Havacılık Bülteni-33

KAZANIN NEDENİ PİLOTUN DUYGUSAL BOŞLUĞU!

12 Mart 2018’de 63 yolcusu bulunan Bangladeş merkezli US Bangla Havayolları’na ait Bombardier Dash 8 Q400 tipi uçak, Nepal’in başkenti Katmandu’nun Tribhuwan Havalimanı’na ikinci iniş denemesi sırasında düşmüş ve olayda iki pilot ve iki kabin memurunun aralarında bulunduğu 51 kişi hayatını kaybetmişti.

Nepal’de son 26 yılın en büyük faciası olan olay ile ilgili, kaza kırım ekibi tarafından hazırlanan ön rapor hafta içinde açıklandı.

Uçağın teknik verileri ve kara kutudan elde edilen bilgiler derlenerek hazırlanan rapora göre, kazaya pilotun duygusal bir çöküntü yaşıyor olması neden oldu. Uçağın 52 yaşındaki kaptan pilotunun yasak olmasına rağmen kokpitte sigara içmesi ve kokpitte yaşanan krizi iyi yönetememesinin kazanın temel nedeni olduğu görülüyor. Pilotun disoryantasyon ve farkındalık kaybı yaşadığının ortaya konulduğu raporda iniş için çok alçak irtifada yaklaşma yapıldığı belirtiliyor.

Uçağın kaptan pilotunun, bir kadın meslektaşı tarafından iyi bir pilot olup olmadığını sorguladığı ve bu durumun onu stres altına alıp duygusal boşluklar yaşamasına neden olduğu düşünülüyor. Raporda, kaptan pilotun 1993 yılında depresyon nedeniyle Bangladeş Hava Kuvvetleri’nden kovulduğu ve detaylı bir tıbbi değerlendirmeden sonra 2002’den itibaren sivil havacılıkta görev yapmasına izin verildiği yer alıyor.

Raporda, havayolu şirketinde görev yapan tüm mürettebatın mesleki gelişim, finansal, kişisel ve psikolojik konulardaki zihinsel durumunu izlemek ve değerlendirmek için bir mekanizma oluşturması önerildi.

Ayrıca yapılan otopsi sonuçlarına göre yolcuların çoğunlukla kafalarına aldığı darbeler nedeniyle hayatlarını yitirdikleri ortaya çıktı.

Pilotların zihinsel sağlığının önemi, 2015’te Germanwings’in yardımcı pilotlarından birinin kasıtlı olarak uçağı dağa çarpmasının ardından konuşulmaya başlanmıştı. Geçen yıl, Avrupa Komisyonu pilotların zihinsel sağlığı konusunda yeni kurallar benimsemiş, havayollarının pilot istihdamı sürecinde psikolojik bir değerlendirme yapmasını zorunlu kılmıştı.

Yüksek tepelerle çevrili Katmandu Havaalanı’na inmek her zaman zor kabul edilir. 1992 yılında Pakistan Hava Yolları’na ait Airbus A300 iniş sırasında bir tepeye çarpmış ve 167 kişinin tamamı yaşamını yitirmişti.

4 Mart 2015’te de Türk Hava Yolları’na ait Airbus A330, 224 yolcu ve 11 mürettebatla Katmandu Tribhuwan Havalimanı’na inişinden kısa bir süre sonra pistten çıkmış ve uçak kullanılamaz hale gelmişti. Bir yolcunun hafif yaralandığı olay, ucuz atlatılmıştı. THY kuralları gereğince, Tribhuwan Havalimanı’na sadece tecrübeli pilotların uçmasına izin verildiği, iniş-kalkışları da kaptan pilotların yaptığı, kokpit ekibine bu havalimanı için simülatörlü özel bir eğitim verildiği biliniyor.

PEKİN DAXING HAVALİMANI AÇILIŞA YAKLAŞIYOR!

Çin, havacılıkta dünyanın en hızlı büyüyen pazarı durumunda. 2022 yılına kadar da sektörün en büyük pazarı haline geleceği düşünülüyor. Önümüzdeki 20 yılda Çinli havayollarının filosuna 7.500’den fazla yeni uçak katılacak.

Ülkenin başkenti Pekin de daha fazla turiste hizmet etmek için uğraşıyor. Ülkedeki en büyük sorunlardan biri havalimanlarının kapasitesi. Özellikle sınırların üzerinde kapasiteyle çalışan Capital International Airport.

Ancak Çinliler buna da çözüm buldu ve Pekin Daxing Uluslararası Havaalanı inşaatını tamamlamak üzereler.

