Havacılık Bülteni-267

PEGASUS’TA KABİN BAGAJI YASAKLANDI MI?

Pegasus Hava Yolları, yurt dışında örnekleri olan bir uygulamayı Türk havacılık sektörüne taşıdı. Bundan böyle Pegasus uçuşlarına rezervasyon yaparken, kabin bagajı hakkı satın almayan yolcular, sadece koltuk altına sığabilecek bir adet küçük çanta ile uçağa binebilecek.

14 Şubat sonrasında alınan biletlerde geçerli olan bu yeni uygulama ile uçak içine ölçü sınırının üzerinde veya ekstra bagaj getirilmesi durumunda, her ek parça için uçağa biniş sırasında ekstra ücret tahsil edilecek. 14 Şubat’tan önce satın alınan biletlerde eski uygulama ve kurallar geçerli olacak. Eski uygulamada, bilet alan yolculara kişi başına 8 kilogram ücretsiz bagaj hakkı sunuluyordu.

Yolcuların sadece 1 adet koltuk altına sığacak çantayı kapsayan uçuş paketinin adı ‘Light’ yani hafif olarak belirlendi. Light paket kapsamında uçağa en fazla 40x30x15 cm boyutlarında ve 3 kg ağırlığında çanta alınabilecek.

Yolcuların bagaj haklarıba yönelik yapılan değişiklik, Kıbrıs dahil tüm dış hat uçuşları için geçerli. Pegasus’un iç hat uçuşlarında kabin bagajı ve uçak altı bagaj haklarında ise şimdilik herhangi bir değişiklik yapılmadı. Pegasus yolcuları, iç hat uçuşlarında, uçak içine en fazla 55x40x20 cm boyutlarında ve 8 kg ağırlığında yalnızca 1 adet kabin bagajı getirmeye devam edebilecek.

Yurt dışı ve Kıbrıs uçuşlarında kabin bagaj hakkı satın alan yolculara ‘Super Eko’, ‘Avantaj’ ve ‘Comfort Flex’ uçuş paketleri sunulacak.

‘Super Eko’ paketinde 1 adet kabin bagajı ve 15 kg uçak altı bagaj hakkı, ‘Avantaj’ paketinde 1 adet kabin bagajı ve 20 kg uçak altı bagaj hakkı, ‘Comfort Flex’ pakette ise 1 adet kabin bagajı ve 20 kg bagaj hakkı sunulacak.

Pegasus yurt dışı ve Kıbrıs uçuşlarındaki paket değişikliği ile, uçağa yerleşim ve boarding sürecinde oluşan yoğunluğu engelleyerek, uçağa iniş ve biniş süresini kısaltmayı, bu yoğunluktan kaynaklanabilecek gecikmeleri önlemeyi ve yolcuların farklı kabin bagajı ihtiyaçlarına yönelik uygun fiyatlı paketler sunabilmeyi amaçlıyor.

Atılan bu yeni adımla birlikte, Pegasus’tan bilet alan bir yolcu artık sadece oturacağı koltuk için ödeme yapmış olacak. Uçakta almak istediği tüm diğer hizmetler için ekstra ödeme yapacak. Bu da Pegasus’u havacılık literatüründe, düşük maliyetli yani low cost havayolu statüsünden, ultra düşük maliyetli havayolu statüsüne sokacak.

AIRBUS A321XLR İLK TESLİMAT YİNE ERTELENDİ!

Avrupalı imalatçı Airbus, uzun zamandır beklenen A321XLR modelinin hizmete giriş tarihinin bir kez daha ertelenerek, 2024’ün üçüncü çeyreğine ötelendiğini doğruladı. Normalde uçağın 2023 yılında piyasaya sürülmesi hedefleniyordu. Programın ilerleyişindeki aksaklıklar nedeniyle kaydırıldı. Avrupalı otorite EASA’nın, uçağa dahil edilen ek yakıt deposuyla ilgili endişelerini dile getirmesinin ardından erteleme kararları devam etti.

