Lufthansa ITA Airways İçin AB’ye Taviz Verecek

Politico web sitesine yayınlanan bir rapora göre Lufthansa, İtalya’nın devlet mülkiyetindeki ulusal havayolu ITA Airways’e yapmayı planladığı yatırım için, Avrupa Birliği’nin onayını almak amacıyla, Avrupa Komisyonu’na ek tavizler vermeye hazırlanıyor.

Almanya’nın bayrak taşıyıcı havayolu Lufthansa’nın bu manevrasının amacı, AB tarafından veto edilebileceği düşünülen anlaşmayla ilgili artan gerilimi dağıtmak.

İtalya Başbakan Yardımcısı Matteo Salvini ise ANSA Haber Ajansı’na verdiği röportajda, Lufthansa’nın bu hamlesini  “İtalya’ya karşı düşmanca bir eylem ve şirkete karşı ciddi bir saldırı” olarak nitelendirdi.

Müzakerelere yakın kaynaklara göre, AB yetkilileri ve ilgili havayolları, dikkatlerini İtalya ile Almanya arasındaki Kuzey Amerika’ya uzanan uzun mesafeli rotalardaki rekabet eksikliğine odaklıyor. Otoriteler de diğer havayolları arasında yeterli rekabet olduğuna inanmıyor.

Ancak Lufthansa, ITA’nın uçuşlarının bir kısmını, iki yıl boyunca kendi uçuş ağından ayrı tutarak, bu sorunu çözmeye kararlı. Avrupa Birliği Komisyonu ise bu konuda Lufthansa’dan 10 yıllık taahhüt istiyor.

Müzakereler aynı zamanda, ITA Airways‘in şu anda fiyat, kapasite ve transatlantik rotalardaki tarifeler konusunda uyum sağladığı United Airlines ile olan ortak girişiminden elde ettiği gelir payını, Lufthansa’nın nasıl sınırlayabileceğine de odaklandı.

Kaynaklar iki şirket arasında bir anlaşmanın onaylanması konusunda umutların yüksek olmadığını söylemesine rağmen, yeni teklif (ITA’nın transatlantik rotalarının ayrılması) Avrupa Komisyonu’nun konuyla ilgili endişelerine yanıt vermek için yapılan son girişim olarak görülüyor. Artık siyasi hale geldiği için, görüşmelerin bu aşamasında artık kimse birleşme konusunda fazla iyimser görünmüyor.

İtalya, anlaşmanın kısa sürede onaylanması için Avrupa Komisyonu’nda kapsamlı lobi faaliyetleri yürütüyor. Eylül 2023’te İtalya Başbakanı Giorgia Meloni, Avrupa Komisyonu’nun kendi hükümetinin ortaya koyduğu “çözümü engellediğini” söyledi. Konuyu, İtalyan Avrupa Ekonomi Komiseri Paolo Gentiloni‘nin dikkatine sunduğunu ifade etti.

Lufthansa CEO’su Carsten Spohr da anlaşmanın onaylanması için yoğun çaba harcıyor. Birçok havacılık analisti, anlaşmaya yeşil ışık yakılmazsa, ITA Airways’in uzun vadede hayatta kalamayacağı görüşünde. Ancak AB’nin Rekabetten Sorumlu Komisyon Üyesi Margrethe Vestager, “ciddi rekabet sorunları çözülemediği sürece” bu anlaşmanın onaylanmayacağını net bir şekilde ifade etti.

Lufthansa, geçmişte Brüksel Havayolları, Avusturya Havayolları ve SWISS‘i satın alarak, gelir açısından Avrupa’nın en büyük havayolu gruplarından biri haline geldi. Ancak bu anlaşmalar onaylandığından beri Avrupa Komisyonu, havayolları arasında yapılan bu tip anlaşmalara yönelik toleransını düşürdü.

Geçmişte mega havalimanlarındaki kıymetli slotlardan vazgeçmek, birleşmenin yaratacağı potansiyel rekabet endişelerini aşabilmenin kolay yolu olarak görülüyordu. Havayollarının genişleme planlarında (özellikle pandemi sonrası) daha temkinli olduğu pazar dinamikleri, slotların artık havayolları için geçmişte olduğu kadar değerli olmadığını gösteriyor.


İlgili İçerik | Lufthansa Web Sitesinde Neden ITA Airways Biletleri Satılıyor?

adbanner