Aralık 2014’te temeli atılan projede yaklaşık beş yıllık inşa sürecinin sonunda Çin, 700 bin m2’lik terminali ve dört pisti olan havalimanına kavuşacak. Hedef ise havalimanının toplamda sekiz piste sahip olduğu bir yapı haline gelmesi.

İnşaat sürecinin 30 Haziran’da tamamlanması ve havalimanının 30 Eylül 2019’da hizmete başlaması planlanıyor. Bu dev havalimanı için toplam maliyetinin 13.1 milyar dolara ulaşacağı düşünülüyor.

Hizmete başladığında yıllık 45 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak havalimanında 2025 yılına kadar yolcu sayısının yıllık 70 milyona çıkması bekleniyor. Pekin Daxing’in nihai olarak ise yılda 100 milyon yolcu ağırlayan bir merkez haline getirilmesi öngörülüyor. Havalimanının 100 milyon yolcu kapasitesine ulaştığı faza gelindiğinde yılda 620 bin uçuşun gerçekleştiği sekiz pist ve 268  uçak park alanı olan devasa bir tesis olacak.

Havalimanı 9 Çinli havayolu ile hizmete başlayacak. China Southern, China Eastern, Beijing Capital Airlines, China United Airlines, Hebei Airlines, Spring Airlines, Okay Airways, Juneyao Airlines ve Donghai Airlines. Ayrıca kargo havayolu olan China Postal Airlines da Daxing Havalimanı’nda uçuşlara başlayacak.

Hafta içinde Dacing Havalimanı için önemli bir adım atıldı. Batı Bir Pisti’ne ilk test uçuşu başarıyla gerçekleştirildi. Capital Havalimanı’ndan kalkan test uçağı 42 dakika sonra Pekin Daxing Havaalanı’na teker koydu.

Test uçuşu ile Mart 2019’da bitecek olan uçuş denetleme süreci resmi olarak başlamış oldu. Bu süreç, kapılarını hizmete açmadan önce tüm yeni havaalanları için zorunlu. Bu denetim prosedürleri sırasında, havaalanının iletişim, navigasyon, izleme vb sistemler başta olmak üzere hem teknik sistemleri ve genel bilgileri kontrol edilir, değerlendirilir ve ayarlanır.

BOEING 777X’İN KABİNİ İLK KEZ GÖRÜCÜYE ÇIKTI!

Boeing’in en yeni uzun menzilli uçağı 777X için, dünyanın dört bir yanındaki havayolları ve yolcuların kullanımına sunulabilmek için titizlikle çalışmalar sürüyor. Şimdiye kadar 340 sipariş alan 777X’in kabin içi tasarımına dair ilk görüntüler hafta içinde paylaşıldı. Yani artık 777X’in bizi nasıl hissettirebileceği hakkında bir fikrimiz var.

Geniş ve ferah bir kabini ile daha yumuşak ve rahat bir seyahat deneyimi sunacak olan 777X, daha ​​konforlu kabin havası, daha iyi sıcaklık ve ses kalitesi ve yeni aydınlatma sistemi sunmayı vaat ediyor. Benzersiz tasarımlı business class kabini de oturma düzeni ve diğer detaylarıyla oldukça cezbedici.

777X, kabinde her yolcu için ilave 4 inçlik bir alan sağlayacak. Bu durum, havayollarının business class yolcularının en büyük beklentisi olan tam yatar koltuk ve kişisel alan beklentilerini aynı sıraya 7 koltuk yerleştirerek karşılamasını sağlayacak.

Boeing 777’ye göre yüzde 16 daha büyük olan ve uçağın gövdesinde daha yükseğe oturtulan pencereler, kabinde doğal ışığın çok daha iyi yer almasını sağlıyor ve yolculara mükemmel bir bakış açısı sunuyor. Baş üstü dolapları ve kişisel eşyaların konulacağı alanlar da oldukça genişletilmiş.

Uçak içinde tavanlar, aydınlatma ve kabinleri ayıran bölmelerde esnek paketler uygulanan 777X uçağında; first class, business class, Premium ekonomi ve ekonomi olmak üzere farklı tavan ve aydınlatma uygulamaları kullanılan 4 ayrı kabine sahip uçakları görmemiz mümkün olabilecek.

Yayınlanan görüntülerde, ekonomik kabinde 3-4-3 oturma düzeni gösterilmiş olsa da, kabinin farklı tasarımla çok daha fazla koltuk yerleştirmeye müsait olduğu da görülüyor.

