ST Engineering şirketi tarafından, yolcu uçağından kargo uçağına dönüştürülen dünyanın ilk Airbus A320 uçağı ilk uçuşunu Singapur’da yaptı! 2006’da üretilen ve son olarak Hindistanlı Indigo Havayolları filosunda uçan Airbus A320-232, aralarında ‘Latam Brasil’in de bulunduğu farklı havayollarında yaklaşık 15 yıl boyunca yolcu uçağı olarak hizmet verdikten sonra, artık kargo uçağı olarak hizmet vermeye başlayacak.
Airbus ve ST Engineering tarafından oluşturulan ortak girişim Elbe Flugzeugwerke (EFW) tarafından kargo uçağına dönüştürülen A320, 8 Aralık 2021’de kargo uçağı olarak ilk test uçuşunu gerçekleştirmek üzere gökyüzü ile buluştu.
2015 yılında ST Aerospace, Airbus ve EFW arasındaki işbirliği ile A320/A321P2F dönüştürme programları başlatıldı. ST Aerospace, Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı (EASA) ve ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) tarafından Ek Tip Sertifikası (STC) onayının alınmasına kadar mühendislik geliştirme aşamasından sorumlu.
Airbus, Orijinal Ekipman Üreticisi (OEM) verileri ve sertifikasyon desteği ile programa katkıda bulunurken, EFW genel programı, pazarlama ve satış hizmetlerini yönetiyor.
Dünyanın ilk A320P2F uçağı için dönüştürme programı, bu yılın Mart ayında başladı. Dönüşümün tamamlanmasının ardından test uçuşu, ST Engineering’in Seletar Aerospace Park’taki tesislerinde gerçekleşti.
https://twitter.com/luisevanegas/status/1468687463535333376?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1468687463535333376%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Ffl360aero.com%2Fdetail%2Fworld-s-first-airbus-a320p2f-passenger-to-freighter-converted-by-st-engineering-made-it-s-maiden-test-flight%2F793
A320’nin Yolcudan Kargoya Dönüşümü İçin Neler Yapıldı?
- Ön gövdede sol tarafta bulunan, hidrolik olarak çalıştırılan ve elektrikle kilitlenen, 142” genişlik ve 85” yüksekliğe sahip ana kargo kapısı
- Mevcut alanın optimum kullanımı için hafif ve dayanıklı tasarıma sahip 9G sert kargo bariyeri
- Hafif bir kargo astarı
- Endüstri standardı dar gövdeli ULD’lerin tam desteğiyle manuel olarak çalıştırılan bir kargo yükleme sistemi
- Daha yüksek çalışma yüklerini karşılamak için güçlendirilmiş zemin panelleri ve zemin ızgarası
- Endüstri uyumlu E Sınıfı kargo bölmesi
Bir Sonraki Aşama Ne?
Sırada dönüşümü tamamlanan uçağın sertifikalandırma süreci var. Kargoya dönüştürülen uçak (MSN2737), EASA tarafından, Ek Tip-Sertifikasını almaya uygunluğunu kanıtlaması için birkaç test uçuşu gerçekleştirilecek.
Ek tip sertifikasyonunun ardından uçak, ST Engineering – ST Engineering Aerospace Resources’ın (STEAR) havacılık kiralama kolu tarafından, 2022’de bir kargo uçağı olarak hizmete başlamak üzere Vaayu Grubu’na kiralanacak.
Uçağın Kargo Kapasitesi
Kargo uçağı pazarındaki en yeni uçak olan A320P2F, ana kargo kompartmanında 10 ULD konteyner ve bir palet alanı kargo kapasitesi sunuyor. Alt kargo kompartmanında ise 7 ULD konteyneri genişliğinde bir alan sunuyor.
Toplam hacime bakıldığında, 1800 nm (3333,6 km) ve üzerinde menzile sahip uçuşlarda 21 tona kadar; 2560 nm (4741,12 km) menzil ve üzerinde ise 17 ton yük taşınabiliyor. Bu uçuşlarda, sınıfındaki en düşük yakıt tüketimi özelliği sunuluyor.