Yolcudan Kargoya Dönüştürülen İlk Embraer E190

Brezilyalı uçak üreticisi Embraer, ilk E190 uçağını, yolcudan kargoya dönüştürdü. Uçağın daha büyük versiyonu olan  E195 için de dönüşüm planı yapılıyor. São José dos Campos’ta gerçekleştirilen yolcudan kargoya dönüşüm çalışmasının ardından, uçağın yer testleri tamamlandı. Uçuş testleri de kısa süre içinde yapılacak. Embraer, önümüzdeki yirmi yılda 700’e yakın birinci nesil E-Jet uçağının yolcudan kargoya dönüşümü için talep olacağına ve diğer kargo uçaklarına kıyasla yük ve maliyet avantajı sunacağına inanıyor.

Embraer, Avianca Havayolları’nda uçan eski bir E190 yolcu uçağını, kargoya dönüştürdü. Bu, ilk kez bir E190 uçağının yolcudan kargoya (P2F) dönüşümü anlamına geliyor. Uçak üreticisi, şimdiden bir sonraki E190 uçağının dönüşümü üzerinde çalışmaya başladı. Öte yandan, kısa süre içinde E195 uçağının da yolcudan kargoya dönüşümü yapılacak.

Brezilyalı imalatçı, sosyal medya hesapları üzerinden paylaştığı bir videoda dönüşüm geçiren eski yolcu yeni kargo uçağını sergiledi. Hızlandırılmış video, dönüşüm sürecine baştan sona kısa bir bakış sunuyor. Ardından São José dos Campos’taki tesiste dönüşümü tamamlanan E190F (kargo uçağının) gösterimi yapılıyor.

Uçağın yolcudan kargoya dönüşüm çalışması, Embraer’in São José dos Campos tesisinde gerçekleştirildi. Aynı tesiste, şimdiden bir sonraki E190’ın dönüşümüne başlandı. Şirket, daha büyük model olan E195 için de P2F dönüşüm sürecini yakında başlatacak. Bu gelişme, Embraer’in ilk kez kendi bünyesinde bir E195 dönüşümü olacak. Ancak Azul Havayolları, Şubat 2022’de E195’in yolcudan kargoya dönüştürülmüş bir versiyonu ile piyasada uçaya başlayan ilk şirket oldu. Azul’un uçağın dönüşüm işlemlerini, Brezilyalı havacılık ve uzay mühendisliği firması LHColus Technologia gerçekleştirdi.

Mart ayında Embraer, yolcudan dönüştürülen kargo uçağının 2024’ün başlarında hizmete başlayacağı bir plan belirledi. CargoFact’a göre şirket, dönüşüm geçiren uçağın yer testlerini tamamladı ve yakında uçuş testlerine de başlayacak.

20 yılda 700 dönüşüm

Embraer, önümüzdeki yirmi yılda, 700’e yakın birinci nesil E-Jet uçağı için P2F dönüşümü talebi oluşacağına inanıyor. Embraer, toplamda 1.600’den fazla E-Jet ailesi uçağı müşterilere teslim etti. Dünya çapında P2F hizmetlerine yönelik artan talebin, E190 ve E195 uçaklarına da yansıyacağı düşünülüyor. İlk E190’ın 2005’te hizmete girmesi ve ardından bir yıl sonra E195’in operasyonlara başladığı düşünüldüğünde; kargo uçağına dönüştürülerek ikinci baharını yaşayacak eskimiş uçaklar için sürekli bir akışı olacak.

E190F, 10.700 kg taşıma kapasitesi sunarken, daha büyük olan E195F, 12.300 kg’a kadar taşıma kapasitesi sunuyor. Turboprop kargo uçaklarından daha fazla menzile sahip olan E190F ve E195F, Boeing 737-300F gibi kargo uçaklarına benzer yükleri %25’e kadar daha düşük maliyetlerle taşıyabiliyor.

Dönüşüm Geçiren Uçak Hakkında

Şu anda PT-XNB test tescili altında dönüşüm işleri gerçekleştirilen 13 yaşındaki E190, 2019’da emekliye ayrılana kadar, Avianca Havayolları için, N986TA tescili ile yolcu taşıdı. Ch-aviation’a göre uçak, hizmetten çekilmeden kaldırılmadan önce, 12.400’ün üzerinde uçuşta 18.450 saat uçtu.

Görsel: Venkat Mangudi | Wikimedia Commons

Flightradar24’ten alınan veriler, uçağın en son Şubat ayında uçtuğunu ve Middle Georgia Bölgesel Havaalanı’ndan (MCN) Embraer’in São José dos Campos Havaalanı’ndaki (SJK) tesislerine uçtuğunu gösteriyor.

adbanner