Uruguay’da, PLUNA’nın 2012’de iflas etmesinden bu yana, büyük bir havayolu şirketi faaliyete geçmedi. Aviacionline, bu yıl ülkede yeni bir havayolunun faaliyete geçeceğini ve kesin ayrıntıların önümüzdeki günlerde açıklanmasının beklendiğini duyurdu.
Uruguay’ın havayolu hasretini, Sociedad Uruguaya de Aviación (SUA) isimli yeni kurulacak şirketin bitirmesi bekleniyor. Havayoluyla ilgili daha fazla ayrıntının (lansman tarihi ve uçulacak rotalar) 28 Ocak 2025 Salı günü, İspanya’daki Uluslararası Turizm Fuarı’nda (FITUR) açıklanması bekleniyor.
Havayolu, Uruguay’ın başkenti Montevideo’da bulunan Carrasco Uluslararası Havalimanı’nda (MVD) konuşlanacak ve kiralık Airbus A220-300 uçaklarından oluşan bir filoyla operasyonlara başlayacak. SUA’nın, operasyonlara başlamak için, wet lease operasyonlara yabancı olmayan, Letonya’nın airBaltic şirketiyle bir anlaşma imzaladığı biliniyor. Havayolu, 18 ay içinde altı uçak ve üç yıl içinde 10 uçak ile operasyonlarını gerçekleştirmeyi planlıyor.
Yolcu taşımacılığının ötesinde, SUA’nın başka iddialı hedefleri de var. Uruguay ve bölgede ilk Airbus A220 bakım ve operasyon merkezini kurmayı hedefliyor. Ayrıca havayolu, önümüzdeki beş yıl içinde pilot eğitimi için, Level D kategorisinde tam uçuş simülatörü kurmayı da planlıyor.
Para Suudi Arabistan’dan Uçaklar Letonya’dan
Bu gelişme, SUA’nın uçuşlarına başlayacak olsa da aslında airBaltic uçakları ve mürettebatı tarafından gerçekleştirileceği anlamına geliyor. airBaltic’in wet lease kiralamalar konusunda oldukça köklü bir geçmişi var. airBaltic, geçmişte bu tip anlaşmaları hep Avrupa’daki havayollarıyla yapmıştı. SUA, A220 ile operasyon yapan Latin Amerika’daki ilk havayolu olarak da tarihe geçecek.
Uruguay hükümeti, yeni havayolu projesini destekliyor. Bu gelişmenin sağlayacağı ekonomik büyüme ve yaratacağı istihdam (çoğunlukla yer personeli olacak) ihtimali hükümeti heyecanlandırıyor. Ancak, bu projenin finansmanı, büyük oranda Suudi Arabistan’dan geliyor.
Havayolunun CEO’su, LinkedIn profiline göre, Katar Havayolları’nda Boeing 777 filosunda kaptan pilot olarak görev yapan Antonio Rama. Uruguay’da, 2003 ile 2005 arasında faaliyet gösteren ancak daha sonra iflas eden Uair isimli havayolunun arkasındaki isim yine Antonia Rama’ydı.
airBaltic, Rus hava sahasının kapatılması başta olmak üzere, karşılaştığı operasyonel zorluklar göz önüne alındığında, filosundaki uçaklarla hem kendi operasyonlarını yapmak hem de başka havayollarına uçak kiralama opsiyonu arasında mükemmel bir denge kurmuş gibi görünüyor. Uçaklarını kiralamak, havayolları için iyi bir iş modeli olarak biliniyor. Uçakları yerde yatırıp para kaybetme ihtimalini ortadan kaldırıp, finansal riskleri en aza indirir.
Uzmanlar, Latin Amerika’daki havacılığın oldukça zorlu koşullara sahip olduğunu belirtiyor. Sektör son derece rekabetçi ve yolcular büyük ölçüde maliyet bilincine sahip. Şu anda Montevideo’dan Madrid’e, Air Europa ve Iberia yıl boyu uçuşlar yapıyor. American Airlines ise Miami’ye sezonluk uçuşlar düzenliyor. Ayrıca bölgedeki hemen hemen tüm büyük taşıyıcılar, Montevideo’dan kendi merkezlerine hizmet veriyor.