Avustralyalı bir teknoloji şirketi, 500 km’ye kadar uzaklıktan, yanlış piste veya helikopter pistine inmek için yaklaşan uçakları tespit edebilen yeni bir erken uyarı sistemi geliştirdi.
SkyNet Aviation’ın LASAW isimli ürünü, 1 saniyelik aralıklarla 500 adede kadar uçağı izlemek için yapay zekayı kullanıyor ve son derece önemli bir şekilde uçak gemilerini de kapsıyor. Daha önce, açık deniz platformlarında çalışanlar, yaklaşan uçakları, çıplak gözle tespit etmek veya yalnızca 15 saniyede bir güncellenen uydu takibini kullanmak zorundaydı.
Şirketin kurucusu Jon Davis, bu ürünün geliştirilmesi sırasında, pilotlar, meydan görevlileri ve dünyanın dört bir yanındaki güvenlik kuruluşlarıyla görüştüklerini, pilotların çok farklı nedenlerle, yanlış pistlere veya meydanlara inme teşebbüsünde bulunduklarını ve bunun tahmin edilenden daha fazla sayıda gerçekleştiğini öğrendiklerini söylüyor. Yani bu durum, tahmin edebileceğiniz kadar sıra dışı değil.
Teknik olarak yanlış pistlere veya alanlara inmeye çalışan uçaklar, FAA ve IATA gibi otoriteler tarafından da vurgulanıyor.
İlgili Haber | Pilotlar Yanlış Piste İner mi?
LASAW teknolojisi, 7/24 saat çalışıyor ve helikopter pistlerinin yanı sıra uzak ve insansız havalimanları da görev tanımına giriyor.
Sistem, potansiyel bir olayı tespit ettikten sonra, personelin haberdar edilmesi veya inilecek pistin temizlenmesi ya da uygun hale getirilmesi için sirenler veya flaş ışıkları gibi bir alarmı tetikliyor.
Geliştirilen teknoloji, yanlış inişte yaşanması muhtemel bir çarpışmanın meydana gelip gelmeyeceğini belirlemek için, uçaktan saniyede iki defaya kadar yayınlanan konum güncellemeleri ile birlikte yapay zeka ve algoritmalar kullanıyor.
Sistem, Tazmanya Eyaleti hükümeti Ports Corporation’a ait olan Devonport Havaalanı’nda denendi.
Davis, LASAW’ın, özellikle petrol ve gaz sahalarındaki gemiler (FPSO) ve uzak bölgelerdeki platformlar ile pilotlar tarafından yaygın olarak yanlış inişler yapılan alanlarda yaşanan güvenlik sorununun önlenmesinde büyük bir etkiye sahip olacağı görüşünde.
LASAW’a kadar, bu potansiyel tehlikeleri yönetecek özel bir teknolojik çözüm yoktu.