Airbus şu anda A321XLR uçağı için sertifikasyon sürecinin son aşamasında bulunuyor. Uçağın da 2024’ün 3. Çeyreğine kadar teslimata hazır olması bekleniyor. Airbus CEO’su Guillaume Faury, uçağın hizmete başlamasının beklenenden biraz daha uzun sürdüğünü kabul ederken; bu duruma gerekçe olarak sertifikasyon sürecinde yaşanan sorunları gösterdi.

Uçağın arka kısmına eklenen ekstra yakıt deposunda yapılması zorunlu kılınan tasarım değişikliklerinin, uçağın menzilinde 370 km azalma potansiyeline rağmen Faury, bu sorunların çözüldüğünü öne sürdü. Genel gidişattan memnun olduklarını söyleyen Faury, A321XLR için yola çıktıklarında ortaya koydukları beklentileri karşıladığını söyledi.

Airbus’ın oldukça popüler olan dar gövdeli A320 uçak ailesinin en uzun menzilli üyesi olan A321XLR, tek koridorlu uçak pazarının en yeni modeli olacak. Havayolu şirketlerinin daha fazla menzil ve taşıma kapasitesi sunan dar gövdeli uçak gereksinimlerini karşılamak üzere tasarlanan A321XLR, önceki yeni nesil uçaklara kıyasla %30 daha düşük yakıt tüketimiyle birlikte 8.700 km menzile sahip olacak.

Yaşanan tüm gecikmelere rağmen havayolları arasında A321XLR uçağına yönelik büyük ilgi devam ediyor. Airbus, bugüne kadar 27 havayolundan 550 adet A321XLR uçak siparişi aldı. A321neo ailesi uçakları için toplam sipariş sayısı ise 6.100

Yeni modelin önemli müşterileri arasında Aer Lingus, Air Canada, American Airlines, Iberia, Qantas ve United Airlines gibi full servis hizmet veren taşıyıcılar yer alırken, düşük maliyetli havayolu segmentinden ise Air Arabia, AirAsia X, flynas, IndiGo ve JetBlue gibi taşıyıcılar bulunuyor.

Airbus daha önce uçağın ilk müşterisine A321XLR’nin son montaj hattına Aralık 2023’te girdiğini bildirmişti. Uçağın lansman müşterisinin IAG Grubu’nun çatısı altında bulunan İrlandalı Aer Lingus olması bekleniyor. Kasım 2023’te yatırımcılara yönelik bir toplantı sırasında, havayolunun 2024’ün 4. çeyreğinde bu uçakla ticari hizmet vermeye başlayacak ilk havayolu olacağı duyurulmuştu.

KABİN GÖREVLİSİNDEN REKOR TAZMİNAT TALEBİ!

Singapur Havayolları’nda görev yapan bir kabin personeli, 5 Eylül 2019’da Airbus A350-900 uçağıyla icra edilen ve kendisinin de görevli olduğu San Francisco-Singapur uçuşu sırasında, kayarak düştüğü için, havayoluna 1,2 milyon Dolarlık tazminat davası açtı.

Kabin görevlisi, havayolu şirketini, personel için güvenli bir çalışma ortamı sağlamak konusunda yetersiz olması, uçağın mutfağına dökülen yağı göz ardı etmekle suçluyor. Havayolu ile eski personeli arasındaki yargı süreci devam ediyor.

Deurairaj Santiran isimli kabin görevlisi, uçak temizleme ekiplerinin, A350’yi kalkışa hazırlarken, ekonomi kabinindeki mutfakta yere dökülen yağı fark ettiklerini söyledi. Durumu kabin amirine haber verdiğini, amirin de kalkış öncesinde yere dökülen yağın temizlenmesi talimatı verdiğini iddia edildi. Ancak yağın temizlenmesi için defalarca kez yapılan girişim başarısızlıkla sonuçlandığını aktaran Santiran, temizlik ekiplerinin, kabin ekibine bu soruna kendilerinin çözüm bulmasını tavsiye ettiğini iddia etti.

Deurairaj, 17 saatlik uçuşta, inişe yaklaşık iki saat kala, yere dökülen yağa basıp kaydı ve sırt üstü sert bir şekilde düştü. Uçağı tekerlekli sandalye ile terk etmek zorunda kaldı. Deurairaj’ın talep ettiği 1,2 milyon Dolar, yaralanma nedeniyle işe gidemediği dönemde alamadığı maaşlar ve yaşadığı ekonomik kaybın tazmin edilmesi amacını taşıyor. Deurairaj, 2016 ile 2021 yılları arasında  Singapur Havayolları’nda kabin görevlisi olarak çalıştı.

