sınırlar koymak faydalı olabilir. Dört kişilik bir mürettebatı Avrupa’nın herhangi bir yerinde yemeğe çıkarmakla, 12 kişilik mürettebatı New York’ta bir akşam yemeğine davet etmek arasında ciddi bir fark var.

Los Angeles ya da New York gibi bir şehirde, yiyecek, içecek ve bahşişlerin ne kadara mal olduğunu düşünüldüğünde, bir et lokantasında ödenen 2.000 Dolar’lık fatura o kadar da yüksek değil gibi görünüyor. Özellikle yıllık geliri 4,41 milyar İsviçre Frank’ı olan bir şirket için, bir çeyrek dönemde yapılan altı haneli harcama çok da fazla görünmüyor aslında. Eğer yapılan bu harcama en yüksek seviyelerde altı haneli bir miktar ise o zaman SWISS personelinin takdir yetkilerini çok sorumsuzca kullandığını söylemek mümkün olabilir.


İlgili İçerik | Kabin Ekibi Boeing 777’nin Kanadında Neden Dans Etti?

adbanner