Yavaş Taksi Yapan Pilotlara Ceza Geliyor

Hong Kong merkezli havayolu Cathay Pacific, pilotlarını, daha hızlı taksi yapmazlarsa, cezai yaptırımla karşı karşıya kalabilecekleri şeklinde tehdit ediyor.

Cathay Pacific yönetimi, pilotlara bir e-posta göndererek, bazı uçuşlarda, diğer havayollarına göre daha düşük hızlarda taksi yapılması nedeniyle, taksi yollarında tıkanıklığa yol açtığına dair endişelerini dile getirdi. Havayolu, geçmişte bu konuda pilotlara karşı herhangi bir işlem yapmamakla birlikte; gelecekte ortalamadan daha düşük hızlarda taksi yapan pilotların disiplin cezası alabileceğini belirtiyor. Pilotlara gönderilen nota göre:

“Pilotların, aynı zaman diliminde, diğer uçakların ortalamasının altında hızlarda taksi yaptığı durumlar tespit edilirse, konuyu takip edeceğiz ve ardından gerekli olabilecek diğer önlemleri alacağız.” ifadesi yer aldı.

Cathay Pacific pilotları neden daha yavaş taksi yapıyor?

Pandemiden önce, pilotlara sadece uçuşta geçen süreye göre ödeme yapılırken, şimdi taksi yapmak için harcanan zamanı da içerecek şekilde, gerçek uçuş süresine göre ödeme yapılıyor. Bu durum kimilerine göre, pilotların daha fazla maaş alma planı doğrultusunda bilinçli yapılan bir eylem.

Pilotlar ise fazladan birkaç dakika taksi yapmanın, kazanılacak ücrette küçük bir fark yaratabileceği gerekçesiyle, bu iddialara kesinlikle karşı çıkıyor.

Cathay Pacific, pilotların normalde 15-20 knot’ta (saatte 30-35 km) ve bazen mümkünse 30 knot’a (saatte 55 km) kadar hızlarda taksi yapması gerektiğini belirtiyor. Ancak birçok Cathay Pacific pilotu bundan çok daha yavaş taksi yapıyor.

İlginç bir şekilde, bu endişe, başlangıçta havayolu şirketi tarafından değil, Hong Kong Havaalanı Otoritesi (AAHK) tarafından dile getirildi. Havalimanı otoritesi tarafından paylaşılan notta şu ifadeler yer aldı:

“Havalimanı Otoritesi olarak, ölçümlediğimiz verilerde, bazı Cathay Pacific uçaklarının hem geliş hem de gidiş için, diğer operatörlere göre çok daha düşük hızlarda taksi yaptığını doğruladık. Bize bu konuda gelen şikayetleri, kendi sistemlerimiz üzerinde, benzer örnekler üzerinden inceledik.”

Cathay Pacific pilotlarını temsil eden sendika, yavaş taksi yapma durumunu, pilotların moralinin düşük olmasına bağlıyor. Sendika bu durumun, Cathay Pacific’in pilotlarla karşı karşıya olduğu genel sorunla karşılaştırıldığında sönük kaldığını söylüyor. Sendika, havayolunun kıdemli pilot sıkıntısı yaşadığını ve rekor bilet fiyatları ve doluluk oranlarına sahip havayolunda, pilotların pandemi öncesine göre %40 daha az kazandığını belirtiyor:

“Bu yüzden pilotlar ayrıldı ve ayrılmaya devam ediyor. Şirket, bu sorunları çözmek için pilot temsilcilerle çalışmaya hazır olana kadar hiç bir şey değişmeyecek.”

Cathay Pacific pilotlarının ortalama hız olarak diğer havayollarının pilotlarından daha yavaş taksi yaptığı rakamlarla ortaya konuluyor. Bu durum, pilotlar arasında gerçekleşen koordineli bir çaba mı; yoksa uçaklarını park pozisyonu veya pist başına götürmek için gerçekten acele etmeyen pilotların yaptığı bireysel bir eylem mi?

Kimilerine göre, daha uzun süre taksi yapmak, daha fazla ödeme almak için olduğu kadar; zamanında varış ve güvenilir bir operasyon yürütülmesi açısından, şirkete herhangi bir iyilik yapmak istememek ile de ilgili.

Pilotların Performans Pazarlığı Hep Var!

Geçtiğimiz yıllarda, bazı havayollarında, pilotların performanslarını bir pazarlık tekniği olarak kullandıkları olaylara şahit oldu. Örneğin, yaklaşık 15 yıl önce, bazı United Airlines pilotları, yönetimden memnuniyetsizliklerini ifade etmek için, taksi yaparken “frene basmakla” suçlandı. İnsanların bu çabanın ne kadar yaygın olduğuna dair farklı görüşleri var.

Tersine, Southwest Airlines pilotları geçmişten bugüne hep hızlı taksi yapmalarıyla tanınıyor. Bunun nedeni, şirketin verimli, zamanında operasyon yürütme hedefiyle uyumlu olmaları mı? Yoksa Southwest’in pilotlara ödeme yapmak için uçuş süresine dayalı olmayan, diğer havayollarından biraz farklı çalışan “Ücretli Seyahat” adındaki bir planı kullanarak, farklı bir sistemi canlandırmak için mi?

Cathay Pacific pilotları, salgın sürecinde neredeyse bir yılı, sürekli karantina altında geçirdi. Havayolu, bu süreçte yabancı pilotların görev aldığı merkezlerini kapattı ve büyük maaş kesintileri yaşandı. .

adbanner