Sivri dilli açıklamaları ile havacılık sektörünün en dikkat çekici isimlerinden biri olan Ryanair CEO’su Michael O’Leary, ticari uçaklarında kalite kontrol sorunları yaşayan Boeing’i eleştiren ikinci havayolu yöneticisi oldu.
5 Ocak’ta Alaska Havayolları’nın Boeing 737 MAX-9 uçağının, seyir esnasında acil çıkış kapısının patlaması olayının ardından Ryanair CEO’su Michael O’Leary bir açıklama yaptı.
Yaşanan olayın nedenine ilişkin şüpheler, uçaktaki üretim veya montaj sorunları üzerinde yoğunlaştığı için, ABD’li imalatçı Boeing, sektördeki kaygıları giderme konusunda giderek artan bir baskı altına giriyor.
Ryanair’in filosunda Boeing 737 MAX 9 yok. Ancak havayolu, uçağın daha küçük varyanı olan MAX 8 modelini 8200 olarak bilinen yüksek kapasiteli bir konfigürasyonda uçuruyor. Ryanair’in kullandığı bu varyantta, diğer havayolları tarafından iptal edilen acil çıkış kapıları aktif olarak kullanılıyor.
Geçtiğimiz hafta yaşanan ramak kala olaydan doğrudan etkilenmese de O’Leary, yine de Boeing’in teslimat gecikmelerinden ve Ryanair’in kapasite daralmasıyla karşı karşıya kalabileceği yoğun yaz aylarında, şirketin kârlılığı üzerinde yaratabileceği olumsuz etkiden endişe duyuyor.
Çoğu zaman sözünü sakınmayan CEO yaptığı açıklamada, “Kapasite ciddi şekilde zorlanıyor… Avrupa genelinde kısa mesafe kapasitesi azalacağı için, özellikle yazın en yoğun olduğu dönemde uçak biletleri daha yüksek fiyatlı olmak zorunda” ifadelerini kullandı.
Hem Airbus hem de Boeing için asıl zorluğun, her ikisinin de aylık üretimi artırma planlarının gerisinde kalmaları olduğunu söyleyen O’Leary, bunların çoğunun tedarik zinciri baskılarından kaynaklandığına vurgu yaptı. Ryanair CEO’su: “hem Airbus hem de Boeing’in, ama özellikle de Boeing’in, kalite kontrol prosedürlerini önemli ölçüde iyileştirmesi gerektiğini düşünüyorum” şeklinde konuştu.
Boeing, Ryanair’e Noel zamanında 27 yeni uçak teslim etme sözü vermişti. Ancak Dublin merkezli havayolu, yalnızca 11 adet yeni 737 teslim alabildi. Düşük maliyetli havayolu, aynı zamanda Nisan ayına kadar 57 adet yeni uçağı filosuna katmayı umuyordu. Ancak O’Leary, havayolunun Haziran ayı sonuna kadar yalnızca 50 uçak alabileceğinden endişeli.
Geçtiğimiz yılın sonlarında Ryanair, 2023/24 mali yılını, yaklaşık 183 milyon yolcu ile kapatmayı planladıklarını, ancak devam eden teslimat gecikmeleri nedeniyle nihai rakamın belirsizliğini koruduğunu açıklamıştı.
Ryanair ayrıca, birçok çevrimiçi seyahat acentasının, Ryanair uçuşlarını web sitelerinde aniden kaldırmasının ardından, doluluk oranlarının kısa vadede %1 veya %2 oranında düşebileceği konusunda da uyardı.
Geçtiğimiz günlerde, Emirates Havayolları CEO’su Sir Tim Clark, Bloomberg’e verdiği bir röportajda, Alaska Havayolları uçağında yaşanan olayın, ABD’li imalatçı Boeing’in kalite kontrol sorunlarının “başka bir tezahürü” olduğuna inandığını söylemişti.
Havacılık sektöründe saygın ve son derece etkili bir isim olan Clark, Boeing’in uzun süredir kalite kontrol sorunları yaşadığına vurgu yaptı. “Sanırım artık toparlanıyorlar ama bunun kimseye bir faydası yok.” ifadelerini kullandı.
Pandemi sırasında Dubai merkezli havayolundan emekli olma planlarını rafa kaldıran Clark, daha önce de Boeing’i, son uçaklarının kalitesiyle ilgili endişeleri ve özellikle uçakların teslimatı konusunda yıllar süren bir gecikme yaşayan Boeing 777X’in sertifikasyon sorunları nedeniyle ağır şekilde eleştirmişti.