Londra-New York Rotasında Norwegian Etkisi

Londra – New York, British Airways’in milyar Dolar’lık rotası olabilir. Ancak Norwegian, bu Rotanın 2013’den bu yana en hızlı büyüyen operatörü 

Londra – New York güzergahı pazarının gücü, Heathrow (LHR) – John F Kennedy (JFK) rotası ve bu iki havalimanı çiftinin yüksek verim primi üzerine kurgulanmıştır.  OAG program uzmanlarının araştırmasına göre, British Airways’in bu rotadan elde ettiği tahmini 1.15 milyar Dolar ile bu rota, milyar dolarlık rota olmaya devam ediyor.

Londra – New York rotasında hizmet veren başka beş havayolu daha olsa da British Airways, bu pazardaki en büyük operatör durumunda.  Bu rota bağımsız araştırma kuruluşları tarafından yapılan sıralamaya göre, dünyanın en büyük uluslararası rotası ve koltuk sayısı açısından da  kıtalararası kapsamda en büyüğü (ve tüm uluslararası rotalar içerisinde koltuk sayısı kapsamında ikinci en büyüğü). LHR-JFK havalimanı ikilisi, en büyük uluslararası havalimanı çifti ve koltuk sayısına göre de en büyük kıtalararası havalimanı ikilisi. 

Bu şehir ikilisine, anti-tekelleşme koruması altında iki ortak yatırım hakim.  OAG verilerine göre, British Airways ve American Airlines’ın payı % 48,7, Virgin Atlantic ve Delta Air Lines’ın payı % 28,4.  Bu rotadan kazandıkları gelirleri işletme stratejileri için anahtar önem taşımakla birlikte son yıllarda kapasite ve trafik artışını hızlandıran bir diğer havayolu şirketi daha oyuna katıldı… Norwegian.

Düşük maliyetli uzun mesafeli iş modeli, kendini kanıtlamış olmaktan henüz uzak olsa da, Norwegian, bu tür operatörlerin bu pazarda rekabet edebileceklerini, hatta öncelikli ürünleri ile kurumsal beklentileri gerçekleştirebileceklerini kanıtlamaya çalışıyor.  Ancak  henüz, İngiltere ve ABD’nin efsane taşıyıcılarının ortak yatırım kapsamındaki iş anlaşmalarından büyük paylar almaktan çok uzaktalar. 

Londra – New York pazarı yıllık koltuk sayısı kapsamında Norwegian’ın pazara girdiği son tam yıl olan 2013 ile kıyaslandığında, 2019 yılında % 8,3 arttırmış olacak.  Bu, yıllık % 1.3’lük bileşik ortalama büyüme oranı anlamına geliyor.

Bir Bakışta | Londra-New York Rotasında Kim Ne Durumda?

2014 yılında pazara girmesinden itibaren % 10 pazar payına sahip olması, Norwegian’ın etkisini gösteriyor.  Ortak yatırımlar, özellikle Virgin ve Delta, Norwegian’ın katılımı ile pazarda önemli ölçüde güç kaybetti. Buna bağlı olarak, 2020 yılında Virgin tarafından  LHR-JFK rotasının güçlendirilmesi ve Londra Gatwick (LGW) ile JFK arasına bir hizmet eklenerek bu negatif etkinin dengelenmesi planlanıyor.

Havacılık ve seyahat endüstrisinin en güvenilir bilgi kaynaklarından olan; Centre for Aviation, CAPA tarafından yapılan bir analize göre her ne kadar Norwegian Atlantik ötesi pazarda büyümüş olsa da rakipleri “bu para makinasının üzerinde oturmaya devam edecekler”.

İlgili Haber | En Çok Kazandıran Uçuş Rotaları-2018

Kısa bir süre önce yayınlanan “Londra-New York: Norwegian Air’ın pazara girişinden 5 yıl sonra ortak yatırımların hisse payları stabilize oluyor” raporu; CAPA’nın Londra – New York pazarının OAG kapasite verileri ile ilgili, havalimanları, havayolları ve ortak yatırımlar kapsamında büyüme ve koltuk paylaşımı analizini yansıtmakta. LHR-JFK rotası, İngiltere’nin milli havayolu British Airways’e gelir getirme kapasitesi açısından “büyük bir varlık” olarak nitelendirilirken, Virgin’in iki numaralı pozisyonu için de “zaman zaman kendi kırılgan finansal performansının desteklemeye yardımcı olduğu öne sürülüyor.

CAPA raporuna göre 2014 yılında Norwegian’ın Londra Gatwick (LGW) ile bu pazara girmesi, manzarayı değiştirerek bazı pazar liderlerinden pay çaldı. Bu durum; 2016 yılında BA’ın LGW-JFK hattını açması ve Virgin’in de önümüzdeki sene bu havalimanı ikilisini uçuş rotalarında planlaması ile etkisini gösterdi. Fakat, bu durumun etkileri bu kadarla da kalmayabilir: “Norwegian’ın kârlılık için artan mücadelesini ve eğer gerekirse sonuna kadar kendilerini konumlandırmaya çabalayacaklarını da rakipleri hissediyor olabilir.”

Görünen o ki; BA ve American Airlines, bu oldukça yüksek rekabet ortamında (özellikle öncelikli yolcularını destekleyerek) yatırım yapmaya devam ediyor. Heathrow’un sınırlı kapasitesi, ortak yatırımların daha büyük ve daha kârlı öncelikli segmentlerinde bu girişimleri yapması için önemli bir sebep.  CAPA’ya göre bu “onların ana odak noktası olmaya” devam ediyor. Ancak öncelikli hizmetler stratejisiyle piyasaya girmeye hazırlanan JetBlue Airways ile bu alanda daha nice değişikliklere sebep olacağı da beklentiler içerisinde. 

Zümrüt ERKAN / Londra

adbanner