Pegasus Hava Yolları CEO’su Güliz Öztürk: “2022’ye hem operasyonel hem de finansal açıdan hazırlıklı başladık ve 2022 yılı performansımızla dünyanın operasyonel kârlılığı en yüksek hava yolu şirketi olduk.” dedi.
Pegasus Hava Yolları; ev sahibi hava yolu olduğu 79. IATA Yıllık Genel Kurulu ve Dünya Hava Taşımacılığı Zirvesi kapsamında, 6 Haziran 2023 Salı günü bir basın toplantısı düzenledi. Toplantıda Pegasus’taki son gelişmeler, 2023 yılı planları ve gelecek dönem hedeflerini paylaşan Pegasus Hava Yolları CEO’su Güliz Öztürk, “2022’ye hem operasyonel hem de finansal açıdan hazırlıklı başladık ve 2022 yılı performansımızla dünyanın operasyonel kârlılığı en yüksek hava yolu şirketi olduk. 2023 yılının ilk çeyreğinde Türkiye olarak yaşadığımız zorluklara rağmen güçlü performansımızı sürdürdük. Bu başarılı performans, kredi derecelendirme notumuzda da artış getirdi.” dedi.
Zorlu koşullar altında başlayan ve devam eden 2022 yılını değerlendiren Pegasus Hava Yolları CEO’su Güliz Öztürk, “2022, özellikle yaz sezonunda seyahat talebinde görülen hızlı yükseliş sayesinde önemli başarılara imza attığımız bir yıl oldu. Kısıtlamalar gevşetildiğinde seyahat talebinin kuvvetli bir ivmeyle hareketlenebileceğine dair beklentilerimiz doğrultusunda, potansiyel talebi karşılamak adına operasyonel yapımızı ve tüm iş birimlerimizdeki çalışma arkadaşlarımızı hazır tuttuk, talepteki artışı karşılamak üzere kapasitemizi artırdık.” dedi ve sözlerine şöyle devam etti: “2022’de toplam misafir sayımızı %34 artırarak 26,9 milyona yükselttik. Bir önceki yıla göre dış hatlarda misafir sayımız %96 oranında büyüdü, burada pazarın toplamına göre çok daha iyi bir performans sergiledik. Satış gelirlerimizi %139 yükselterek 2,45 milyar Euro’ya çıkardık. Gelirlerimiz son normal yıl olan 2019’a göre %41 arttı. 2019’a göre ASK olarak toplam kapasitemiz %8, dış hat kapasitemiz %23 artış gösterdi. FAVÖK marjı olarak yıl sonunda %34,1 seviyesine ulaşarak bu metrikte dünyadaki en yüksek performansı gerçekleştirdik. 2022 yılı net dönem kârımız 431 milyon Euro olarak gerçekleşti.” şeklinde konuştu.
“Yüksek yaz sezonu öncesinde elde ettiğimiz ivmeden memnunuz”
2023 yılının ilk aylarını da değerlendiren Güliz Öztürk: “2023 yılına da global makroekonomik endişeler nedeniyle zorlu şartlar altında başladık ve sonra ülkemiz ne yazık ki büyük bir deprem felaketiyle karşı karşıya kaldı. Global enflasyonist baskıların da planlama yapmayı zorlaştırdığı bir dönemden geçiyoruz. Pegasus Hava Yolları olarak, yılın ilk 4 ayı itibarıyla kapasitemizi geçen yıla göre %32, misafir sayımızı ise %31 büyüttük. Dış hat misafir sayımızda %43 büyüme kaydettik. Yüksek yaz sezonu öncesinde elde ettiğimiz bu ivmeden memnunuz. Kilit operasyonel ve finansal performans sonuçlarımızı 2023 yılında da geliştirmeyi ve iyileştirmeyi hedefliyoruz.” dedi.
Cumhuriyet’in 100. yılında 100. uçak
2023’te toplam kapasitesini yaklaşık %20 oranında artırmayı hedefleyen Pegasus Hava Yolları, filo büyüklüğünün Cumhuriyetin 100. yılında 100 uçak eşiğini aşmasını ve büyümeye devam etmesini planlıyor. 2023’ün geri kalanında 10 adet, 2024’te 21 adet ve 2025’te 11 adet A321neo uçağın teslim alınması öngörülüyor.
Güliz Öztürk, 2026 yılına kadar teslim edilmesi planlanan 114 adet Airbus A320neo ailesi uçak siparişinden, 42 adetlik teslimatı beklediklerini belirtti. Bunun ötesinde, Sabiha Gökçen Havalimanı’nda ikinci pistinin açılışına bağlı olarak, şirketin yeni uçak siparişi verebileceğinin de sinyallerini verdi.
Sipariş verilmesi planlanan uçaklar, havayolunun uluslararası ağını genişletirken, özellikle eğlence amaçlı seyahat segmentinde, oluşan güçlü talepten de fazlasıyla yararlanmasını sağlayacak. Bu büyüme hedefi, Temmuz ayında Sabiha Gökçen Havalimanı’nda ikinci pistin açılması ve 2026 için planlanan ikinci terminalin açılışı ile kolaylaştırılacak.
