THY’nin En Yeni Business Class Kabini: Kristal

Gökyüzünde, yolcularına en iyi business class seyahat deneyimlerinden birini sunan ve bu konuda pek çok kuruluş tarafından ödüllendirilen Türk Hava Yolları, uçak tipleri arasında Business class standartizasyonu sağlayamaması nedeniyle ciddi şekilde eleştiriliyor. Ancak bu durumun gelecek yıl değişmesi bekleniyor. THY’nin uçaklarındaki yeni Business class kabinlerin nasıl olacağı konusunda çok daha fazla ayrıntı açıklandı. Bu detaylar aynı zamanda biraz da kafa karıştırıcı… 

Executive Traveller, THY’nin üst düzey yöneticileri ile yaptığı görüşmelere dayandırdığı haberinde, THY’nin önümüzdeki günlerde tanıtmayı planladığı yeni Business class kabinleri hakkında bazı ipuçları paylaştı. “Kristal-Crystal” markalı yeni kabinlerin, 28 Mayıs 2024’te Hamburg’daki Aircraft Interiors Expo’da ilk kez gösterilmesi ve 2025’te de gökyüzü ile buluşturulması bekleniyor.

Yeni Business class kabinler, başlangıçta mevcut tüm Boeing 777-300ER uçaklarına uyarlanacak; Havayolunun filosunda bu uçaklardan 33 adet bulunuyor ve bunlar ortalama dokuz yaşında. Dolayısıyla oldukça uzun bir uçuş ömürleri olduğu düşünülüyor.

THY’nin Airbus’a verdiği dev uçak siparişinin bir parçası olarak, 2026 yılı itibarıyla teslim edilmeye başlanacak A350-1000 uçaklarına da yeni business class kabinlerin kurulumunun yapılması planlanıyor. Ancak bu yeni kabinlerin, mevcut Boeing 787-9 veya Airbus A350-900 uçaklarına da uyarlanmasına yönelik kesin bir plan yok. Çünkü bu uçaklardaki mevcut business sınıfı koltukların tamamı, doğrudan koridor erişimi imkanı sunabiliyor.

Yeni business class kabinlerin, 1-2-1 konfigürasyonunda olması, her koltuğun sürgülü bir kapı ve modern uçak içi eğlence sistemi ve teknolojiye sahip olması bekleniyor. 777-300ER uçaklarında business class kabinde toplam 44 koltuğun yer alması bekleniyor. THY’nin Boeing 777 uçaklarındakiki mevcut business class kabini, 2-3-2 konfigürasyonunda yerleştirilen ve tamamı düz yatak olabilen toplam 49 koltuktan oluşuyor.

THY, bu konseptte mevcut büyük bir üreticinin popüler koltuklarından birini kullanmayacak. Bunun yerine koltuklar, Turkish Seat Industry şirketi tarafından üretilecek. Dolayısıyla THY’nin yen Business class kabini, başka herhangi bir havayolu şirketinin uçağında bulamayacağınız kadar eşsiz olacak.

Kristal kabinlerin, Aeroflot için üretilen ve THY tarafından teslim alınan A350 uçaklarının business class sınıfından ne kadar farklı olacağı büyük bir soru işareti. Çünkü bu uçaklarda da yolcuya mahremiyet alanı sağlayan sürgülü kapılar ve son teknoloji uçak içi eğlence sistemleri bulunuyor. 1-2-1 konfigürasyonunda yerleştirilen Horizon modeli koltukların üreticisi ise Collins Aerospace. Yani bu kabinler ile tek fark, koltukların kendisi olacak gibi görünüyor.

Geçtiğimiz Temmuz ayında Executive Traveller, yine Türk Hava Yolları’nın yeni business class kabinleri hakkında şirketin yönetim kurulu başkanıyla yaptığı röportaja yer vermişti. O dönemde, tamamen farklı bir konseptin sözü veriliyordu:

  • Yeni Business class kabindeki koltukların 2-3-2 konfigürasyonunda yerleştirileceği ama aynı zamanda tüm koltukların doğrudan koridor erişimi ve tam mahremiyet imkanı sunacağı belirtilmişti.
  • Bunun sebebinin, kabindeki yolcu yoğunluğundan vazgeçilmek istememesi olduğu söylenmiş, THY’nin geliştirilecek özel bir ürünle bu ekstra kolaylıkları sunarken; aynı zamanda kabinde 49 koltuk bulundurabileceği iddia edilmişti.
  • Havayolunun Business class kabinlerinde kullanılacak yeni koltuğunun sertifikasyon sürecinde olduğunu iddia edilerek, tasarım aşamasının bittiği öne sürülmüştü.
  • O röportajın yayımlandığı dönemde, paylaştığımız içeriğimizde, bu konudaki şüphelerimizi dile getirmiştik. THY’nin uçaklarındaki Business class kabinlerde mevcut yolcu yoğunluğunu korurken, tamamı doğrudan koridor erişimine sahip 2-3-2 konfigürasyonunda dizilmiş koltuklarla böyle bir kabin yaratmanın hiçbir yolu olmadığını belirtmiştik. Bu düzene en yakın seçeneğin Apex Suite kabinler olabileceğini; ancak bu konseptin de piyasadaki en az yoğun Business class ürünlerden biri olduğunu belirtmiştik.

Türk Hava Yolları, yolcu yoğunluğu azaltılmış 1-2-1 konfigürasyonuna gitmeye karar vermiş görünüyor. Çünkü günümüzde rekabetçi bir ürünün işe yaraması için gerekli olan şey kesinlikle bu. Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı’nın kısa süre içinde bu kadar keskin dönüşler içeren açıklamalar yapması oldukça şaşırtıcı görünüyor.

adbanner