1989’da 1 uçak ve 57 çalışan ile kurulan ilk charter uçuşunu 1990 yılında yapan; bugün 73 uçağıyla 90 destinasyona uçan ve 4000’in üzerinde personele sahip olan SunExpress, 2019 yılında Türk turizm sektöründeki gelişmenin ve büyümenin hızlanarak süreceğini öngörüyor, plan ve yatırımlarına buna göre yön veriyor.
Bugün, Türk Hava Yolları ile Lufthansa’nın ortak kuruluşu olan SunExpress Almanya’nın Genel Müdür Yardımcısı Alper Özen ile Frankfurt’ta bir araya geldim.
Antalya’dan 11:00’de havalanan SunExpress’e ait Boeing 737 ile çok keyifli bir yolculuğun ardından 4 saat sonra Frankfurt’a teker koyduk. Havalimanına çok yakın bir yerde bulunan SunExpress Almanya’nın genel müdürlük binasının yolunu tuttum.
Alper Özen, şirketin kurulduğu günden bu yana gelişim sürecini çok güzel bir sunumla özetledi. Bugüne kadar yaptıklarını anlatırken gözleri parlıyor ve yapacakları ile ilgili heyecanını karşı tarafa net olarak hissettiriyordu.
2019’da turizmdeki yükselişin hızlanarak süreceğini öngördüklerini söyleyen Özen, şu anda rezervasyonların oldukça pozitif olduğunu söyledi. ”Tur operatörleri ve seyahat acenteleri, Orta Avrupa’dan Türkiye’ye olan tur paketlerinde ciddi bir canlanma bekliyor. SunExpress, Türk turizmi açısından oldukça hayati ve belirgin bir rol oynuyor. Turizm taşımacılığının önde gelen havayolu olarak sorumluluğumuzun bilincindeyiz. Bu çerçevede de Türk turizmini desteklemeye ve daha ileriye taşımaya devam edeceğiz” diye ekledi.
SunExpress, 2018 yaz sezonunda sadece orta Avrupa’dan Türkiye’ye 5 milyondan fazla koltuk arz etti. Havayolu, Türkiye’de 13 şehirden Avrupa’da 32 kente tarifeli direkt seferlerle adeta hava köprüsü kuruyor.
SunExpress’in hem Türkiye’de hem Almanya’da çok derin kökleri var. Kurulduğu günden beri merkezi olan, Türk turizminin başkenti Antalya’yı Avrupa’ya bağlıyor. Çok önemli bir aktarma merkezi olan İzmir’i de Avrupa’ya açmış durumda. Diyarbakır’a da ilk kez uluslararası tarifeli bir sefer başlatan havayolu da SunExpress oldu. Diyarbakır-Düsseldorf uçuşları ciddi bir doluluk oranıyla ve başarıyla sürdürülüyor.
İzmir Adnan Menderes Havalimanı’ndaki toplam uluslararası uçuş trafiğinin %85’ini; Antalya’daki tüm uluslararası uçuş trafiğinin ise yüzde 45’ini SunExpress karşılıyor. Bu bana çok önemli geldi.
Bu çerçevede havayolu, 2010 yılında Anadolu kentlerini Avrupa’ya tarifeli direkt seferlerle bağlamaya başladı. Her yeni sezonda uçuş ağına yeni destinasyonlar eklemeyi sürdürüyor. 2018 yaz sezonunda kapasitesini ciddi şekilde artırarak SunExpress, Anadolu ile Avrupa arasındaki uçuşlarına 17 yeni uçuş daha ekledi. Bu büyüme trendi 2018/2019 kış sezonunda da sürüyor; önceki döneme göre yüzde 4’lük kapasite artışı havayolunun planları arasında.
SunExpress, 2011 yılında kurulan SunExpress Almanya ile birlikte, Avrupa’nın önde gelen tatil hava yolu konumunu güçlendirdi. SunExpress Almanya, Türkiye dışında tatil bölgelerine de uçmaya başladı. Şu anda Almanya’dan Kuzey Afrika, Orta Doğu’daki güneşli tatil bölgelerinin yanı sıra Avrupa’daki, İspanya, Bulgaristan, Yunanistan gibi tatil bölgelerine uçuyor. 2019 yaz sezonu uçuşlarını da çok yakında açıklayacak olan havayolunun, 2019 yaz sezonunun, kapasite artışı ve yeni destinasyonlar gibi sürprizlerle dolu olduğunun müjdesini verelim.
Dijitalleşme tam gaz devam ediyor
SunExpress için müşteri memnuniyeti de en öncelikli konuların başında geliyor. Bunun bir sonucu olarak da 2018 yılında tamamen yolcuların deneyimleri ve puanları ile verilen Skytrax ödüllerinde dünyanın en iyi 5. tatil hava yolu, Türkiye’nin ise en iyi hava yolu seçildi. Havayolu, misafirlerine, ihtiyaçlarına uygun daha fazla ve daha kaliteli hizmet sunmak için çalışmalarını sürdürüyor.
