Norwegian Bölgesel Havayolu Widerøe’yi Neden Satın Alıyor?

Norveç, bugünlerde havayolu endüstrisineki bir konsolidasyon haberiyle gündemde. Ülkenin en büyük düşük maliyetli havayolu olan Norwegian, yine ülkenin en büyük bölgesel havayolu şirketi Widerøe’yi, 1.125 milyon NOK (yaklaşık 104 milyon Dolar) nakit ödeme karşılığında satın almak için bir anlaşma imzaladı. Bu stratejik anlaşmanın amacı, üstün bağlantı ile entegre ve sorunsuz bir seyahat deneyimi sunmak. 

Norwegian, bu satın alma kararına gerekçe olarak, yolculara daha geniş bir uçuş ağı ve daha fazla rotada uçuş seçeneği sunarken; aynı zamanda Norveç’teki yerel uçuşların da güvence altına alınmasına katkıda bulunmak gibi detayları gösteriyor.

Satın alma süreci tamamlandıktan sonra, Widerøe marka kimliği, organizasyon yapısı ve Bodø’daki genel merkezi ile ayrı bir şirket olarak varlığını sürdürecek. İki havayolunun çalışanları, mevcut toplu sözleşmeler kapsamında, mevcut şirketlerinde kalacak ve Widerøe, diğer havayolları ile mevcut sözleşmelerini de sürdürecek.

Norwegian’ın Widerøe’yi nihai satın alma bedeli, finansal yılın kapanışı sonrasında, Widerøe’nin 2023 karlılığı dikkate alınarak belirli ayarlamalara tabi olacak.

Norwegian, İskandinavya ve Avrupa’da 114 varış noktasındaki 300’den fazla rotada faaliyet gösteren, filosunda yaklaşık 80 adet Boeing 737 uçağı bulunduran bir havayolu.

Norveç’teki en eski havacılık grubu olan Widerøe ise çoğunluğu De Havilland Dash 8 ve küçük bir kısmı Embraer E190-E2 uçaklarından oluşan yaklaşık 50 uçaklık filoya sahip. Genel merkezi Bodø Şehri’nde bulunan ve başkent Oslo’da ek idari ofisleri bulunan havayolu, Avrupa’daki birkaç büyük havaalanına ek olarak, Norveç genelinde 40’tan fazla küçük ve orta ölçekli havaalanına operasyon yapıyor. Widerøe, yolcu sayılarına göre, Norveç’teki iç hat pazar payının yaklaşık yüzde 20’sini elinde tutuyor.

İki havayolunun rotalarının örtüşme düzeyi şu anda oldukça sınırlı. Norveç’teki toplam 107 uçuş rotasından (Widerøe tarafından operasyon yapılan 85 ve Norwegian tarafından uçulan 22) sadece beşi çakışıyor.

Norwegian CEO’su Geir Karlsen bu anlaşmayı şöyle açıklıyor:

“Bu, Norveç havacılık tarihinde bir dönüm noktasıdır. İki havayolumuz uzun yıllardır yan yana operasyon yapıyor. Hç kimse Norveç’teki havacılık pazarını bu iki şirketten daha iyi bilmiyor. Bu birleşme adımıyla, artık tüm yolcular için modern ve daha kapsamlı bir teklif oluşturacağız. Tüm uçuş ağlımızda sorunsuz seyahat sunmayı dört gözle bekliyoruz.” 

Widerøe CEO’su Stein Nilsen:

“Widerøe’nin 90 yıla yakın bir geçmişi var. Biz Norveç’te iyi işleyen bir bölgesel uçuş ağının garantörüyüz. Norveç’te sağlam bir ayak izimiz olmasına rağmen, uluslararası bağlamda daha küçüğüz. Norveç’te hava yolculuğu için vergi düzeyi özellikle yüksektir ve bu, şiddetli uluslararası rekabetle birleştiğinde, daha küçük bir bölgesel havayolunun güçlü bir ortak olmadan ayakta kalması bir hayli zorlaşıyor. Bu nedenle, şimdi Norwegian ile güçlerimizi birleştirdiğimiz için çok mutluyuz. Her iki şirketi daha da geliştirmek isteyen bir mantaliteye sahip olduğumuz için heyecanlıyız. Bu çözümün Widerøe’nin, çalışanları ve müşterilerimizin çıkarına olduğuna inanıyoruz.” şeklinde konuştu.

İki Şirketin Uçuş Ağı Birbirini Tamamlıyor

Norwegian, sadece birkaç yıl önce, başarısız uzun mesafeli uçuş stratejisi nedeniyle iflasın eşeğine kadar gelmişti.Bu tatsız sürecin sonunda havayolu, transatlantik uçuş hizmetlerini tamamen kesti. Bu durum, havayolunun mali durumunu iyileştirdi.

Norwegian ve Widerøe, uçuş ağları açısından, büyük ölçüde birbirilerini tamamlıyor. Her iki havayolunun da merkezi Norveç’te olsa da, farklı uçaklar, farklı destinasyonlar ve farklı ücret yapıları ile çok farklı iş modelleri yürütüyorlar. Normalde bir rakibini ortadan kaldırmaya çalışan herhangi bir havayolunun giriştiği konsolidasyon süreci yerine, birbirini tamamlayan şirketlerin güçlerini birleştiği bir imza olan bu gelişme sonrasında, iki havayolunu ayrı ayrı görmeye devam edecek olmak, pek çok kişi tarafından olumlu karşılanıyor.

Norwegian, Widerøe’yi ayrı çalışma grupları, ayrı bir genel merkez ile tamamen bağımsız tutmayı planlıyor.

İki havayolu ortak kod paylaşımı ve sorunsuz bir seyahat deneyimi yaratmak açısından birlikte çalışmanın getireceği avantajlardan yararlanacak gibi görünüyor. Bu durum, tam anlamıyla bir devralma prosedürü yürütmeyi gerektirmiyor.

Şimdi herkesin kafasında ortak bir soru var. Norwegian, bu satın alma kararını, sadece Widerøe’nin değerinin zamanla artacağını öngördüğü için mi aldı? Norwegian yönetimi, Widerøe ile ortaklık kurmanın tek yolunun bu hamle olduğunu mu düşündü?

adbanner