Türk Kargo Uçağı Hong Kong’da Denize Uçtu

Türk kargo havayolu Air ACT‘ye ait TC-ACF tescilli Boeing 747-400 tipi kargo uçağı, EK9788 sefer sayılı uçuş için Dubai El Maktum Uluslararası Havalimanı‘ndan (DWC) kalkış yaptı.

Yaklaşık 7 saatlik uçuşun ardından Hong Kong Uluslararası Havalimanı’nın 07L pistine iniş yaptıktan sonra pistin soluna doğru dönen uçak denize düştü. Uçakta bulunan 4 mürettebat sağ olarak kurtarıldı.

Boeing 747, havalimanını denizden ayıran bariyerleri aşmadan önce, pist dışında bekleyen bir güvenlik devriye aracına da çarptı ve o aracı da denize savurdu. Dalgıçlar, aracı kazadan yaklaşık 40 dakika sonra, içinde iki güvenlik görevlisiyle birlikte, kıyıdan beş metre (16,4 fit) uzaklıkta ve yedi metre derinlikte buldu. Araçta bulunan iki görevli de yaşamını yitirdi. Görevlilerden biri olay yerinde yaşamını yitirirken; diğeri kaldırıldığı North Lantau Hastanesi‘nde hayatını kaybetti. 

Havalimanı İdaresi’nden yapılan açıklamada, uçağın çarptığı devriye aracının kesinlikle piste yakın olmadığı ve havaalanı güvenliğini sağlamak için 4 km uzunluğundaki kuzey kıyı şeridi boyunca, çitlerin dışında devriye gezdiği belirtildi. Bunun 1998‘den beri devam eden bir uygulama olduğuna vurgu yapıldı.

Hava trafik kontrolörleri, uçağın kokpit ekibine, kuzey pistine iniş için izin verdi. Kokpit ekibinden herhangi bir acil durum çağrısı alınmadı. Kazanın ardından havalimanının kuzey pisti geçici olarak uçuşlara kapatılırken; olayla ilgili soruşturma başlatıldı.

Denize uçan Boeing 747, Türk kargo şirketi ACT Havayolları’na ait olsa da bu uçak Emirates SkyCargo şirketine wet lease (uçak ve mürettebat ile birlikte) kiralanmıştı. Yani bu uçuş, Emirates’in kargo şirketi adına gerçekleştiriliyordu. Kazanın yaşandığı uçuşta, uçakta herhangi bir kargo taşınmıyor ve boş uçuyordu.

Pist ve Hava Koşulları Nasıldı?

Flightradar24 verilerine göre, uçak, 3800 metre uzunluğundaki 07L pistine inişini saatte 248 km hızla gerçekleştirdi. Pistten çıktığında saatteki hızı 167 km olan Boeing 747’nin suya çarpma hızı ise saatte 91 km olarak belirlendi.

İniş sırasında rüzgar, 50 dereceden 20 knot hızında ölçüldü. Dolayısıyla, hava koşulları. uçağın pistten çıkmasına sebep olacak şekilde, olağandışı bir risk teşkil etmiyordu. Başlangıçta kaza gecesi yağan yağmur nedeniyle, pistin ıslak olmasının, kazaya neden olmuş olabileceği düşünülmüştü. Ancak havalimanı otoritesi, hava ve pist koşullarının operasyonları olumsuz etkileyecek durumda olmadığını açıkladı.

Havayolunun Son 8 Yılda 2’nci 747 Kazası Oldu

1993 yılının Mayıs ayında fabrikadan çıkan uçak, uzun süre, Japon havayolu All Nippon Airways filosunda, yolcu uçağı olarak hizmet verdi. Daha sonra kargo uçağına dönüştürüldü. 2011 yılından bu yana ACT filosunda görev yapıyordu.

ACT Havayolları’nın başka bir 747 uçağı, 2017’de Hong Kong-Bişkek seferi sırasında Manas Havalimanı’na iniş sırasında düşmüştü. Uçaktaki 4 mürettebat ile yerdeki 35 kişi yaşamını yitirmişti.

ACT Havayolları’nın Sahibi Kim?

Adını, hava kargo taşımacılığının İngilizce karşılığı Air Cargo Transport kelimelerinin baş harflerinden alan ACT Havayolları, 2004 yılında, 2 adet Airbus A300 uçağından oluşan bir filoyla, Türkiye merkezli hava kargo şirketi olarak kuruldu. Zaman içinde filosundaki uçak sayısını 8’e kadar çıkaran şirket, bugüne kadar bir kaç kez el değiştirdi.

2006 yılında havayolu Yavuz Çizmeci ve HBK Investments tarafından satın alındı. 2008‘de şirketin hisselerinin %21‘i Suudi Arabistan merkezli Manara Investments Ltd. şirketine satıldı. 2011‘de Çinli dev HNA Group, Bravia Capital aracılığıyla şirketin %49 hissesini satın aldı. Şirketin kalan %50,9 hissesi Dağlar Çizmeci‘de kalırken, %0,1‘lik kısmı diğer Türk hissedarların elindeydi. Bu dönemde şirket, MyCARGO Airlines adını kullanmaya başladı. 2017‘de HNA Group’un ortaklıktan çekilmesiyle ACT Havayolları yeniden tamamen Türk sahipliğine geçti ve Air ACT markasıyla faaliyetlerini sürdürmeye başladı. Bugün itibarıyla ACT Havayollarının tamamı Türk girişimcilere ait.

Operasyonlarını İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı merkezli olarak sürdüren ACT Airlines, dünya genelinde tarifeli ve charter kargo uçuşları gerçekleştiriyor. Ayrıca dünyanın farklı coğrafyalarındaki havayollarına uçak kiralama hizmetleri sunuyor.

2017’de Bişkek’te yaşanan kaza öncesi filosunda 5 adet 747 bulunan şirketin, bugünkü kazanın ardından filosundaki uçak sayısı 3’e inmiş durumda.

adbanner