Almanların ulusal havayolu Lufthansa, İngiltere’deki reklamları denetleyen ve reklam yayıncılığı konusunda kuralları belirleyen kuruluş olan Reklam Standartları Kurumu (ASA) ile ciddi bir sorun yaşıyor.
ASA, Haziran 2022’de yayınlanan ve bir Airbus A350 uçağının burun kısmının gösterildiği Lufthansa reklamına itiraz ediyor. Bu reklamda kullanılan uçağın alt yarısı, Dünya’nın uzaydan bir görüntüsü ile temsil ediliyor.
Reklam aynı zamanda: “LUFTHANSA GRUBU, DÜNYAYI BİRLEŞTİRİYOR. GELECEĞİNİ KORUYOR. #MakeChangeFly” metnini de içeriyor.
ASA, bu reklamın İngiltere’nin reklam yasalarını ihlal ettiğine karar verdi. Reklamın tüketicilere uçmanın çevresel etkisi konusunda yanıltıcı bir izlenim verdiğini savunan ASA, Lufthansa’dan, geleceğe yönelik çevresel iddialarını netleştirmesini ve yanıltıcı izlenimleri ortadan kaldırmasını talep ediyor.
ASA’nın konuyla ilgili savunduğu görüşler şu şekilde:
- Birleşik Krallık’taki yasalar, mutlak çevresel iddiaların, yüksek düzeyde doğrulamayla desteklenmesini gerektirir. Ancak burada durum böyle değil. Bu nedenle anlaşmazlık, öncelikle Lufthansa’nın mutlak bir iddiada bulunup bulunmadığına bağlı.
- “Geleceğini koruyor” iddiası, tüketiciler tarafından, Lufthansa’nın havacılığa yaklaşımının, dünyanın geleceğini nasıl koruduğuna dair çevresel bir referans aramasına neden oluyor. Çünkü metin, bir Dünya resminin üzerine eklenmiş.
- Lufthansa’nın kampanyayla ilgili iddiaları, 2050’ye kadar karbon nötr hale gelme ve 2030’a kadar karbon emisyonlarını yarı yarıya azaltma isteklerini içeriyor. Ancak kampanya, bu bilgilerle nitelendirilmemiş.
- Tüketiciler, Lufthansa’nın gelecekte yapmayı planlamak yerine, işinin net çevresel etkisinin zararlı olmamasını sağlamak için önemli hafifletici adımlar attığına inanacaktır.
Ancak Lufthansa, ASA ile aynı fikirde değil ve şunları savunuyor:
- Reklamda, Lufthansa’nın girişimini ayrıntılarıyla anlatan makechangefly.com web sitesine giden bir bağlantı bulunuyor.
- Kampanya, uçmanın çevre üzerindeki etkisini azaltma ihtiyacını ele almayı ve tüketicileri Lufthansa’nın bunu nasıl başardığı konusunda bilinçlendirmeyi amaçlıyor.
- Slogan yoruma açıktır ve görselle bağlantılı olarak, uçmanın çevre üzerindeki etkisine dair mutlak bir vaat olarak anlaşılmamalıdır.
- “Dünyayı birbirine bağlamak” mutlak bir iddia değildir ve bu nedenle “dünyanın geleceğini korumanın” mutlak bir iddia olduğu sonucuna varmak tutarsızdır.
- Reklam, uçmanın çevre üzerinde hiçbir etkisinin olmadığına dair kesin ifadeler içermiyor.
Lufthansa’nın sert tepkisine rağmen, ASA aldığı kararın arkasında olduğunu duyurdu.
Bu tarz çevreci iddia ve kampanyanın, pek çok sektörde norm haline gelmiş olması nedeniyle, otoritelerin bu konuda daha titiz davranması ve daha fazla önlem alması farkındalık yaratmak adına bu adımın atıldığı düşünülüyor.
Lufthansa, kısa süre önce, çevreci uçak bileti kavramını hayata geçirmişti. Bu sınıfta bilet almak için ödenmesi gereken ücretin, diğer sınıflardaki biletlere göre daha pahalı olması, tepki toplamıştı. Lufthansa’nın bu biletlerden elde ettiği gelirin, gerçekte ne kadarının çevresel projelere ayrıldığı konusunda net bir açıklama yapılmamıştı.