Bilim insanlarından uçak yakıtı konusunda devrim niteliğinde bir adım. Karbondioksit (CO2) kullanılarak jet yakıtı üretilen yeni yöntem, doğaya verilen zararı azaltıp, yakıt fiyatlarında rekabetçi bir tablo yaratabilir! Seyahat severler de doğayı kirlettikleri için vicdan azabı duymadan uçmaya devam edebilir.
Bir grup bilim insanı, karbondioksit kullanarak yeni bir karbon nötr (çevreye zararsız) jet yakıtı üretmeyi başardı. Nature dergisinde yayımlanan makaleye göre, Oxford Üniversitesi araştırmacıları, CO2 gazını yakıta dönüştürme konusunda başarılı sonuçlar elde etti.
Bu başarı aslında bir ilk değil. Ancak daha önceki girişimler çok daha pahalı ve karmaşık süreçler içeriyordu. Oxford Üniversitesi Kimya Bölümü’nde görev alan ekip tarafından kullanılan yeni yöntem, tam tersine, uygun maliyetli ve karbon nötr yakıt üretme potansiyeline sahip.
Araştırmacılardan Benzhen Yao, Forbes.com’a verdiği röportajda şunları söylüyor: “Tahmin edebileceğiniz gibi, bu sonuçlar ve bunların sürdürülebilir havacılık yakıtı üzerindeki etkisi bizi gerçekten heyecanlandırıyor. İklim değişikliğinin baskısı altında, yaptığımız bu keşif, dünya çapında sürdürülebilir yakıt üretim süreçlerine önemli ölçüde katkıda bulunacak.”
Yao, ekibin bulduğu yöntemin, daha önce denenen çalışmalara göre “daha ekonomik ve çevresel olarak kabul edilebilir” olduğunu da belirtiyor.
YÖNTEM NASIL İŞLİYOR?
Ekip, belirli hidrokarbonlar üretmek için hidrojenasyon adı verilen bir işlem gerçekleştiriyor. Havadan alınan karbondioksit, Hidrojen eşliğinde Demir, Manganez ve Potasyum bileşiğinden yapılan ucuz bir katalizör kullanılarak yakıta dönüştürülüyor. Yao: “Daha az sayıda işlem kaçınılmaz olarak daha yüksek verimlilik ve daha düşük maliyet sağlıyor” şeklinde durumu özetliyor. CO2’nin yeniden kullanımına dayalı, sürdürülebilir havacılık yakıtının geleceğinin artık çok parlak olduğuna inandıklarını ve bir rüyayı gerçekleştirdiklerini belirtiyor. Daha önce yapılan çalışmalarda çok daha maliyetli olan Kobalt bazlı bileşikler kullanılıyordu.
Projeyi yöneten kimya profesörü Peter Edwards, ekibin, dünyanın ilk net sıfır emisyonlu havacılık yakıtı tanıtım tesisini kurmak için havacılık endüstrisiyle birlikte çalıştığını söyledi.
HAVACILIKTA YARIŞ KIZIŞIYOR!
İklim aktivistleri, Paris Anlaşması’nda belirlenen emisyon azaltma hedeflerine ulaşmak için, Covid-19 krizi öncesinde, havacılık kaynaklı emisyon değerlerinin sürdürülemez olduğunu öne sürdükçe, havayolu seyahatlerinde karbon ayak izini azaltma yarışı giderek kızışıyor.
İlgili Haber | Uçuşlarınızda Çevreye Verdiğiniz Zararı Nasıl Telafi Edebilirsiniz?
Havayolları biyoyakıtlara, sentetik düşük karbonlu yakıtlara veya elektrikli havacılık teknolojisine giderek daha fazla yatırım yapıyor.
Eylül 2020’de, dünyanın ilk hidrojen-elektrikli yolcu uçuşu başarıyla tamamlandı. Altı koltuklu uçak, İngiltere’nin Cranfield kentinde taksi, kalkış, tam tur ve iniş yapmayı başardı. Projeyi geliştiren ZeroAvia, ticari sınıfta yer alan bir uçakta kullanan ilk hidrojen yakıt hücresi ile gerçekleştirilen bu uçuşun tarihi bir önemi olduğu görüşünde. Şirketin, yenilenmiş Piper M sınıfı uçağı ise şu anda dünyanın en büyük hidrojenle çalışan uçağı durumunda.
Bir kaç ay önce Avrupalı imalatçı Airbus, 2035 yılına kadar hidrojenle çalışacak ticari yolcu uçağı modeli için üç ayrı konseptini duyurmuştu.