Katar Gökyüzünde Bağımsızlığını Kazandı

Orta Doğu’da havacılık için tarihi bir karar alındı. Katar, uzun zamandır verdiği mücadeleyi kazandı. Tarihinde ilk kez kendi gökyüzü ve hava sahasının kontrolünü ele geçirdi.

Birleşmiş Milletler’e bağlı bir kuruluş olan Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü-ICAO, Katar’ın kontrolünde “Doha FIR” olarak bilinen yepyeni hava sahasının kurulmasını kabul etti. Yaklaşık 30 yıl sonra ilk kez dünyada hava sahası haritası yeniden çizildi.

Basit şekilde özetlemek gerekirse gökyüzündeki hava sahaları tıpkı haritalardaki sınırlar gibi ‘FIR‘ olarak bilinen ‘uçuş bilgi bölgelerine’ bölünüyor. Bu bölgelerdeki uçuşların kontrolü ait olduğu ülke tarafından sağlanıyor. O hava sahasını kullanan uçaklar, bölgenin kontrolündeki ülkeye üs geçiş parası ödüyor.

Bugüne kadar Doha hava sahasının kontrolü, Doha terminal bölgesi hariç Bahreyn’deydi ve Katar bu duruma itiraz ediyordu. Doha FIR’ın kurulması, Bahreyn’in mevcut hava sahasını daralttı. Dünyanın en yoğun hava trafiğine sahip bölgelerinden birinin kontrolü Katar’a geçti. Bu kararın ardından, Birleşik Arap Emirlikleri’ne yapılan uçuşların yaklaşık %70’i yeni Katar hava sahası üzerinden yapılacak.

Doha FIR şimdilik iki parçaya bölündü. “A Alanı“, Katar tarafından kontrol edilecek “sınırsız irtifa” alanı olarak belirlendi. “B Alanı” ise 2 yıl için 24.500ft yüksekliğe kadar Katar’ın kontrolünde olacak. Daha sonra ise A alanına katılarak tamamen Katar’ın kontrolüne geçecek.

Bahreyn’in, Körfez hava hava sahasının büyük bölümünün kontrolünü elinde tutma kararı, ülkenin 1971’de Büyük Britanya’dan bağımsızlığını kazandığı zamana kadar uzanıyor. Bölgedeki hava sahası daha önce askeri radarların kurulduğu yerlere ve her ikisi de Gulf Council Corporation ülkeleri olan Katar ile Bahreyn arasındaki iyi ilişkiler geçmişine göre belirlenmişti.

Katar, Bahreyn’in orantısız derecede geniş hava sahasını kontrol etmeye ve yönetmeye devam etmesini o dönemde kabul etmişti. Bahreyn’in dünyanın en yoğun transit bölgelerinden birinin aşırı uçuş ücretlerinden kâr etmeye devam edeceği de kabul edilmişti. Ancak daha sonra Körfez ülkeleri arasında çıkan siyasi krizler ve pek çok körfez ülkesinin Katar’a hava sahası blokajı uygulama kararı alması ile dengeler tamamen değişti.

Modern havacılık tarihinde kendi hava sahasına (FIR) sahip olmayan bir ülkenin bu hakkı kazanmasına dair örnek bulunmadığı için, bu karar ticari havacılık dünyasında emsali olmayan bir durum.

İlgili Haber | Katar’ın Hava Sahası ile İlgili Verdiği Mücadele

adbanner