Boeing 777X, yeni nesil Smoother Ride Teknolojisi ile donatıldı. İlk olarak 787 Dreamliner’da hayata geçen teknolojiyi aracınızdaki denge kontrol sistemine benzetebiliriz. Uçak, türbülansa girdiğinde, yüzlerce sensör değişiklikleri algılar ve verileri uçuş kontrol bilgisayarlarına ne yapması gerektiğini söyleyen anlamlı hale getirir ve uçağın üzerindeki momentum ve hareketleri otomatik olarak düzenler. Sonuçta yolcuların türbülansı hissetme etkisi azalır

Katlanabilir kanat tasarımıyla da havacılık dünyasında çığır açacak olan Boeing 777X’nin ilk uçuşunu 2019’un ilk yarısında yapması, ilk teslimatın da 2020’de gerçekleştirilmesi planlanıyor.

SARHOŞ YOLCUDAN HAVAYOLUNA REKOR TAZMİNAT!

Kanadalı Westjet Havayolları’nın Calgary-Londra seferinde yolculuk eden 44 yaşındaki İngiliz David Stephen Young kuralsız davranışları nedeniyle havayoluna yüklü bir tazminat ödemek zorunda kaldı.

Alkol tedavisi gördükten sonra 18 aydır içki içmeyen yolcunun uçağa binmeden önce 6 kadeh viski içtiği, kalkış sırasında sık sık tuvalete gitmek istediği ve yaklaşık 1 saat boyunca kabin görevlileri ve yolcularla tartıştığı rapor edildi.

Bunun üzerine Calgary’ye geri dönüş kararı veren kokpit ekibi, 45 dakika havada tur atarak 9 ton civarında yakıt boşaltıp iniş gerçekleştirdi.

Olay nedeniyle havayolunu 200 bin dolardan fazla zarara uğratan Young, harcanan ekstra yakıt bedeli olarak yaklaşık 16 bin Dolar tazminatla cezalandırıldı. Uçuş emniyetini tehlikeye atmaktan hakkında dava açılan Young’ın ülkeden çıkışı da yasaklandı.

AMAC AEROSPACE TÜRKİYE’DE İLK C BAKIMINI YAPTI!

Geçtiğimiz hafta Türk havacılığında da pek çok gelişme yaşandı.

İstanbul’daki hangarında özel jetlere Bodrum’daki yeni hangarında ise hem özel jet hem de büyük gövdeli uçaklara bakım hizmeti veren AMAC Aerospace, İstanbul’da Falcon 2000 model iş jetinin C bakımını gerçekleştirdi. Bu AMAC’ın Türkiye’de yaptığı ilk C bakımıydı.

Uçaklar için en geniş kapsamlı ve en büyük bakımı ifade eden C bakımına ek olarak Falcon 2000’in kokpit ve kabininde de kapsamlı bir yenileme yapıldı. ADS-B OUT modifikasyonu yapılan uçağın iki motorunda da revizyon yapılırken, dış yüzeydeki boya yenileme çalışmasıyla bakım tamamlandı.

THY TEKNİK PEGAUSUS’UN A320neo’YA İLK C BAKIMINI YAPTI!

Bir başka C bakımı gelişmesi de Türk Hava Yolları Teknik’te yaşandı. Sabiha Gökçen Havalimanı’nda bulunan HABOM tesislerinde Pegasus Havayolları’na ait Airbus A320neo’nin ilk C bakımı başarıya tamamlandı. Bu gelişme Türkiye’de gerçekleşen ilk A320neo C bakımı olarak tarihe geçti. A320neo’lar, 20 ay veya 6 bin uçuş saatinde bir C bakımından geçiyor. Pegasus, daha önce diğer A320neo uçaklarının C bakımlarını Romanya merkezli Aerostar’a yaptırmıştı.

FREEBIRD MALTA’DA HAVAYOLU KURDU

Gözen Holding’in sahibi olduğu charter seferler düzenleyen Freebird Havayolları, Malta’da Freebird Europe isimli bir havayolu şirketi kurdu. Malta Sivil Havacılık Otoritesi’nden uçuşa elverişlilik belgesi alan Freebird Europe, ilk etapta bir tane A320 uçağıyla, Avrupa’nın farklı ülkelerine charter operasyonlar yapacak.

Daha önce de Corendon Havayolları Malta merkezli Corendon Airlines Europe isimli bir şirket kurmuştu.

SİİRT HAVALİMANI’NDA UÇUŞ TESTİ YAPILDI!

Yaklaşık 2 yıldır kapalı olan Siirt Havaalanı’ndaki pist uzatma ve onarım çalışmasının tamamlanmasının ardından test uçuşu yapıldı. Vali Ali Fuat Atik’in de katıldığı test uçuşlarının ardından hazırlanacak rapor doğrultusunda, havalimanı uçuşlara açılacak. Yolculu seferlerin ne zaman başlayacağı henüz belli değil.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir