Uçak Kargo Kapısı Açık Şekilde Uçabilir mi?

5 Ocak 2024’te Boeing 737 MAX-9 uçağının acil çıkış kapısının havada patlamasıyla gündeme gelen Seattle merkezli Alaska Havayolları, yine ilginç bir gelişmeyle haberlere konu oldu. Havayolunun Boeing 737-900ER uçağı, dört saatlik uçuşun ardından, Portland Uluslararası Havalimanı’nda (PDX) iniş yaptığı, uçağın ön kargo bölümü kapısının hafif aralık olduğu fark edildi.

1 Mart’ta AS1437 sefer sayılı uçuş ile Los Cabos Uluslararası Havalimanı‘ndan (SJD) Portland’a gelen Alaska Havayolları’na ait Boeing 737-900ER uçağının kargo kapısının hafif açık olduğu anlaşıldı.

Kargo kapısının ne kadar süre bu şekilde açık kaldığı belli değil. Ancak uçuş sırasında kargo kompartmanında evcil hayvanlar olduğu için kapının aralık bırakıldığı iddia ediliyor. Bu kararın, uçuş emniyeti için risk oluşturup oluşturmadığı da bilinmiyor. Ancak uçak acil iniş yapmadı ve pilotların kapının açık olduğundan haberleri olmadığı da kesin.

Alaska Havayolları olayı doğruladı ve resmi bir açıklama yaptı. Açıklamada: “1 Mart’ta Alaska Havayolları’nın 1437 sefer sayılı uçuşunun gerçekleştiren uçak PDX’e indiğinde, ön kargo kapısının kilidinin açık olduğu tespit edildi. Mürettebat, uçuş sırasında kapının kilidinin açıldığına dair hiçbir uyarı almadı. Tüm göstergeler, kapının inişten sonra açılmış olabileceğini gösteriyor.” ifadeleri kullanıldı.

Flightradar24 verilerine göre, uçuşu gerçekleştiren N402AS tescilli, 11 yaşındaki 737-900ER, SJD’den saat 19:48’de ayrıldı ve kuzeye doğru uçarak 36.000 feet seyir yüksekliğine ulaştı. 22:42’de Portland’a indi ve 22:52’de D12 kapısına ulaştı.

Alaska Havayolları, uçağın kargo kapısının açık olduğu fark edildikten sonra, uçağı gecenin geri kalanında hizmet dışı bıraktı. Bakım ekipleri tarafından incelenen kapı kolundaki yay değiştirildi. Kapı test edildi ve uçak yeniden hizmete döndü.

Havacılık uzmanı Joe Schwieterman, kapının açık olmasının, kokpit ekibini uyaracak bir sensörü tetiklemesi gereken “oldukça büyük bir kusur” olduğunu söyledi. “Bu, kargo kompartmanındaki birçok elektronik ekipmanı etkiliyor. Dolayısıyla bu tip bir durumun fark edilmediği bir uçak, oldukça endişe verici.” ifadelerini kullandı.

Uçak o günden sonra pek çok farklı uçuş daha gerçekleştirdi. Ch-aviation’a göre, havayoluna 2012 yılında teslim edilen uçak 31 Aralık 2023 itibarıyla 13.200‘e yakın uçuşta 41.500 saat havada kaldı.

Alaska’nın Portland’da İkinci Krizi

Bu ilginç olaydan birkaç gün sonra başka bir Alaska Havayolları uçuşunda da sorun yaşandı. AS646 sefer sayılı uçuş için Phoenix Sky Harbor Uluslararası Havaalanı’na (PHX) gitmek üzere Portland’dan havalanan Boeing 737-800 uçağında, kalkıştan kısa süre sonra, yolcular kabinde duman kokusu duymaya başladı. Durum, kokpit ekibine bildirildi ve pilotlar geri dönüş kararı alıp Portland’a acil iniş yaptı.

Alaska Havayolları kabin fanındaki arızayı gerekçe göstererek, bu olayı doğruladı. Açıklamada: “Arızalı bir kabin hava sirkülasyon fanı tespit ettik. Bakım prosedürleri çerçevesinde fanı ve hava filtrelerini değiştirdik. Koku giderildi, uçak tekrar hizmete döndü.” ifadeleri kullanıldı.

N524AS tescilli Boeing 737-800, Portland’a geri döndükten sonra, yolcular N280AK tescilli Boeing 737-900ER uçağıyla Phoenix’e gönderildi.


İlgili İçerik | Havada Uçağın Acil Çıkış Kapısı Açılır mı?

adbanner