Yaptırımlar Rusya’a Uçak Motoru Tamir Etmeyi Öğretti

Şubat 2022’de Ukrayna’yı işgal etmek üzere harekete geçmesinden bu yana Rusya’ya yönelik uygulanan yaptırımlar nedeniyle, havacılık endüstrisi ağır bir darbe aldı. Batılı ülkelerde üretilen yeni uçakların artık Rus havayolları tarafından satın alınamaması değil, aynı zamanda halihazırda bu havayollarında aktif olarak uçan uçakların yedek parçalarının bulunması, bu uçaklara bakım ve servis hizmeti alınması da giderek zorlaştı.

Yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen Ruslar, havacılık sektöründeki kısıtlamalar ve ambargoları aşmanın yollarını arıyor. Hem yurtiçi hem de Dubai gibi bazı denizaşırı destinasyonlarda verilen hizmetlere yönelik talebin giderek artması nedeniyle, Rus merkezli havayollarının gereksinimlerini karşılamak için, Rusya’nın uçak imalat sanayisi, son iki yılda üretimi hızını artırıyor.

Artık bir uçak bakım – onarım organizasyonu (MRO) olan S7 Technics’in, Rus uçakları için, önde gelen Batılı ülkelerin ürettiği jet motorları üzerinde, bakım ve revizyon hizmetleri sunmak üzere, şirket içi bilgi ve uzmanlık geliştirdiği, böylece Boeing ve Airbus uçaklarının ömrünün uzatılmaya çalıştığı biliniyor.

Rus. gazetesi Kommersant’a göre S7 Technics, yerli havayollarından yeni işler kazanmak amacıyla hem Airbus A320 hem de Boeing 737 ailesi uçaklara takılan CFM56 motorlarının, oldukça zorlu ve karmaşık revizyon işlemlerinde uzmanlaştı. Daha önce büyük revizyon gerektiren motorlar, satış sonrası pazardaki diğer motorlarla değiştiriliyordu. Ancak bu yol artık mevcut olmadığı için, S7 Technics artık CFM56 motorlarının tam revizyon hizmetlerini verdiği hizmetler listesine ekledi.

Kommersant’a göre şu anda Rusya’da yaklaşık 800 adet CFM56 motor bulunuyor ve bu motorun en büyük operatörü, ülkenin ulusal havayolu olan Aeroflot.

S7 Grubu’nun bir parçası olan S7 Technics’in, 737 ve A320 uçaklarında kullanılan CFM56-5B ve 7B motorlarının “en karmaşık” türdeki revizyonlarını bile gerçekleştirmek için gereken uzmanlığı geliştirdiği ve şu anda bu hizmetleri aktif olarak Rus havayolu pazarına sunduğu belirtiliyor.

Geçmişe Göre Kabiliyetlerini Geliştirdi!

Geçmişte Rusya Federasyonu’ndaki MRO’lar tarafından çeşitli türde bakım onarım işlemleri gerçekleştirilmiş olsa da motorların sıcak çekirdek bölümlerinin bakım ve onarımıyla ilgili en karmaşık çalışma, yakın zamana kadar büyük bir sorun durumundaydı. Ancak Kommersant’a göre S7, artık düşük basınçlı türbin (LPT) modüllerinin, düşük basınçlı kompresör (LPC) modüllerinin ve ayrıca motorun sıcak çekirdek bölümünün tüm revizyon süreçleri için bakım hizmetleri sunuyor.

S7 Technics, CFM56-5B ve 7B motorlarının sıcak çekirdek bölümlerini, Ekim 2022’de tamir etmeye başladığını ve şu ana kadar Moskova’daki S7 Technics atölyesinde 12 adet motor için revizyon sürecinin tamamlandığını doğruladı.

S7 Technics sözcüsü, “Uçaklar Rus havayollarının filosunda başarıyla kullanılıyor” dedi. “2015’ten bu yana, [S7 Technics] CFM-56’nın yerel onarımlarıyla ilgileniyor; arızayı ortadan kaldırmak için motorun sökülmesi, ardından kompresör blade’lerinin, türbinlerin ve yanma odalarının montajı ve değiştirilmesi yapılıyor. Toplamda Domodedovo (Moskova) ve Minvody’de 300’den fazla onarım gerçekleştirildi.”

S7 Technics sözcüsü şöyle devam ediyor: “Gelecekte S7 Technics, büyük revizyonlardan sonra bu motorları test etmek için de ayrı bir tesis oluşturmayı düşünüyor.”

Motorların Kullanım Ömrü Uzuyor

Kommersant ile konuşan kaynaklara göre S7 Technics, Rusya’da bu tür hayati hizmetlere olan talep nedeniyle tüm motor revizyonlarını gerçekleştirecek bilgi birikimini edinmeye çalışıyor..

Ek olarak, Rusya’daki LPT ve LPC CFM56 motorlarının revizyon maliyetleri, artık yurtdışındaki fiyatlara yakın ve kullanılmış bir motorun “satın alma fiyatından daha düşük” olacak. Kaynağa göre CFM56, uzun bir hizmet ömrü sunmasıyla biliniyor. Tipik uçuş süresi, operasyonel koşullara bağlı olarak 40.000 ila 60.000 uçuş saati veya 10.000 ila 20.000 bin iniş kalkış arasında değişiyor. Yani ortalama 8 ila 12 yıl denilebilir.

Kaynağa göre A320 ve 737 ailesi uçaklar, bugün hâlâ Rus havayollarının dar gövdeli uçak filosunun bel kemiğini oluşturuyor. Bu nedenle, bu çalışmadan yararlanabilecek potansiyel birçok taşıyıcı var. Ancak S7 Technics’in CFM56 motorları üzerinde çalışma yapma kabiliyeti sorulduğunda hem Aeroflot hem de Ural Havayolları, Kommersant muhabirlerine herhangi bir yorumda bulunmadı.

S7 Technics, uzun yıllardır Airbus A320 ve Boeing 737’lerde kullanılan Honeywell yardımcı güç ünitelerinin (APU) bakımını yapmak konusunda lisans sahibiydi ve bu konuda çalışıyordu. Rusya Federal Hava Taşımacılığı Ajansı’nın sağladığı verilere göre, 2024 yılında S7 Technics, Rus yapımı Sukhoi SSJ 100 ‘SuperJet’te kullanılan Honeywell üretimi APU’ların revizyon işlemleri için de yetki aldı.

S7 Technics’in CFM56 motorlarına yaptığı revizyonlar, resmi üreticileri tarafından sertifikalandırılmıyor. Bunun yerine Rus yetkililer tarafından gerçekleştirilen denetimlerle, ulusal otoritelerinden sertifikalandırılıyor. Geçmişte Rus havayollarının filosunda bulunan kiralık uçaklar da Putin’in kararnamesi ile bir gecede Rus tesciline geçirilip, millileştirilmiş ve böylece uçaklara el konulmuştu. Bu uçaklar, gerçek sahipleri tarafından el konulmasın diye sadece Rus hava sahasında uçuruluyor.

adbanner