“Dijital satış kanallarında önde gelen bir hava yolu olmayı hedefleyen SunExpress, geçtiğimiz yıllarda dijitalleşme stratejisinin bir parçası olarak, rezervasyon sistemini değiştirdi. Misafirlerine her türlü kanaldan ulaşmak isteyen havayolu, kullanıcı dostu, yalnızca uçak bileti değil misafirlerini bütün seyahatlerini planlayabilecekleri yeni bir web sitesi yarattı. Ayrıca geçtiğimiz günlerde başladığı yeni bir hizmet kapsamında WhatsApp’ı kullanan ilk hava yolu oldu. Artık misafirler, her türlü soruları için şirkete WhatsApp aracılığı ile 7/24 ulaşabiliyor.
Avantajlarla dolu SunExpress Bonus
SunExpress’in yeni yolcu sadakat programı da oldukça ilgi görüyor. Yolcu sadakat programını baştan sona yenileyen havayolu, yolcular için çok daha avantajlı, her uçuşta puan kazandıran yeni ödül programı SunExpress Bonus’u hayata geçirdi. Programı, daha kolay, daha yenilikçi ve tabii ki daha avantajlı, uçtukça kazandıran bir program olarak özetlemek mümkün. SunExpress Bonus, ailelere de özel fırsatlar sunuyor. Aile bireyleri, tek bir aile hesabı açarak ortak hesaplarında puan toplayabiliyor ve bunları kendi aralarında paylaşabiliyor. Ayrıca, SunExpress Bonus üyeleri, her destinasyonda geçerli olan 10 uçuşa 1 uçuş hediye avantajından da faydalanabiliyor. Yani 10 uçuşun ardından 1 uçuşunuzu bedava yapıyorsunuz.
Yeni uçak içi eğlence sistemi
Özen, kişiselleştirilmiş hizmetin temel hedefleri olduğunu belirterek, dijitalleşmedeki stratejilerinin de hizmeti mümkün olduğunca kişiselleştirmek olduğunu söyledi: “Yeni uçak içi eğlence sistemimiz 2019 yaz sezonundan önce bütün uçaklarımızda hayata geçecek. Artık, misafirlerimiz, kişisel elektronik cihazları (cep telefonu, tablet, laptop) aracılığı ile wifi ağına bağlanarak uçuş süresince gişe rekorları kıran filmleri ve popüler TV programlarını izleme olanağına sahip olacak. Ayrıca yolcular, geniş bir yelpazede sunulan müzik listelerine, gazete ve dergi alternatiflerine, uçuş bilgileri ve seyir haritasına da ulaşabilecek. Yolcular, bu sistem sayesinde seyahat edecekleri destinasyonlara dair keşfedilecek noktalar, aktivite alternatifleri, alışveriş güzergahları, transfer hizmetleri ve turlar gibi değerli ipuçlarına, etkileşimli 3D haritası ile de uçuşları ile ilgili mesafe, hız, irtifa, sıcaklık gibi gerçek zamanlı bilgilere ulaşabilecek. Ayrıca yolcular, SunExpress’in yenilenen ikram menüsü SunCafe ve duty-free menüsü SunShop’a ‘SunExpress Entertainment’ sistemi aracılığı ile ulaşarak istedikleri ürünü hızlı ve kolay bir şekilde satın alabilecek.”
MAX’lerle filoyu güçlendirecek
En büyük yatırımlarının 2014’te 50 uçaklık Boeing 737 NG ve MAX uçak alımı ile yaptıklarını belirten Özen, “Şu anda 18 NG uçağımızı teslim aldık. Geçen yıl, teslim almayı planladığımız 7 adet NG’yi de MAX’e çevirdik. Bu yıl dünya semalarında yeni görünen MAX’ler ile filomuzu güçlendiriyoruz. Ayrıca, 2015’te yönetim kurlumuzun desteği ile opsiyonlu 10 adet MAX siparişi verdik. 2019’de toplam 5 adet MAX filomuza katılacak.
MAX’lerin birçok avantaj sunduğunu belirten Özen, “Daha az yakıt tüketimi, daha yüksek menzil, daha az emisyon ve daha sessiz.MAX’ler bize daha uzun mesafelere uçabilme imkanı sağlayacak. Bu da bize mevcut uçuş mesafelerinin ötesinde yeni pazarlara açılma şansı verecek” dedi.
Uçakta gözleme ve döner tutmuş!
Bundan 7-8 ay kadar önce SunExpress’in İstanbul’da düzenlediği bir toplantıya katıldığımda, havayolu ikram konusunda yeni bir uygulamayı ilk kez duyurmuştu. Uçakta döner ve gözleme satışı başlayacaktı. O gün biz de ilk kez uçakta verilecek döner ve gözlemeyi tatmıştık. Alper Özen’e nasıl gittiğini sordum. Olağanüstü büyük bir ilgi gördüğünü söyledi. Özellikle kuzeye doğru uçan yolcular dönere bayılıyormuş.