Singapurlu Hosteslerin Kıyafeti Neden Farklı?

Singapur Havayolları’nın dünyanın sayılı havayolları arasında gösterilmesindeki en önemli detaylardan biri de kuşkusuz uçakta sundukları hizmet kalitesi. Bu başarılı marka algısının oluşumunda, uçakta yolculara hizmet sunan kabin ekibinin payı oldukça büyük. Havayolunda görev yapan kabin ekibinin giydiği üniformalar, diğer havayolları ile karşılaştırıldığında oldukça farklı bir görünüme sahip. İşte Singapur Kızları’nın uçuşta giydiği Sarong Kebaya isimli üniformaların öyküsü

Singapur Havayolları’nda görev yapan kabin ekibi, tüm dünyada Singapore Girl yani Singapur Kızları olarak anılıyor. Şirketin, 1972’de Malezya Havayolları’ndan ayrıldığı günden bu yana, konukseverlik ve güler yüzlülük kavramları üzerine inşa ettiği imajın vücut bulmuş hali olan Singapur Kızları, markanın doğal elçileri olarak kabul ediliyor.

Singapur Havayolları’nın kabin ekibi, zarifliği, sıcaklığı ve verimliliği, kısaca havayolunun ruhunu temsil ediyor. Havayolunun resmi web sitesinde üniformaların tanımı yapılırken: ‘zamana meydan okuyan zarafet, çağdaş hizmet anlayışıyla buluşuyor’ sloganı kullanılıyor. Singapur Kızları, uçmanın en iyi yolu anlamına gelen “A Great Way to Fly” sloganıyla birlikte, Singapur Havayolları’nın ticari marka yüzü olarak anılıyor.

Havayolunun ilk resmi reklam kampanyasını yürüten Avustralyalı reklamcı Ian Batey’in fikri olan, Sarong Kebaya olarak adlandırılan ve Fransız modacı Pierre Balmain tarafından 1968’de tasarlanan kıyafetler, geleneksel Asya batiklerinden dikiliyor.

Bazı moda eleştirmenleri tarafından cinsiyetçi ve demode olduğu iddia edilse de bu üniformalar şirketin markalaşma sürecinde o kadar başarılı oldu ki; ilk günden bu yana neredeyse hiç değişmeden ama gökyüzünde kalitenin simgesi olma yolunda hep üzerine koyarak bugüne kadar geldi.

Singapur Kızları’nı havalimanlarında, kaldıkları otellerde veya gittikleri şehirlerde çok kolay bir şekilde ayırt etmek mümkün. Havayolunun görsel algısını güçlendiren bu durum, kabin ekibinin marka tanıtımları ve reklamlarının ayrılmaz bir parçası haline gelmesini sağladı. Öyle ki artık Singapur kızlarının kıyafetlerini değiştirmek; Mickey Mouse’yi Disneyland’den çıkarmaktan daha zor yorumları yapılıyor. 4 ayrı renk seçeneği bulunan kıyafetler; kabin ekibinin arasındaki hiyerarşik durumu da yansıtıyor.

Singapur Kızları’nın üniformaları, 1992’de yeşil renkli modelin eklenmesi dışında, ilk günden bu yana aynı kalmasına rağmen; erkek kabin ekibinin üniforması, 30 Haziran 2008’de tamamen güncellendi. O günden bu yana tüm erkek kabin görevlileri, lacivert takım elbise giyiyor. Bu üniforma, kadın kabin görevlilerinin  kobalt mavisi üniformasını tamamlayıcı bir unsur olarak kullanılmaya başlandı. Erkek kabin ekibinin hiyerarşik pozisyonları da kravatlarındaki çizgilerin renklerine yansıtılıyor.

Singapur Havayolları, kabin ekibinin sadece kıyafetlerine özen göstermiyor; o kıyafetlerin içini dolduran personele verilen önem de oldukça yüksek. Kabin personeli seçilirken çok sıkı elemelerden geçiriliyor. Daha sonra da makyaj, yolcuya karşı tavır-davranış, yürüyüş, oturup-kalkma, giyim-kuşam, yiyecek ve içecek sunumu, uçak içinde meydana gelen durumlara verilecek reaksiyonlar, vücut dilini iyi okumak ve kullanmak ile formlarını nasıl korumaları gerektiği gibi içeriklere sahip çok detaylı ve zorlu bir eğitimden geçiriliyor.

SİNGAPUR KIZLARININ HEYKELİ YAPILDI!

1994 yılında Singapur Kızları’nın balmumu heykeli yapıldı ve Londra’daki Madame Tussaud Müzesi‘nde sergilenmeye başladı. Bu heykel, ticari bir girişimi temsil eden müzedeki ilk figür olarak kayıtlara geçti. 1995 yılında heykel, New York LaGuardia Havalimanı’ndaki Delta Air Lines’in özel yolcu salonuna gönderildi. Singapur Kızları’nın ikinci balmumu heykeli ise Mart 2015’te Singapur’da tanıtıldı.

Singapur Kızları ayrıca, Mart 2004’te, 18. Singapur Turizm Kurulu Ödülleri’nde “Turizme Üstün Katkı” ödülünü kazanmayı başardı.

NASIL SİNGAPUR KIZI OLUNUR?

Singapur Havayolları’nda çalışmak için öncelikle Asyalı olmak şart. Havayolunun kabin ekibine eskiden yalnızca Singapurlu ve Malezyalılar alınıyordu. Ancak 1995’ten bu yana, şirketin küresel genişlemesine paralel olarak, kabin ekibi ve yolcular arasındaki dil engellerini de en aza indirmek için, Çin, Hindistan, Endonezya, Japonya, Kore ve Tayvan gibi diğer ülkelerin vatandaşlarını da kapsayacak şekilde genişletildi.

Kabin ekibi için birbirinden ilginç kurallar var: Örneğin kabin personelinin saç rengi siyah ya da koyu kahverengi olmak zorunda. Sadece bir kaç ton kırmızı ruj ve oje sürülmesine izin veriliyor. Bu renkler, çalışanların ten rengiyle olan uyumuna göre belirleniyor. Aynı durum, mavi ya da kahverengi göz farı seçeneğinin kullanımı için de geçerli. Uzun saçlı Singapur kızları için topuz yapmak zorunlu. Bu topuzun da 6-7 cm arasında olması şart.

Havayolunun Singapur’daki eğitim merkezinde, kabin memuru adayları, tüm uçak tipleri için oluşturulan mock upların içinde, her türlü emniyet sorunuyla nasıl baş edeceklerine dair ciddi bir eğitim alıyor.

Acil çıkış kapılarının açılması, duman ve yangın durumlarında yapılması gerekenler uygulamalı olarak anlatılıyor. Yolcuların hızlı bir şekilde tahliye edilmesi durumunda tahliye kaydırakları yani slidelerin kullanımı eğitimin en önemli detaylarından. Ayrıca suya yapılabilecek olası acil inişlerde kabin ekibinin nasıl davranacakları konusunda eğitilebilmeleri için; içinde bir uçak gövdesi bulunan dev bir havuz da düşünülmüş.

Özetle, Singapur kızları eğitim süreçlerinde müthiş bir bilgi birikimi ve donanıma sahip olarak gökyüzünde yolculara hizmet vermeye başlıyor. Bu da yolcuların kendisini daha rahat hissetmesi için önemli bir detay.

ELEŞTİRİLER

Singapur Havayolları’nın Singapur Kızları konsepti ile ortaya çıkardığı strateji, genellikle cinsiyetçilik üzerinden eleştiriliyor. Konseptin içinde bulunan ‘Girl-Kız’ kavramının kullanımını yanlış bulanların yanı sıra, konseptin bütünsel olarak Asyalı kadınlar için itaatkâr bir karaktere sahip olmak konusunda bir stereotip yarattığını düşünenlerin sayısı da bir hayli fazla. Havayolu, bu tip eleştiriler ile sürekli olarak karşılaşıyor. Ancak yakın gelecekte Singapur Havayolları’nın bu güçlü pazarlama konseptini tamamen değiştirmek gibi bir düşüncesi yok gibi görünüyor.

adbanner