Katar’ın ulusal havayolu Qatar Airways, Avustralya’ya daha fazla uçuş gerçekleştirmesine izin veren, ikili anlaşmadaki benzersiz bir boşluktan yararlanarak, Melbourne ve Adelaide arasında her gün hayalet uçuşlar yapıyor.
Katar ve Avustralya arasında yürürlükte olan mevcut ikili anlaşma, Qatar Airways’in başkent Doha (DOH) ile Avustralya’nın en büyük dört uluslararası havalimanı – Sidney (SYD), Melbourne (MEL), Brisbane (BNE) ve Perth (PER) – arasında haftada 28 uçuş yapmasına izin veriyor. Ancak, havayolunun Avustralya’da Adelaide (ADL) gibi daha küçük havalimanlarına yapabileceği uçuş sayısında herhangi bir sınırlama yok.
Anlaşmadaki bu boşluk, Qatar Airways’in Kasım 2022’de QR988/989 sefer sayılı Doha – Melbourne – Adelaide – Melbourne – Doha uçuşlarına başlamasına zemin hazırladı. Havayolu ayrıca her gün (QR914/915) sefer sayılı Doha ile Adelaide arasında Auckland’a (AKL) devam eden uçuşlar düzenliyor.
Uçak Melbourne’de altı saat bekliyor
Qatar Airways’in Doha ve Adelaide arasında Melbourne üzerinden gerçekleştirdiği uçuş programı şu şekilde:
Melbourne’de altı saatlik bir bekleme süresi olsa da aynı havayolu ile doğrudan uçmak gibi bir seçenek mevcut olduğu için, Adelaide’ye giden az yolcunun bu uçuşta seyahat etmeyi tercih etmesi pek şaşırtıcı değil.
Bu uçuş programı, uçuşun Melbourne – Adelaide bacağında çok düşük yolcu sayılarının görülmesine neden oldu. Havayolu, yalnızca Melbourne – Adelaide arasındaki uçuşa bilet satmak için ihtiyacı olan beşinci trafik hakkına sahip değil. Bu yüzden Qatar Airways, ara bacaktaki yolcu sayısını artıramıyor.
Havacılıkta Hayalet Uçuş kavramı, yalnızca bir yükümlülüğü yerine getirmek için gerçekleştirilen, doluluk oranı %10’un altında olan uçuşları tanımlamak için kullanılıyor. Qatar Airways, iki sınıflı konfigürasyonda 42 business class, 312 ekonomi sınıfı koltuk barındıran ve toplam 354 yolcu taşıyabilen Boeing 777-300ER uçaklarını, QR988/989 sefer sayılı uçuşlarında kullanıyor.
Ancak The Guardian’da yer alan habere göre, uçuşun Melbourne – Adelaide bacağında yolcu sayıları tek haneye kadar düşüyor. Geri dönüş uçuşundaki doluluk biraz daha yüksek olsa da yine de havayolunun istediği seviyelerin çok altında olduğu iddia ediliyor.
Qatar Airways’in ikili anlaşmadaki boşluktan yararlandığı ilk örnek bu değil. Havayolu daha önce Canberra (CBR) üzerinden Sidney’e her gün bir sefer daha düzenliyordu.
Qatar Airways Avustralya Uçuşlarını Artırmak İstiyor
Qatar Airways şu anda, merkezi olan Doha Hamad Uluslararası Havalimanı’nı, Avustralya’daki beş farklı noktaya (Sydney, Melbourne, Brisbane, Perth ve Adelaide) bağlıyor.
Avustralya’daki varlığını daha da güçlendirmek isteyen havayolu, kısa süre önce ülkedeki büyük havalimanlarına haftalık 21 ek slot için başvurdu. Ancak bu talep, Avustralya hükümeti tarafından reddedildi. Avustralya’nın ulusal havayolu Qantas başta olmak üzere, Qatar Airways’in bu pazardaki rakipleri, bu kararla şimdilik derin bir nefes aldı.
Türk Hava Yolları da 2023’ün sonunda İstanbul ile Melbourne arasında uçuşlara başlamanın planlarını yapıyor.