Singapur Havayolları’nı temsil eden hukuk firması, konuyla ilgili şu ana kadar herhangi bir açıklama yapmadı. Havayolu, A350-900 uçaklarıyla Singapur-San Francisco arasında  günde iki uçuş gerçekleştiriyor. Uçuş, havayolunun uçuş ağındaki mesafe bakımından dördüncü en uzun uçuş durumunda. SFO uçuşlarını 2018’de başlatan havayolu, bu uçuşlarında 187 ekonomi sınıfı koltuğa sahip hem tamamen premium hem de standart uzun mesafe kabin konfigürasyonuna sahip uçaklar kullanıyor. Singapur-San Francisco rotasında ayrıca ABD’li United Havayolları, hem 787-9 hem de 777-300ER uçakları ile operasyon yapıyor.

Kabin ekipleri ve yolcuların, havayolu şirketlerine açtığı davalar oldukça fazla. Hafta içinde ABD’li United’ın Los Angeles (LAX) ile Newark Liberty (EWR) arasındaki uçuşunda yer alan en az 16 yolcu ve mürettebat, iniş sırasında yakalandıkları türbülans esnasında yaralandıkları gerekçesiyle havayoluna dava açtı. 31 Ocak’ta Japon ANA Havayolları’nın bir uçuşunda da türbülans nedeniyle yaralanan iki kabin görevlisi havayoluna dava açtı.

2022’de İrlandalı düşük maliyetli havayolu Ryanair, sert iniş yapan uçakta sırtından yaralanan bir kabin görevlisinin açtığı davayı kaybetti. Kabin görevlisi, oturduğu koltuğun yıpranmış olması nedeniyle arızalı olduğunu ve bunun yaralanmasına neden olduğunu iddia etmişti.

Kısa süre önce American Airlines’ta görev yapan dört kabin görevlisi, giydikleri üniformaların hastalanmalarına neden olduğu iddiasıyla mahkemeye başvurdu. Yapılan incelemelerin ardından havayolunun, personele tazminat ödemesine karar verildi. Mahkemede davalı olarak geçen, üniformaların temin edildiği Twin Hill isimli şirketin verdiği üniformalarda, insan sağlığı için zararlı bir kimyasal olan formaldehit tespit edildi.

ABD VENEZUELLA’NIN BOEING 747 UÇAĞINA EL KOYDU!

ABD hükümetinin İran’a yönelik yaptırımları kapsamında yer alan bir şirket tarafından illegal şekilde Venezuela’ya satılan ve nakledilen bir Boeing 747-300M (YV3531) yolcu uçağına Arjantin’de el konuldu. Uçağın, Amerikan ihracat kontrol yasalarını ihlal ettiği açıklanırken; 2022’den bu yana Arjantin’de uçtuğu ortaya çıktı.

Venezuela hükümeti, uçağa el konulması kararına itiraz ederken; ABD ve Arjantin hükümetlerini sivil havacılık düzenlemelerini ihlal etmekle suçladı.

Uçak ilk olarak, yıllardır ABD’nin yaptırımları kapsamında yer alan İranlı Mahan Air’den transfer edildi. Uçağın, ABD’nin şu anda yaptırım uyguladığı bir diğer şirket olan Venezüellalı kargo taşıyıcısı Emtrasur’a geçmeden önce İslam Devrim Muhafızları’na destek sağladığı iddia ediliyor.

Venezüella kargo havayolu EMTRASUR, ABD Adalet Bakanlığı’nın Temmuz ayında filosundaki tek 747-300M kargo uçağına el konulması için aldığı kararın uygulamaya geçmesinin ardından kendisini uçaksız bulabilir.

ABD’li yetkililer, ABD hükümetinin izni olmadan bu uçağın hareketinin ihracat kontrol yasalarını ihlal ettiğini ve bunun karşılığında İran Devrim Muhafızlarına fayda sağladığını belirtti. Adalet Bakanlığı, uçağa el konulduktan sonra elden çıkarılmaya hazır hale getirileceğini belirtti.

