Lufthansa Neden Uçaklarını Köpekbalığı Derisiyle Kaplayacak?

Almanların milli havayolu Lufthansa, gelecek yıl Boeing 777 kargo filosundaki tüm uçakların, aerodinamik yapıyı güçlendirmek, sürtünmeyi ve yakıt tüketimini azaltmak için köpekbalığı derisinin yapısını taklit eden yüksek teknolojili bir kaplama yapılacağını açıkladı.

AeroShark teknolojisi ile 50 mikrometre uzunluğundaki şeritlerden oluşan kaplama sayesinde, uçuş esnasında hava uçak üzerinde daha pürüzsüz bir şekilde akacak. Sürtünme yüzde 1’den fazla azaltılabilecek.

2022 yılında 10 adet Boeing 777 üzerinde uygulanacak özel kaplamanın, yılda yaklaşık 3.700 ton yakıtı tasarrufu ve yaklaşık 11.700 ton karbondioksit emisyonu sağlaması hedefleniyor. Bu rakamlar, Frankfurt’tan Şanghay’a 48 kargo uçuşundan elde edilecek değerleri ifade ediyor

Uçak yüzeyleri, yüksek irtifalarda UV radyasyona, sıcaklık ve basınç dalgalanmalarına maruz kalıyor. Alman BASF şirketinin üreteceği bu kaplamalar, her türlü hava koşullarına dayanıklı ve uçak üzerine uygulaması kolay şekilde tasarlandı. AeroShark teknolojisi, Lufthansa Cargo’nun 2050 yılına kadar karbon nötr uçuşlara ulaşma hedefinin en önemli adımlarından biri.

Alman şirketin mühendislik hizmetleri ve bakım iştiraki şirketi Lufthansa Technik, kaplama malzemesinin özelliklerinden, havacılık otoritelerinden onay alınmasından ve teknolojinin uçaklara uygulanması ve düzenli bakımlarının yapılmasından sorumlu olacak. Bir havacılık ürünü orijinal tasarımı üzerinden değişikliğe uğratıldığı için Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı’ndan (EASA) Ek Tip Sertifikası alınması gerekecek.

Daha Önce 747’ye Uygulandı!

Havacılık endüstrisi, uzun yıllardır uçaklarda köpekbalığı derisinin kullanımını araştırıyor. 2019’un sonlarında, Lufthansa Technik ve BASF, bir Boeing 747-400 gövdesinin neredeyse tüm alt kısmına, 500 metrekarelik köpekbalığı derisi kaplaması yaptı ve bu modifikasyon için EASA’dan onay aldı. Bu şekilde 1.500 saatlik uçuştan elde edilen verile, teknolojinin uzun vadeli tasarruf potansiyelini doğruladı.

Köpekbalığı derisi modifikasyonu, uçuşlardaki emisyonları yaklaşık binde 8 oranında düşürdü. Pencerelerin olmaması nedeniyle, kaplamanın 777 kargo uçaklarında çok daha büyük bir alana uygulanmasının elde edilecek tasarrufları çok daha artıracağı tahmin ediliyor. İlk testler, CO2 emisyonlarının yüzde 3’e kadar azalabileceğini gösteriyor.

Biyoyakıt Çalışmaları da Sürüyor!

Nisan ayı başında Lufthansa Cargo, Frankfurt ve Şanghay arasında düzenli olarak karbon nötr uçuşlara başladı. Uçuşlar, lojistik sağlayıcı DB Schenker ile yapılan anlaşma kapsamında gerçekleştiriliyor. Bir tür biyokütle atığından elde edilen temiz yakıt, yaklaşık 174 metrik ton geleneksel jet yakıtı tasarrufu sunuyor. Temiz yakıt motorda yandığında, bitkilerin büyümesi sırasında atmosfere salınan miktar ile aynı derecede karbondioksit açığa çıkarıyor.

Teknik ve yasal nedenlerden ötürü uçağın tamamen biyoyakıt ile yakıt uçması mümkün değil. Bu nedenle yakıt ikmali sırasında, biyoyakıt ile geleneksel jet yakıtı harmanlanıyor. Orantılı olarak tüketiliyor. Bu temiz yakıtların üretimi ve taşınması sırasında ortaya çıkan sera gazları ise yeniden ağaçlandırma projelerine katkıda bulunmak gibi sürdürülebilir dengelemeler ile tamamen yok edilmeye çalışılıyor.

adbanner