ABD’li imalatçı Boeing’in İcra Kurulu Başkanı Dave Calhoun, sürdürülebilir havacılık yakıtlarının (SAF) geleneksel jet yakıtı ile fiyat açısından rekabet edebilir noktaya ulaşma potansiyeli konusunda şüpheli olduğunu açıkladı. Eğer Calhoun’un şüpheleri haklı çıkarsa, havacılık sektörünün, iklim dostu biyoyakıtları kullanarak emisyonları azaltma planları tutmayabilir!
Havayolları, yemeklik yağ ve bitkiler de dahil olmak üzere gıda atıklarından üretilen sürdürülebilir havacılık yakıtlarının, şu anda uçaklarda kullanılan kerosen bazlı geleneksel uçak yakıtlarının yerini alarak, karbon emisyonlarını önemli ölçüde azaltabileceğini düşünüyor. Ancak, SAF kullanımı şu anda, küresel uçak yakıtı tüketiminin %1’inden daha azını oluşturuyor ve standart uçak yakıtının en az iki katına mal oluyor.
Boeing’in CEO’su Calhoun, SAF fiyatının, asla geleneksel jet yakıtıyla aynı olmayacağını iddia etti. Bu görüş, havacılık endüstrisinin karbondan arındırılmasıyla ilgili zorluklar ve maliyetlerle ilgili olarak, sektörün kaygılarını yansıtıyor.
Calhoun’un samimi sözlerine, Energy Aspects’te Enerji Geçiş Araştırmaları Başkanı Robert Campbell tarafından da hak verildi. Ucuz SAF üretim yöntemlerinin bulunamadığını doğrulayan Campbell, “Olsaydı zaten şu an bu yöntemleri kullanıyor olurduk” dedi.
Biden yönetiminin geçtiğimiz yıl kabul edilen Enflasyon Düşürme Yasası (IRA), SAF üretimi için vergi teşvikleri de dahil olmak üzere, temiz enerji konusunda ciddi sübvansiyonları içeriyordu. Avrupa Birliği de havaalanlarını uçaklara daha fazla SAF sağlamaya teşvik eden adımlar atıyor.
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), 2021’de, 2050 yılına kadar net sıfır emisyona ulaşma hedefini belirledi ve bu hedef doğrultusunda SAF’nin, karbon emisyonlarını azaltma sürecinin %65’ine katkıda bulunacağı belirtildi.
Ancak British Airways’in eski CEO’su ve IATA’nın şu anki başkanı Willie Walsh, net sıfıra geçişin ucuz olmayacağı konusunda uyardı. Havayollarının maliyeti karşılayabilmesi için, yolcuların da kaçınılmaz olarak daha yüksek bilet ücretleriyle karşı karşıya kalacağını belirtti.
Sürdürülebilir Havacılık Yakıtının Fiyatı Ne?
Argus Media’nın verilerine göre, 19 Mayıs 2023 itibariyle, ABD’de sürdürülebilir havacılık yakıtının galonu 6,83 Dolar iken, jet yakıtının galonu 2,34 Dolar‘dı. %100 SAF kullanımına geçiş, biyoyakıtları barındırmak için hem havaalanlarında hem de uçaklarda mevcut yakıt altyapısının değiştirilmesini de gerektiriyor.
Boeing ve Airbus, uçaklarını bugün %50’den, 2030’a kadar tamamen SAF ile uyumlu hale getirme taahhüdünde bulundu. Boeing ayrıca havayollarının ve politikacıların dekarbonizasyon stratejilerini değerlendirmelerine yardımcı olmak için, yeni bir modelleme aracı olan Cascade’yi tanıtıyor.
Bununla birlikte, eleştirmenler, sürdürülebilir havacılık yakıtlarına yönelik artan talebin, gıda yağlarından gelen hammaddeleri tüketebileceği, dolayısıyla tarımsal mahsullere olan talebi artırabileceği ve potansiyel olarak ormanları tehlikeye atabileceği veya gıda arzı için gerekli arazi konusunda rekabet yaratabileceği konusunda uyarılarda bulunuyor. Bu talebi karşılamak için Biden yönetimi, batı eyaletlerinden mısır ve soya fasulyesi ile odunsu biyokütlenin yanında üretilen tarımsal atıkların kullanılmasını önerdi.
Analistler, garantili uzun vadeli talep olmadan, yatırımcıların yeni SAF üretim kapasitesine yatırım yapmaktan çekinerek, bu özel ürün için maliyetleri yüksek tutabileceklerini belirtiyor. ABD Tarım Bakanı Tom Vilsack, jet yakıtı ile fiyat yakınlaşmasının yakın zamanda gerçekleşmeyeceği konusunda hemfikir olsa da, IRA vergi kredilerinin sektöre bu yatırım engelini aşmada yardımcı olacağı görüşünde.