SunExpress Turizm Sezonunu Uzatmak İçin Hangi Adımları Atıyor?

Türk Hava Yolları ve Lufthansa’nın ortak kuruluşu olan SunExpress’in CEO’su Max Kownatzki ve Genel Müdür Yardımcısı Tuncay Eminoğlu, Antalya’da düzenlenen basın toplantısında, şirketin 2023 yılı performansı ve kış sezonu planlarıyla ilgili açıklamalarda bulundu.

SunExpress, 2023 yılının başından bu yana, yaklaşık 10 milyon yolcu taşıdı ve yaz sezonunun ardından devam eden talebi karşılamak amacıyla, Ekim-Aralık dönemi için kapasite artışına gitme kararı aldı. Yaz sezonunun bitiminden, yıl sonuna kadar yaratılan ekstra kapasite 2 binden fazla uçuşa ulaştı.

CEO Kownatzki, 2023 yılının ilk üç çeyreğinde %88’lik doluluk oranı ile 10 milyona yakın yolcu taşıyarak yeni bir rekora imza attıklarını söylerken; yolcu trafiği anlamında, hedeflerinin üstünde bir performans gösterdiklerini belirtti.

Yıl sonuna kadar 12 milyon yolcu hedefinin aşacağına kesin gözüyle bakılan SunExpress, böylece Türkiye’nin bu yıl için belirlediği 60 milyon turist hedefine ciddi bir katkıda bulunmuş olacak.

Kownatzki, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan turizmin bir elçisi olan SunExpress’in, kış sezonuna da yatırım yaparak, Türkiye’nin sadece yaz sezonunda değil, tarihi, doğası, yerel mutfağı ve spor turizmi için altyapısıyla tüm yıl boyunca önemli bir turizm destinasyonu olduğuna vurgu yaptı.

SunExpress, turizmi tüm yıla yaymak stratejisi doğrultusunda, bu yıl kış sezonu için, uçuş ağına 15 yeni rota ekledi. Bu kapsamda Üsküp, Abu Dabi, Şarm El-Şeyh, Sofya, Krakow ve Kıbrıs gibi destinasyonlar, Antalya ve İzmir ile bağlanacak.

Güney Afrika’ya Uçak Kiraladı

SunExpress’in filosunda şu anda 66 uçak bulunuyor. Daha önce verilen 42 uçak siparişinden 9’u teslim alındı. 33 uçağın ise 2028 yılına kadar teslimatlarının tamamlanması bekleniyor. 2028 sonrası için pazarı izlediklerini anlatan Kownatzki, Boeing dışındaki diğer imalatçıların uçak tiplerini de takip ettiklerini söyledi. SunExpress yönetimi, Boeing 737 MAX ailesi uçaklarını, sessiz ve ekonomik olmaları nedeniyle tercih etmiş olsa da Airbus A320 ailesi uçakları için kapıları kapatmıyor. Şu anda filodaki uçaklar içinde, yeni nesil uçakların oranı ise yaklaşık yüzde 20 seviyelerinde. Bunun yükseltilmesi için çalışmalar sürüyor.

Havacılık sektöründe tedarik zinciri problemlerinin, uçak üretimini kısıtlaması, arz-talep dengesizliği yaratıyor. Buna farklı motor tiplerinde yaşanan problemler de eklendiğinde, bugün sipariş verilen bir uçağın teslimatı için, ABD’li Boeing 2028’i, Avrupalı Airbus ise 2030’u işaret ediyor. SunExpress bütün bu sorunların içinde çeşitli fırsatlar kovalıyor ve Kownatzki, daha güçlü bir büyümenin müjdesini vermeye hazırlandıklarını söylüyor.

SunExpress, önümüzdeki dönemde, filo büyümesini sürdürülebilir bir şekilde yönetmek için, sezonsallık etkisini dengelemek için ek aksiyonlar alıyor. Bunun bir parçası olarak South African Airways ile damp lease (kiralama) anlaşması imzalandı.

Anlaşma kapsamında Sunexpress’in iki adet Boeing 737-800 tipi uçağı, South African Airways’in Johannesburg merkezli uçuşlarında hizmet verecek. İlk uçak Ekim ortasında, ikinci uçak ise Kasım ayında operasyonlara başlayacak. Uçuşlar Nisan 2024’e kadar devam edecek. South African Airways’ın kapasite ihtiyacına göre uçak sayısının artırılabileceği iki havayolu arasında bir mutabakat yapıldı.

