Zamanında Kalkan Havayolları

Bir yolcu olarak, uçak bileti alırken ekranda gördüğünüz saatte uçağınızın kalkmasını; planlanan saatte de gitmek istediğiniz yerde olmanın hayalini kuruyor olmanız gayet doğal.

Artık gündelik hayatımıza girdiği şekliyle ifade edersek On-Time Performans (OTP) bir havalimanında uçuş operasyonu gerçekleştiren havayolu şirketlerine ait uçakların, yayınladıkları tarifedeki iniş-kalkış saatlerine 15 dakikalık toleransların eklenmesi ile ortaya çıkan durumun adı. Kısacası havayolu şirketlerinin ve havalimanlarının, zamanla yarıştığı bir rekabet alanı diyebiliriz.

Yolcusunun en çok talepkar olduğu konuların başında istediği yere zamanında ulaşmak olunca havayollarının hedefleri arasında iyi bir on-time performansına sahip olmak yer alıyor. Özellikle son dönemde pek çok farklı sebeple aksamaların yaşandığı havayolu seyahatlerinde yaşanan gecikmelerin tek bir sebebi olmadığını söylemek lazım. Bu işin sebebi hem havalimanı hem havayolu kaynaklı. Bundan etkilenen de yolcu ve havayolu şirketi oluyor.

Official Airline Guide (OAG) 58 milyon kayıtlı uçuş verisini inceledi ve operasyonel anlamda 2018’in en dakik havalimanlarını ve havayollarını açıkladı. 2.5 milyondan daha az koltuk arzına sahip olan havalimanları, çalışma kapsamında değerlendirilmedi. İptal edilen uçuşların da sisteme dahil edildiği çalışmada, charter uçuşlar da çalışmanın kapsamı dışında kaldı.

Mega Havayolları Arasında En Dakik Olanlar

Dünyanın en büyük havayolları liginde yer alan şirketlerin dakiklik performansına göz attığımızda uzun zamandır zirveyi kimseye kaptırmayan Japonların, ünvanı Brezilya’ya kaptırdığı görülüyor. Listenin zirvesinde yer alan LATAM Havayolları yüzde 85,60 ikinci sıradaki All Nippon Airways yüzde 84.43 zamanında kalkış performansı yakaladı. Üçüncü sırada ise geçen yıl bu listenin zirvesinde oturan Japan Airways yüzde 83,99 ile yer alırken, Türk Hava Yolları yüzde 75,39 zamanında kalkış oranı ile on ikinci sırada kendine yer bulabildi. Bu kategoride ilk 20’de 6 tane Asya Pasifik, 6 Avrupa, 1 Latin Amerika ve 7 Kuzey Amerika havayolu yer aldı.

Dünya Geneli En Dakik Havayolları Listesi

Tüm havayollarının ortak olarak değerlendirildiği ve dünyanın en dakik havayollarını ortaya koyan sıralamada tahmin edileceği üzere hiçbir havayolumuz ilk 20’de kendine yer bulamadı. Dünyanın en dakik havayolunun yüzde 89,79’luk zamanında kalkış performansı ile Panamalı Copa Airlines olduğu listenin ikinci sırasında ise; uzun zamandır bu listenin zirvesinde yer alan Letonyalı airBaltic yer aldı. Geçen yıl olağanüstü bir performans artışı göstererek ikinci sıraya kadar yükselen Hong Kong Havayolları ise bu yıl listenin üçüncü sırasında.

Düşük Maliyetlilerde Yokuz

Düşük maliyetli (low cost) havayolları arasındaki zamanında kalkış performansı sıralamasında da hiçbir Türk şirketi kendine ilk 20’de yer bulamadı. Listenin zirvesinde yüzde 85.21 zamanında kalkış oranı ile bir başka Brezilyalı Azul Airlines yer alıyor.

OAG’nin hazırladığı raporun tamamına şu link üzerinden ulaşabilirsiniz…

Havayollarının Zamanında Kalkış Kurnazlığı

Havayolları, zamanında kalkış performanslarını iyileştirmek için uçuş sürelerini biraz abartıyor.

Havacılık endüstrisinde herkesin bildiği sırlardan biri haline gelen bu konuda, havayolları, OTP’lerini iyileştirme konusunda kendilerini baskı altında hissettikleri için bunu yapmayı uygun görüyor. Uçuş planlamalarını yaparken uçuş zamanı üzerine bolca blok zamanlar ekleniyor. Bu yüzden, teknolojideki ilerlemelere rağmen, dünyanın herhangi bir bölgesinde A’dan B’ye uçmak 40 yıl öncesine göre daha uzun sürüyor.

Örneğin, Londra Heathrow’dan Edinburgh’a kısa bir uçuşu ele alalım. OAG tarafından yapılan araştırmaya göre, yirmi yıl önce, uçuş programlamasında 75 dakikayı geçmeyen bu uçuş, bu günlerde 90, hatta 100 dakika olarak planlanıyor.

Madrid’den Barselona’ya yapılan bir uçuşta, çoğu havayolu 2000 yılında bir saatlik bir uçuş süresi önerirken, şimdilerde bu güzergahta uçuş süresinin 75 dakika olması bir norm haline gelmiş durumda.


İlgili Haber | 50 Yıl Önceye Göre Daha Yavaş Uçuyoruz

adbanner