Pist İhlallerini Azaltmak İçin 100 Milyon Dolar

ABD Federal Havacılık İdaresi FAA, son dönemde havalimanlarında yaşanan pist ihlali vakalarını azaltmaya yönelik projeler için, 12 farklı havalimanına, toplam 100 Milyon Dolarlık fon tahsis etti. Projeler, taksi yollarının yeniden yapılandırmasını, aydınlatma iyileştirmelerini ve havalimanlarında uyarlanabilirliği artırmak için yeni taksi yollarının inşasını kapsıyor.

FAA, 2023’ün ilk günlerinden bu yana, yer operasyonları sırasında kıl payı önlenen birkaç kazanın ardından eleştirilere maruz kaldı.

Örneğin, 13 Ocak’ta New York John F.Kennedy Havalimanı’nda American Airlines’a ait Boeing 777 ve Delta’nın Boeing 737’sinin karıştığı bir pist ihlali yaşandı. 4 Şubat 2023’te FedEx’in Boeing 767 kargo uçağı, Austin Havalimanı’nda neredeyse Southwest Havayolları’nın Boeing 737’sinin tepesine iniyordu. 12 Şubat’ta United’ın Boeing 777’si Hawaii’deki Kahului Havalimanı’ndan kalktıktan sonra bir anda 300 metreden fazla irtifa kaybetti. 16 Şubat’ta American Airlines’ın Boeing 737’si Sarasota-Bradenton Havalimanı’nda (SRQ) Air Canada Rouge ile aynı piste indi. 27 Şubat’ta Boston Logan Havalimanı’nda (BOS) JetBlue’nun Embraer E190 uçağı, pistte Learjet 60 iş jetinden kaçınmak için son anda pas geçmek zorunda kaldı. 7 Mart’ta Washington Ronald Reagan Havalimanı’nda American Airlines’ın Embraer E175’i United Havayolları’nın Airbus A319 uçağının kalkış yapmaya hazırlandığı pisti taksi yaparak katetti ve çarpışmaya davetiye çıkardı.

Bunları takip eden diğer olaylar, FAA’yı 15 Mart’ta bir Havacılık Emniyeti Zirvesi düzenlemek zorunda bıraktı. Sektör paydaşları, özellikle yer operasyonları sırasında havacılık emniyetini artırmaya yönelik yöntemleri tartışmak için toplandı. 2023’te imdiye kadar 621 pist ihlali kaydeden FAA, 2022’de toplam 1.696 pist ihlali yaşandığını açıkladı.

FAA Yöneticisi Shannetta Griffin, bazı havalimanlarının, pilotlar ve diğer paydaşların kafasını karıştırabilecek karmaşık tasarımlara sahip olduğunu söyledi. Yaratılan bu finansmanın, çarpışmaları önlemeye ve Ulusal Hava Sahası Sisteminin güvenliğini artırmaya yardımcı olmak için, karmaşık taksi yolu ve pist kavşaklarını yeniden yapılandıracağını belirtti.

Ek finansman alması planlanan havalimanları arasında, Miami, Las Vegas Harry Reid, San Diego, Tucson ve Pensacola gibi havalimanları yer alıyor.