SunExpress, geçtiğimiz yıl ABD merkezli IAero şirketi ile yaptığı wet lease anlaşması kapsamda, 4 adet Boeing 737-800 uçağını, kabin ve kokpit ekipleriyle birlikte kiraya vereceğini açıklamıştı. Ancak, bu anlaşma IAero’nun sözleşme koşullarını yerine getirmediği gerekçesiyle rafa kaldırıldı. Kownatzki, ABD’li şirketle yaşadıkları süreci bir tecrübe kazanımı olarak nitelendirdi. Bundan böyle uçak kiralama anlaşmalarını yaparken, çok daha titiz ve temkinli olmaları gerektiğini görmeleri açısından çeşitli dersler çıkardıklarını aktardı. Anlaşmanın son anda bozulmasının yarattığı finansal kaybın ise tolere edilebilir olduğunu söyledi.

SunExpress Kaç Kişiyi İşe Aldı?

Sektörde 30 yılı aşkın tecrübeye sahip olan ve çalışanları tarafından “Great Place To Work” sertifikasına layık görülen SunExpress, bir yandan da istihdam yaratmaya devam ediyor. Havayolunun şu anda, 36 farklı ülkeden yaklaşık 3600 çalışanı var. Bu kadar farklı kültürden insanın bir arada sorunsuz şekilde çalışabiliyor olması, şirketin en gurur duyduğu konuların başında geliyor.

Geleceğin Türk pilotlarını yetiştirmek için 2018 yılından bu yana MPL olarak adlandırılan Çoklu Ekip Pilot Lisans Programı’nı yürüten havayolu, mezun olanlara iş garantisi veriyor. Önümüzdeki 5 yıl içerisinde 160 pilot yetiştirmeyi amaçlayan havayolunun MPL programında, şu anda 60 pilot adayının eğitimleri sürüyor.

Son bir yıl içinde, 52 kaptan pilot ve  117 yardımcı pilot (F/O) istihdam eden SunExpress, 2024 yaz sezonu için de 160’tan fazla pilot ve 400 kabin memuru istihdam etmeye hazırlanıyor.

Çalışanlarına Temmuz ayından itibaren, hem Türkiye hem de Avrupa genelindeki enflasyon oranlarını baz alarak bir maaş artışı yaptıklarını söyleyen Kownatzki, şu an için yeni bir düzenleme düşünceleri olmadığını söyledi.

SunExpress İstanbul Uçuşlarına Başlayacak mı?

SunExpress, aldığı sürpriz bir kararla, 3 Mayıs 2019 itibaren İstanbul’da yaptığı tüm operasyonlarını durdurdu. O günden bu yana İstanbul pazarına yeniden dönüp dönmeyeceği tartışılıyor. Kownatzki: ‘Bizim evimiz Bodrum, Dalaman, Antalya ve İzmir. Buralarda kuvvetliyiz. Türkiye’nin güneyindeki pazar fırsatlarını değerlendirmeye devam edeceğiz, İstanbul’da THY, Ajet ve Pegasus rekabetine dahil olma düşüncemiz yok. Tabağımızda daha güzel şeyler var.’ şeklinde oldukça net bir yanıt verdi.

Havayolunun Rusya’ya uçmama kararının ambargo ile herhangi bir ilgisi olmadığını söyleyen Kownatzki, savaştan önce de SunExpress’in Rusya’ya uçmadığını belirtti. Bunun tamamen ticari bir karar olduğunu söyledi. Rusya uçuşlarının sadece tek bir bacağının güçlü olması nedeniyle, bu operasyonları kârlı bulmadıklarını aktardı.

SunExpress’in Kış Sezonundaki Yeni Uçuş Rotaları

Rota Haftalık Uçuş Sayısı
Lefkoşa-Ercan – İzmir 4
Şarm El-Şeyh – Antalya 2
Sofya – Antalya 2
Dusseldorf – Balıkesir-Edremit 1
Stuttgart – Elazığ 1
Stuttgart – Trabzon 1
Beirut – İzmir 2
Üsküp – Antalya 2
Üsküp  – İzmir 2
Basel-Mulhouse – Kayseri 1
Krakow – Antalya 1
Abu Dabi – Antalya 3
Abu Dabi – İzmir 3
Erbil – Antalya 2
Londra-Stansted – İzmir 3

adbanner