Öztürk, “Türkiye muazzam büyüme fırsatları sunuyor ve bu büyümeyi destekleyecek altyapıya sahip. İkinci terminal ve çift pist senaryosunda, kapasitemizi kesinlikle artıracağız” şeklinde konuştu.
Mevcut filosu 99 uçaktan oluşan Pegasus’un, bu yıl 103 uçağa ulaşarak, 2023’ü 103 uçak ile kapatması hedefleniyor. 31 Mart 2023 itibarıyla Pegasus filosunda 17 adet Boeing 737-800, 8 adet A320ceo, 46 adet A320neo ve 28 adet A321neo bulunuyor.
Dijital dönüşüm, sürdürülebilirlik, çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık odaklarını sürdürecek olan Pegasus, “Rotamız sürdürülebilir bir gelecek” diyerek havacılığın sürdürülebilirlik hedeflerini içtenlikle destekliyor. Pegasus’un öncü dijital dönüşüm çalışmaları, yeni nesil uçaklarla gerçekleştirdiği filo dönüşümü, her geçen gün genişlettiği uçuş ağı, teknoloji ve insana yaptığı yatırım, sürdürülebilir havacılığa yönelik girişimleri, çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık konusundaki kararlılığı; sürdürülebilir başarısının mimarları olacak.
“Rotamız sürdürülebilir bir gelecek”
Güçlü ekonomik performansının yanı sıra çevre ve sosyal konulardaki hedeflerine doğru emin adımlarla ilerlediklerini dile getiren Güliz Öztürk, “Bu konuda üzerimize düşeni yapmak için kararlıyız. 2021’de hedefimizi 2050’de net sıfır karbon emisyonu olarak belirledik, bunu 2030 yılı için emisyon yoğunluğu azaltım hedefimizle pekiştirdik. Net sıfıra giden yolda; yeni nesil filo yatırımı ve alternatif enerji kaynaklarının kullanımı yoluyla sadece doğrudan karbon emisyon azaltımı değil, atık yönetimi ve iş süreçlerimizin dönüşümü gibi bu hedefe dolaylı katkı sağlayan pek çok girişimin yarattığı ivmeyle ilerliyoruz. Geçen yıl filomuza katılan 17 Airbus A321neo uçağın 10 adedinin finansmanı için emisyon yoğunluğu azaltımı ve cinsiyet eşitliğine dair taahhütler verdiğimiz ihracat kredi kurumu destekli uçak finansman modeli kendi kategorisinde türünün ilk örneğiydi. Özellikle Türkiye’de sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) üretimi için paydaşlarla çalışmalarımızı sürdürürken, operasyonlarımızda SAF kullanımımızı artırarak sürdürüyoruz. Çevreye yönelik 2050 ve 2030 hedeflerimiz doğrultusunda ilerliyoruz.” dedi ve sözlerine şöyle devam etti: “Çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık konusuna da önem veriyoruz. Özellikle toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda etkin çalışmalar yürütüyoruz. ‘Harmoni’ adını verdiğimiz girişimimizle, cinsiyet eşitliği odağımızda olacak şekilde, kapsayıcı kültürün yaygınlaştırılması çerçevesinde farklı projeler yürüterek daha eşit ve çok sesli bir gelecek için hedeflerimizi belirliyoruz. Mayıs 2023 itibarıyla şirketimizde çalışan arkadaşlarımızın %35’i kadın. IATA ‘2025te25’ hedefleri doğrultusunda özellikle kadın pilot, mühendis ve teknisyen oranlarımızı artırmayı, kadın yönetici oranımızı en az %32’ye çıkarmayı hedefliyoruz.”
Güliz Öztürk, 79. IATA Yıllık Genel Kurulu’nu havayolu işletmelerinin çevreye etki anlamında olumlu adım atabildiklerini gösterebilmeleri için önemli bir fırsat olarak gördüklerini belirterek, “Katıldığımız sektör etkinliklerinin tamamında 2050 net sıfır hedefi doğrultusunda amaçlarımızdan bahsediyoruz ancak hedeflerimizi gerçekleştirebileceğimizi gösteren eylemlere de ihtiyaç var. Bu bilinçle, eyleme geçerek örnek olmak istedik ve bu toplantı için Pegasus Hava Yolları uçuşlarıyla seyahat eden tüm katılımcıların ve taşınan kargonun uçuş kaynaklı sera gazı emisyonlarını sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) kullanımıyla azaltacağız. Bu girişimimizle, sektörümüze ve kamuoyuna iki güçlü mesaj vermek istiyoruz. Bir yandan etkin SAF kullanımının havacılığın net sıfır hedefi için önemi ve etkisini vurguluyoruz. Aynı zamanda bu girişimimiz bundan sonraki sektör etkinlikleri için de net sıfır hedefine bağlılık açısından önemli bir örnek oluşturuyor.” şeklinde konuştu.