ABD Adalet Bakanlığı ulusal güvenlik bölümü başkanı Başsavcı Yardımcısı Matthew Olsen şunları söyledi: “Adalet Bakanlığı, ABD yasalarının tüm gücüyle, düşman devlet aktörlerinin ulusal güvenliğimizi tehdit eden kötü niyetli faaliyetlere girişme araçlarını engellemesini sağlamaya kararlıdır.” Şeklinde konuştu.

Venezuela devleti, uçağa el konulmasının ‘utanç verici, açgözlü bir operasyon’ olduğunu belirterek itiraz etti. Uçağın sahibi şirket ise: “adaleti yeniden tesis etmek ve uçağın meşru sahibine iadesini sağlamak için her türlü tedbiri alacaklarını söyleyerek, ABD yasalarına meydan okudu. Ancak bu konuda nasıl bir planları olduğuna ilişkin açıklama yapmadı.

Venezuela Cumhurbaşkanlığı ve hükümeti şimdi de ABD ve Arjantin hükümetlerini sivil havacılık düzenlemelerini ve Venezüellalı taşıyıcı Emtrasur’un siyasi ve ticari hakları ile itibarını ihlal etmekle suçluyor.

Uçak, Haziran 2022’den bu yana Arjantin kolluk kuvvetleri tarafından alıkonulmuş durumda. Yalnızca birkaç hafta önce ABD’li yetkililer, uçağın ABD’ye götürülmesi için harekete geçti.

Uçak ilk uçuşunu Ocak 1986’da yaptı ve F-GETA tescili ile Fransız havayolu Union de Transports Aériens’e (UTA) teslim edildi. 1992’de Air France filosuna geçen uçak, 2006’da emekliye ayrıldı ve park pozisyonuna geçti.

İranlı Mahan Air, 2007 yılında uçağın kontrolünü ele geçirdi ve tescilini EK-74713 olarak değiştirdi. Ardından Güney Amerika’ya giden ve Emtrasur Cargo filosuna giren uçak  EP-MND tescilini ve ‘Luisa Cáceres De Arismendi ‘ ismini aldı. Uçak, gücünü dört adet General Electric CF6-50E2 motorundan alıyor.

OTOPİLOT SİSTEMİNE FAA SERTİFİKASI

Silikon Vadisi  merkezli bir girişim olan ve otomatik uçuş sistemleri geliştiren Reliable Robotics, ABD Federal Havacılık İdaresi – FAA’nin, sertifikasyon süreçlerini başarıyla tamamladıklarını duyurdu

Reliable Robotics tarafından geliştirilen sistem, uçuşun tüm aşamalarında sürekli otopilot katılımı sağlayacak şekilde tasarlandı. Sistem, taksi, kalkış ve iniş aşamalarının tamamen otomatikleştirilmesini mümkün kılmayı amaçlıyor. Ayrıca, uçak kazalarının ana nedenlerinden ikisi olan araziye kontrollü uçuş (CFIT) ve uçuşta kontrol kaybı (LOC-I) olaylarını da büyük ölçüde azaltmayı hedefliyor.

Reliable Robotics, 80 mil uzakta bulunan bir yer kontrol istasyonu aracılığıyla uzaktan denetlenen ilk tam otomatik Cessna 208 Caravan uçuşunu Aralık 2023’te başarılya tamamladı.

Reliable Robotics şu ana kadar üç finansman turunda 137 milyon Dolar topladı ve aynı zamanda potansiyel savunma kullanımları için yenilikçi havacılık teknolojilerini değerlendiren ABD askeri AFWERX programına da katıldı. 30 Ocak’ta Reliable Robotics, ABD Hava Kuvvetleri için uçuş testlerine başlamak üzere askeri uçuşa elverişlilik onayı da almayı başardı.

Şirketin kurucu ortağı Robert Rose, Reliable Robotics’in teknolojisini gelecekte KC-135 Stratocruiser tanker gibi diğer uçak türlerinde de test etme olasılığı üzerinde çalıştıklarını doğruladı.

adbanner