Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi NASA, Lockheed Martin ile birlikte geliştirilen deneysel süpersonik (ses hızını aşan) uçağın ilk videosunu kamuoyu ile paylaştı. Yayımlanan videoda, Mart 2019’dan Haziran 2021’e kadar olan süreçte, Lockheed’in California’daki Skunk Works Tesisi’nde X-59 isimli konsept uçağın kanadının, kuyruğunun ve gövdesinin birleştirildiği görüntülere yer veriliyor. NASA, ilk uçuşunun 2022’de planlandığını yineledi.
Geliştirilen uçak, benzersiz bazı özelliklere sahip. Uçakta kokpit veya öne bakan pencereler bulunmuyor. Uçağın yüzeyinde oluşan şok dalgalarının bir araya gelmesini önleyen ve böylece sonik patlamayı ortadan kaldıran dart benzeri şekli nedeniyle, X-59, geleneksel uçaklardan oldukça farklı.
İlgili Haber | Sonik Patlama Nedir? Nasıl Oluşur?
NASA, Lockheed Martin’in Palmdale’deki Skunk Works Tesisi’nde, uçağın 30 metrelik prototipini – X-59 QueSST – tasarlamak, üretmek ve uçurmak için 247,5 milyon Dolar değerinde bir sözleşme imzaladı. Yapılan testlerin sonuçlarını doğrulamak için daha büyük uçağın 2022’de birkaç ABD şehri üzerinde uçurulması umuluyor.
NASA, proje ile ilgili geçtiğimiz Kasım ayında yaptığı son büyük güncellemesinde, uçağı Mach 1.4 hıza ulaştıracak “büyük adımlar atıldığını” ve kokpit, donanım ve kanatlar üzerinde çalışmaların, hızlı bir şekilde ilerlediği bilgisini paylaşmıştı.
X-59’u üreten Lockheed Martin ekibine liderlik eden Steve Macpherson: Projede kritik bir dönüm noktasına ulaştık. Bu gelişmeler, bize X-59’un parçalarının bir araya getirilerek somut bir uçağa dönüşebileceğini düşündürtüyor şeklinde durumu özetliyor.
X-59 ile ilgili bu haber, Boeing destekli start-up Aerion’un kendi süpersonik uçak projesindeki operasyonları durdurduğunu açıklamasından bir kaç ay sonra geldi. Şirketin üzerinde çalıştığı AS2 iş jeti, 51 yıl içinde ticari hizmete giren ilk süpersonik uçak ve seyahat sürelerini yaklaşık yüzde 50 oranında azaltmayı vaat eden Dünya’nın ilk süpersonik iş jeti olmak için yarışıyordu.