Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ICAO Nedir?

Web sitemizdeki pek çok haberde, Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ICAO’nun adından bahsediyoruz. Peki ICAO ile ilgili neler biliyoruz?

IACO Nedir?

Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (International Civil Aviation Organization) 193 ülke için hava trafik standartlarını, kurallarını belirleyen uluslararası bir kuruluştur. Her yolcu, Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ICAO’dan haberdar olmayabilir. Ama ICAO, küresel ticari havacılık endüstrisinin olmazsa olmazıdır. 2.Dünya Savaşı’ndan sonra, uluslararası sivil havacılık kuralları ortaya çıktı. Bu kurallar, sınır geçiş prosedürlerinden, biyometrik pasaportlara kadar her konuda uyulması gereken standartları oluşturuyor. ICAO, Birleşmiş Milletler (BM) çatısı altında uzmanlaşmış bir kurumdur. 193 üye devletin hükümetleri tarafından finanse edilmekte ve yönetilmektedir.

ICAO Ne Zaman Kuruldu?

1903’te Wright Kardeşler tarafından gerçekleştirilen ilk uçuşun ardından, uçuşlarla ilgili kurallar tartışılmaya başlandı. Örgütün ilk ciddi kongresi, 1910’da Paris’te gerçekleşti. Toplantıya 18 Avrupa devleti katıldı ve hava yolculuğu hakkında getirilmesi gereken önemli kurallar ilk kez burada tartışmaya açıldı. Ancak kurallar resmileştirilmedi ve havacılık yönetimi, Birinci Dünya Savaşı’na kadar önemli bir konu olamadı. Savaşta, uçaklar nakliye, keşif ve lojistik için uçtu ve aynı zamanda bombardıman amacıyla da uçaklar kullanıldı.

Farklı gruplar, havacılık yönetiminin sağlıklı şekilde işlemesi için uluslararası bir çaba gerektiğini; aksi takdirde havacılık faaliyetlerine teşebbüs edilmemesi gerektiğini vurguladı. Savaştan sonra 38 ülke Uluslararası Hava Seyrüsefer Komisyonu’nu (ICAN) oluşturmak için bir araya geldi. Bu komisyon, havacılığı desteklemek için toplandı ve çalışmalarını radyo çağrı işaretlerinin uçaklara uyarlanması konusuna kadar ilerletti.

ICAN’a Ne Oldu?

İkinci Dünya Savaşı sırasında, havacılığın modern dünyanın yeni bel kemiği olduğu fark edildi. ABD kuvvetleri, savaş sırasında ve sonrasında Avrupa’da yaygın olarak uçak kullandı. Birçok uçak önce orduya, ikinci olarak sivil trafiğe hizmet etti. Böylece, sivil havacılık yönetiminin, askeri yönetime olabildiğince yakın olmasının en iyisi olacağına karar verildi. ICAN bu yüzden değişime zorlandı.

Chicago Sözleşmesi

1944’te Chicago’da, 54 ülke yeniden toplandı ve Geçici Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ofisini oluşturan Chicago Uluslararası Sivil Havacılık Sözleşmesi imzalandı. Bu örgüt, Birleşmiş Milletler çatısı altına girecek ve dünya çapında havacılığı yönetmek için en iyi uygulamaları ilan etmek konusunda geniş yetkilere sahip olacaktı. Başlangıçta, önceki 1922 ICAN genel sekreteri Albert Roper, ICAO’ya liderlik etmeye devam edecek, böylece iki örgüt arasındaki sürekliliği pekiştirecekti.

Bugün örgütün ana ofisi Montreal’de (Kanada) bulunuyor. Dünyanın dört bir yanındaki ülkelerin takip ettiği birçok havacılık kuralı ve düzenlemesi üzerinde çalışıyor.

Daha çok Chicago Konvansiyonu olarak bilinen Uluslararası Sivil Havacılık Konvansiyonu, uçuş teknolojisindeki ilerlemeler ve İkinci Dünya Savaşı’nın teşvik ettiği küresel lojistik ağlar üzerinden ortaya çıkan parametrelerin, sivil operasyon alanlarına geçişi için bir anlaşmaya varılması gerekliliği üzerine kurulan Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) nün ilk somut adımı oldu.

