İstanbul Havalimanı’nın işletmecisi İGA CEO’su Kadri Samsunlu, Habertürk TV’de İstanbul’u vuran kar fırtınasında İstanbul Havalimanı’nda yaşananları anlattı.
Samsunlu, “Biz karın geldiğini bir hafta öncesinden Meteoroloji ile birlikte takip ediyorduk. Bu bir kar fırtınası şeklinde geldi. Beklentimiz 10-12 cm’lik kar oluşmasıydı. Bu normal bir kar yağışı değil. İstanbul bu kar yağışını geçmişte de yaşadı. O zaman da havalimanlarında sıkıntı yaşanmıştı” dedi.
Samsunlu sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bu işin özünde doğaya karşı iş yaptığınız için, kar yağdığı zaman mücadele var. Havalimanları buna hazırlıklı, biz de hazırlıklıyız. Bu olağanüstü bir kar yağışı. Bu kar yağışı, İstanbul’un batısını vurdu. Bunun sonucunda da bizim havalimanımızda da ciddi bir kar birikmesi oldu.
Bu yağan karı kaldırmamız için 100 binden fazla kamyon hareketi gerekiyor. Bu 7 saat demek. Kar size fırsat vermiyor, görüş mesafesi konusu var. Fırtına içinde saatler geçiriyorsanız sizin müdahale şansınız kalmıyor. Hava 1-1,5 saat müsaade etseydi bunun sonucunu görürdük. 7 saat aralıksız kar yağdı ve 40 cm kar birikti.”
Cold weather operations ⛄️
Guess the airport…#aviation #avgeeks pic.twitter.com/YG9zAo9cMf
— Capt. Puneet Nagi (@CaptPuneetNagi) January 25, 2022
BAŞKA ÖNLEMLER ALINAMAZ MIYDI?
Mağduriyet yaşayan yolcuların sıkıntılarının giderilmesi konusunda bir çalışma olup olmadığı konusunu açıklayan Samsunlu, “Bu kar operasyonu cuma günü başladı. O gün bu havalimanından 400’e yakın uçak kalktı. 12 saat içerisinde düşseydi bu kardan sorun çıkmazdı. Uçuşlar iptal edilince terminalde 20 bin kişi kaldı. 20 bin kişi için birkaç fotoğraf üzerinden yorum yapmak doğru olmaz. Buradaki insanlardan herhangi birinin aç kaldığını, battaniye verilmediğini, üşüdüğünü, internette sorun yaşadığını söyleyecekse elbette dava açabilir. Biz de yaptıklarımızı anlatırız” diye konuştu.
Samsunlu, “Birinci hedefimiz hiç kimse dışarıda kalmasın. 1000’e yakın aracı kendi imkanlarımızla aldık ve tüm ihtiyaçları karşıladı. Otele gitmek isteyen yolcular oldu. En proaktif çözümleri getirmeye çalıştık. İnsanların yerde yatmasından mutlu değiliz ancak 20 bin kişiyi ağırlamak kolay değil. Biz onların rahatsızlıklarını azaltmak için her şeyi yaptığımızı, elimizden gelenin en iyisinin yapıldığını, herkesin ihtiyacının görüldüğünü düşünüyorum” ifadelerini kullandı.
Kadri Samsunlu, bu süre içerisinde 60 binden fazla kumanya ve 80 binden fazla su dağıtıldığını belirtti.
HAVALİMANINA OTEL İNŞA EDİLECEK Mİ?
Yolcuların kartonlar üzerinde yattığı görüntüleri değerlendiren Kadri Samsunlu, “Biz kimseye karton dağıtmadık. İşletmelerdeki kartonları alıp altlarına koymuş olabilirler” dedi.
Çevik kuvvetin havalimanına girmesini hakkında konuşan Samsunlu, “Orada beklediler. Burada düzeni ve güvenliği herkes için sağlamamız lazım. Oradaki tepkileri duyduk ve çözüm üretildi. Emniyette üzerine düşen görevi yaptı” diye konuştu.
Samsun, otel yapılıp yapılmayacağı konusunda şunları söyledi:
“Biz dünya üzerindeki en büyük otele sahibiz. 450 odası full doldu. Burada metro olsaydı dahi, ‘Burada güvendesiniz, bir çatı altındasınız. İhtiyaçlarınıza cevap verecek imkan var’ derdim. Burada kalan yolcular yabancı yolcu. Biz de bu konuda herkese en düz şekilde mesajımızı verdik.”
Otel konusuna da açıklık getiren Kadri Samsunlu, “Biz 3 ay önce ikinci bir oteli yapma kararı aldık. 4 yıldızlı bir otel yapılacak. 2023’ün sonuna doğru bitirmiş oluruz” dedi. Samsunlu havalimanı çevresindeki otel sayısının da artmasını beklediğini söyledi.
KARGO TERMİNALİNİN ÇATISI NEDEN ÇÖKTÜ?
İGA CEO’su Samsunlu, kar yağışı nedeniyle havalimanında yaşanan çökme konusunu ise şöyle değerlendirdi:
Cargo building collapses at Istanbul Airport due to the amount of snow piled up on its roof. No injuries reported. https://t.co/pflJWaiMCf pic.twitter.com/8hJUKM4ssl
— Breaking Aviation News & Videos (@aviationbrk) January 25, 2022
“Bizim havalimanı içerisinde birçok paydaşımız var. Bu binalarda sorunlar yaşanabilir. Bunların sorumluluğunun İGA’ymış gibi algılamamak lazım. Bizim lokasyonlarımızda hiçbir sıkıntı yaşanmadı. Geçici olarak yapılan THY kargo alanında bir çökme oldu. Ciddi bir kar birikmesi oldu.”
KARIN HAVALİMANINA MALİYETİ NE KADAR?
Yaşanan kar felaketinin İstanbul Havalimanı’na maliyetini değerlendiren Samsunlu, “Belli bir fatura var ama bu fatura bizi yıkacak bir fatura değil.
Bir kere yolcu kaybımız var. Burada yolcunun İstanbul’da yaşadığı deneyimden sonra ‘Ben sıkıntı yaşamadım, emniyet içinde kaldım’ demesi. Buradaki müşteri memnuniyetini pozitif tutmak önemli. Elimizden gelenin fazlasını yapmaya çalışıyoruz. Parasal karşılığını hesaplamadık” dedi.
İSTANBUL HAVALİMANI’NDA SON DURUM NE?
Samsunlu, havalimanındaki son durum hakkında bilgi verirken, “Havalimanında 500’den fazla uçuş yapıldı. Bizim bugün 800’e yakın uçuş planlaması var. Kargo operasyonları başladı.
2 pistimiz açık, 3’üncü pistimiz de açılacak. Bugün akşama doğru normal hacimlerimizi yapar duruma geleceğiz. Havalimanında da yoğunluk yok. Normale döndük diyebilirim” diye konuştu.
(Kaynak: AirportHaber)