Uçakların İniş Takımlarında Neden Karbon Fren Kullanılıyor?

Karbon frenler, yüksek performanslı askeri uçaklar ile havacılık sahnesinde yer almaya başladı. Karbon frenlerin maliyeti, çelik frenlere göre daha yüksek olsa da düşük ağırlığı ve yüksek enerji emme kapasitesi ile havacılık için vazgeçilmez bir seçenek haline gelmesi şaşırtıcı değil.

Karbon frenlerin, üretim ve bakım, onarım, revizyon prosedürlerindeki iyileştirmeler, ‘iniş başına maliyeti’, çelik frenlerle rekabet edebilecekleri noktaya getirebilir. Bu da karbon frenlerin ticari uçaklarda daha fazla kullanım alanı bulmasını sağlayabilir.

✈ Karbon Frenlerin Çelik Frenlere Göre Avantajları:

Daha uzun ömür: Karbon frenler, çelik frenlere göre iki kata kadar daha fazla iniş imkanı sunar.

Maliyet etkinliği: Çoğu operasyon için, karbon frenlerin yaşam döngüsü maliyetleri artık çelik frenlerinkine yaklaşmış durumda.

Yüksek performans: Karbon frenler, çelik frenlerden daha fazla enerji emme kapasitesine sahiptir.

Hafiflik: Karbon frenler, çelik frenlerden önemli ölçüde daha hafiftir. Bir B737 NG uçağı, karbon frenlerle 250 kg kadar ağırlık tasarruf sağlayabilir.

Çevresel etkiler: Karbon frenlerin daha düşük ağırlıkta olması, yakıt tüketimini azaltması ile birlikte, uçuş süresince oluşan karbondioksit (CO2) emisyonlarını azaltır.

Karbon frenler sayesinde bazı uçak tiplerinde elde edilen ağırlık tasarrufu şu şekilde:

Boeing B737-600/-700: yaklaşık 550 lbs (250 kg)

Boeing B737-600/-700/-700IGW/-800/-900/-900ER: yaklaşık 700lbs (320 kg)

Boeing B757: yaklaşık 550 lbs (250 kg)

Boeing B767: yaklaşık 800 lb (363 kg)

adbanner