  • Miami Uluslararası Havalimanı: Bir taksi yolunu (L1) kaydırmak ve diğer iki taksi yolunun (M & Q) kesişimini düzeltmek için 6 milyon Dolar.
  • Harry Reid Uluslararası Havalimanı: Emniyet standartlarını karşılamak için dört taksi yolunu (U, E, F ve H) yeniden yapılandırmak, iki pisti (8L/26R ve 1L/19R) kaydırmak ve pist durumu ile koruma ışıklarını kurmak için 13,4 milyon Dolar. Pist durum ışıkları, piste girmenin emniyetli olmadığı durumlarda pilotları  uyarır.
  • San Diego Uluslararası Havalimanı: Yeni bir taksi yolu (A) inşa etmek için 24 milyon Dolar. Bu da uçakların pistte geri geri taksi yapma ihtiyacını ortadan kaldırıyor.
  • Tucson Uluslararası Havalimanı: Bir taksi yolu (C) inşa etmek ve pisti (11R/29L) paralel bir pistten daha uzağa kaydırıp yeniden inşa etmek için 33,1 milyon Dolar.
  • Norman Y. Mineta San Jose Uluslararası Havalimanı: Hangarlara daha doğrudan erişim sağlamak için bir taksi yolu (V) inşa etmek için 10,8 milyon Dolar.
  • Pensacola Uluslararası Havalimanı: Bir Pist emniyeti sorunlarını ele almak için 8/26 ve 17/35 Pistlerinde, pist koruma ışıklarının montajı için 1,17 milyon Dolar.
  • Arizona Prescott Bölgesel Havalimanı: Bir taksi yolunu (C) 25 ft doğuya kaydırmak için 7,4 milyon Dolar.
  • Illinois Springfield Abraham Lincoln Capital Havalimanı: Pist 18 ve Pist 36’nın bazı kısımlarını kaldırmak ve mevcut kuzey apronuna erişimi sürdürmek için bir taksi yolunu (G) genişletmek üzere 7,4 milyon Dolar.
  • Washington Bellingham Uluslararası Havalimanı: Bir bağlantı taksi yolunu (F) mevcut konumundan yeni bir bağlantı noktasına yeniden yapılandırmak için 1,3 milyon Dolar.
  • New York East Farmingdale Republic Havalimanı: Bir taksi yolunun (A) yeniden inşası, bir taksi yoluna kenar aydınlatma sistemi eklenmesi ve mevcut havaalanı rehberlik levhalarının değiştirilmesi için 12,4 milyon Dolar.
  • Iowa Waverly Belediye Havalimanı: Pist 11 dönüşünden aprona paralel bir taksi yolu inşa etmek için 223.000 Dolar. Bu da uçakların pistte geri taksi yapma ihtiyacını ortadan kaldırır.
  • Kansas City Charles B Wheeler Downtown Havalimlanı: Uçakların pistte geri taksi yapma ihtiyacını ortadan kaldırmak için Pist 3’e iki paralel taksi yolu (L ve D) için 844.000 Dolar

FAA’nın pist ihlali azaltma programı, 2015 yılında, taksi yolu karmaşıklığı ve havaalanı düzeni gibi, potansiyel olarak pist ihlallerine yol açabilecek risk faktörlerine sahip havalimanlarını belirlemek amacıyla başlatıldı. FAA, havaalanı geliştirmeleri için oluşturulan fonun, kurumun havaalanı iyileştirme programı ve bağımsız altyapı yasası dahil olmak üzere çeşitli kaynaklar tarafından finanse edildiğini açıkladı.

Pist Emniyet Teknolojileri Tanıtıldı

Mart ayında düzenlenen Emniyet Zirvesi’nin ardından, ABD Ulaştırma Bakanı Pete Buttigieg, uçuş emniyetini artırmak için federal fon alan Kuzey Karolina, Arkansas, Teksas ve Oklahoma’daki havaalanı projelerini öne çıkarmak için bir havaalanı emniyet turuna çıktı.

FAA, pilotlara ve kontrolörlere, durumsal farkındalığın artışını sağlamak için geliştirilen çeşitli pist emniyet teknolojilerini tanıttı.

Pist Durum Işıkları: Pist zeminine yerleştirilen bu ışıklar, pilotları pist üzerindeki veya piste yaklaşan diğer trafik nedeniyle, piste girmenin emniyetli olmadığı konusunda uyarır.

Havalimanı Yüzey Tespit Ekipmanı, Model X (ASDE-X): Hava trafik kontrolörlerinin, uçakların ve yerdeki araçların, hareketlerini izlemesine olanak tanıyan, radar, çoklu geçiş ve uydu teknolojisi kullanan bir gözetleme sistemi. Bu sistem ve kardeş sistemi olan Airport Surface Surveillance Capability, ülkenin en büyük 43 havalimanında bulunuyor.

ASDE-X Taksi Yolu Varış Tahmini: Bir pilotun bir taksi yoluna inmek için ne zaman sıraya gireceğini tahmin eder ve kontrolörlere görsel ve sesli bir uyarı iletir.

adbanner