ICAO’nun Örgütsel Yapısı

ICAO Sekreterliği, organizasyona başkanlık eder. Genel Sekreteri, 2015’ten beri bu görevi yürüten ve şu anda ikinci dönemini sürdüren Dr. Fang Liu’dur. Sekreterya beş bürodan oluşur: Hava Seyrüsefer Bürosu, Hava Taşımacılığı Bürosu, Teknik İşbirliği Bürosu, Hukuk İşleri ve Dış İlişkiler Bürosu ile İdare ve Hizmetler Bürosu.

ICAO Meclisi, 193 Üye Devletin tamamından oluşur. Meclis en az üç yılda bir toplanır ve  36 ülkeden oluşan konseyi, üç yıllık dönem için seçer. Şu anda başkanı, 1 Ocak 2020’de göreve başlayan Salvatore Sciacchitano’dur.

Ulusal düzenleyicilere destek ve koordinasyon sağlamak için dünya çapında ICAO’nun bölgesel ofisleri de bulunmaktadır. Bunlar Bangkok, Kahire, Dakar, Lima, Meksika, Nairobi ve Paris’tedir.

ICAO Ne Yapamaz?

ICAO’nun tam olarak ne yaptığından bahsetmeden önce, ne yapmadığı hakkında da bilgi vermek gerekebilir. ICAO, keyfi kararlar alan bir uluslararası havacılık otoritesi değildir. ICAO, ulusal havacılık otoritelerinin yetkilerini geçersiz kılma yetkisine sahip değildir. Bağımsız hava sahalarını kısıtlayamaz, bir rotayı kapatamaz veya kötü hizmet nedeniyle havayollarını kınayıp, cezalandıramaz.

ICAO Neyi Yönetiyor?

ICAO, iletişim kuralları, seyrüsefer, hava trafik yönetimi ve pasaport standartları gibi birbirinden çok farklı alanlarda, uluslararası seyahatlerin sağlıklı şekilde yürütülebilmesi için gerekli bir çok standardı belirler ve uygulandığını denetler. ICAO, kısaca havacılığın altyapısını oluşturur.

Temel işlevi, sivil havacılık alanında devletler arasında diplomatik işbirliğini kolaylaştırmaktır. Ayrıca, üye devletlerin tavsiyede bulunduğu konularda yeni standartları araştırır. 193 ülkenin tümü arasında yeni politikalar konusunda fikir birliği sağlandığında, bunlar aynı ülkeler tarafından küresel olarak ulusal düzenlemeleri koordine etmek için kabul edilir.

  • Havacılıkta basınç, sıcaklık, irtifa ve çok daha fazlası için ölçü birimlerini yönetir. Böylece hangi ülkede olursa olsun tüm uçaklar ve operasyonlar senkronize olur.
  • ICAO havalimanlarına hangi büyüklükte uçakların operasyon yapabileceğini belirler. Havaalanları için altı farklı seviye bulunur. Örneğin, en küçük havalimanı seviyesi olan A, yalnızca küçük pervaneli uçakların operasyon yapabileceği anlamına gelir. En büyük kategori olan F ise, bu meydana Boeing 747 ve Airbus A380’in uçabileceğini gösterir.
  • Ayrıca ICAO, yeni yapılan ve mevcut havalimanlarına havaalanı kodları verir. Başka bir kuruluş olan Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA da kodlar sağlar. Ancak bu yalnızca havayollarının hizmet verdiği havalimanları içindir. ICAO ise havayolu ve havalimanlarının tamamına kod atar.

İlgili Haber | Havayolları ve Havalimanları IATA Kodunu Nasıl Alıyor?


  • ICAO, radyo tanımlamaları için kullanılan üç harfli havayolu kodları yayınlar. Bunlar bazen bir uçuş numarasında gördüğünüz IATA’nın atadığı iki harfli kodlara benzese de radyo iletişiminde kullanılan ICAO kodları farklıdır.
  • ICAO ayrıca havacılık endüstrisinin iklim değişikliğiyle yüzleşmesine de yardımcı oluyor. Üyeleri bir araya getiren ICAO, karbon dengeleme programları, alternatif yakıtlar gibi çeşitli çözümler de öneriyor. Ancak bazı çevreci örgütler ve analistler bu öneri ve önlemlerin yeterli olmadığı görüşünde.
  • ICAO aynı zamanda, uçuş denetimi, sınır geçiş prosedürleri ve yasadışı müdahalenin önlenmesine yönelik uygulamaları da belirler.

Dilan Nur Yetik

adbanner