Uçak İle Helikopter Nasıl Çarpıştı?

Pek çok kişi tarafından dünyanın en tehlikeli havalimanlarından biri olarak kabul edilen, Karayipler’deki St. Barts Havalimanı’nda, yerde bir kaza yaşandı. Neyse ki herhangi bir ölüm veya ciddi yaralanma vakası yaşanmadı.

24 Ağustos 2023 Perşembe günü, Air Antilles Havayolları’nın, Pointe-a-Pitre’den (PTP) St. Barts’a (SBH) yaptığı 3S722 sefer sayılı uçuş sorunsuz gerçekleşti. Uçuş, F-OMYS tescilli beş yaşındaki de Havilland DHC-6-400 / Twin Otter tipi uçakla icra edildi.

Uçak piste teker koyduktan sonra, sola sapmaya başladı. Pistten çıkıp çimenlerin üzerinden geçti ve ardından aprona doğru pozisyonda park halindeki bir helikoptere çarptı.

Çarpışma etkisiyle uçak tamamen durdu. Hem uçak hem de helikopterdeki büyük yapısal hasarlar oluştu. Helikopter yan dönerken uçak bir kanadını kaybetti. Şans eseri herhangi bir ölüm yaşanmadı. Uçaktaki 6 yolcu ve 2 mürettebat arasından, sadece bir kadın yolcu hafif yaralandı. Helikopterde ise kimsenin olmaması, kazanın sonucunu ciddi şekilde değiştirdi.

Uçağın helikoptere çarptığı anların görüntüsü, kamera kayıtlarına yansıdı.

St. Barts Havalimanı neden bu kadar tehlikeli?

Öncelikle havalimanının pisti çok kısa. Sadece 2.100 feet (640 metre) uzunluğunda olması nedeniyle, pilotlar için hata payı çok az. Ancak havalimanını asıl zorlaştıran şey, bir tarafında tepe bulunması.

Normalde uçaklar, arkasında tepe bulunan 10 pistine inip kalkıyor. Bu durum, inişe geçen, pilotların kısa süre içinde manevra yapması gerektiği anlamına geliyor. Aşağıdaki video, St. Barts’taki pist durumu hakkında net bir fikir verebilir…

Bu kazayı garip kılan detay ise uçağın 28 pistine iniyor olması. Yani yaklaşmayı deniz üzerinden gerçekleştirmiş olması. Bu kesinlikle kolay bir iniş değil. Çünkü son dakika manevrası yapmak yine gerekiyor. Ama piste ters taraftan yapılan inişte yapılması gereken manevra kadar zorlayıcı değil.

Meteoroloji raporlarına göre, olay anında rüzgar 200 derecelik bir açıyla yaklaşık sekiz knot hızında esiyordu. Yan rüzgar olmasına rağmen sekiz deniz mili hız, inişi etkileme açısından pek kayda değer kabul edilmiyor.

Yaşanan olayla ilgili bir soruşturma başlatıldı. Çünkü bu biraz şüphe uyandırıcı bir olay. Havaalanı iniş için ne kadar zorlu olsa da  bu uçağın yaptığı yaklaşım, havaalanına ‘çok tehlikeli’ unvanını kazandıracak yaklaşım değil, tam tersi istikamette gerçekleşiyor.

Air Antilles oldukça saygın bir havayolu şirketi. St. Barts’a uçma konusunda oldukça fazla deneyime sahip. Ne yazık ki kazayı geçiren uçak, havayolunun filosundaki tek de Havilland DHC-6-400 uçağıydı. Havayolunun filosundaki ATR turboprop uçağı, St. Barts’a uçma kapasitesine sahip değil. Bu yüzden Air Antillles’in bu durumu nasıl yöneteceği de büyük merak konusu. Şirketin yolculara açıklaması gereken tuhaf bir durum ortaya çıktı. “St. Barts’a olan uçuşunuz, ne yazık ki oraya uçabilecek kapasitedeki tek uçağımızın kaza yapması nedeniyle iptal edildi. Üzgünüz!”

adbanner