Havacılık Bülteni-35 – Boarding Info

Written by 01:16 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-35

HAVADA KURALSIZ YOLCUYA CEZALAR AĞIRLAŞIYOR!

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından verilecek idari para cezalarına ilişkin tebliğ yeniden düzenlendi ve 14 Şubat 2019 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandı.

Buna göre uçuş emniyetini kasıtlı olarak riske attığına hükmedilen bir pilota 14.163 TL ceza kesilebilecek. Eğer uçak yetersiz yakıtla uçuşa başlarsa yaşanabilecek bir sorun karşısında ilgili uçuş personeli, 3541 TL ceza ile karşı karşıya kalacak. İnsansız hava araçları ile izinsiz, kayıtsız, tescil olmadan uçuş gerçekleştirmenin cezası 8498 TL olarak belirlenirken, insansız hava aracı ile özel hayatın gizliliğinin ihlali suçunun cezası ise 2124 TL oldu.

Kural tanımaz yolculara uygulanacak cezalar da revize edildi. Uyarıya rağmen, uçakta elektronik cihazlarını kapatmayan, yerine oturmayan, kemerini bağlamayan, baş üstü dolabını kapatmayan, yolcular veya kabin ekibiyle tartışmaya devam eden, kabin ekibinin görevini yapmasını engelleyen, yolculara veya kabin ekibine hakaret eden, onlara sözlü tacizde bulunan, verilen talimatları yerine getirmeyen, kısaca uçuş kurallarını ihlal eden yolculara verilecek ceza 2124TL’ye yükseltildi. 2018 yılında 1717 lira olan uçakta sigara veya elektronik sigara içmenin cezası da yine 2124 TL oldu. Uçuş emniyetini riske edecek şekilde uçaklara lazer tutmak ve uçak-kule haberleşmesine müdahale gibi ihlallerde bulunmanın cezası ise 14.136TL’ye yükseltildi.

Kural tanımaz yolcuların cezalandırılması içinuçağın kaptan pilotu ile uçaktaki iki kabin memuru olmak üzere üç kişinin hazırladığı bir tutanağı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne iletmesi yeterli oluyor. Yönetmeliğe göre yolcu bu idari para cezasına tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içinde sulh ceza mahkemesi aracılığıyla itiraz edebiliyor.

İSTANBUL’DA YİNE UH-1 HELİKOPTERİ DÜŞTÜ!

4’üncü Kara Havacılık Alay Komutanlığına ait UH-1 tipi askeri helikopter Çekmeköy’de yerleşim birimi yakınlarına düştü. Kazada 4 askerimiz şehit oldu. Helikopterin Samandıra’dan “ilim02” çağrı kodu ile kalktığı ve kalkışından 34 dakika sonra geri dönüş esnasında düştüğü açıklandı.

26 Kasım 2018’de Sancaktepe’de yine UH-1 tipi helikopter motor arızası nedeniyle acil iniş yapmaya çalışırken evlerin arasına düşmüştü.

Son iki buçuk ayda iki UH-1 kazası ile gündeme gelen İstanbul Samandra’daki 4. Hava Alayı’nın taşınmasına karar verildi. Milli Savunma Bakanlığı’nın açıklamasına göre askeri birlik, Trakya’da Çorlu veya Keşan’a taşınacak. Ayrıca kazayla ilgili soruşturmanın sağlıklı şekilde yürütülebilmesi için 4’üncü Kara Havacılık Alay Komutanı başka bir birimde görevlendirildi.

İlk uçuşunu 22 Ekim 1956’da yapan UH-1’ler 1959’da Amerikan Ordusu’nda hizmete başladı. Askeri amaçla üretilen Bell imalatı nakliye helikopterlerinin zaman içinde sivil kullanımları da yaygınlaştı. Toplamda 16 bin civarında üretilen helikopterler Vietnam Savaşı sırasında makinalı tüfek ve roketlerle donatılarak, silahlı hale getirildi. ABD, 2004 yılından itibaren envanterdeki UH-1’leri UH-60 Blackhawk (Karaşahin) ile değiştirmeye başladı. 2011’den bu yana ABD ordusunda kullanılmıyor.

Yalnızca asker ve mühimmat nakliyesinde değil arama kurtarma görevinde de kullanılan UH-1’ler ülkemizde de 1970 yılından bu yana hizmet veriyor. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin envanterinde şu anda 153 tane UH1H/AB205 yer alırken bunların yaklaşık 20 tanesi aktif olarak Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nca kullanılıyor.

Hollywood filmlerinde kullanılan helikopter sahnelerinin unutulmaz modeli olan UH-1’lerin bugüne kadar karıştığı kazaların çoğunun teknik arızalar nedeniyle gerçekleştiği görülüyor. Uzun yıllardır hizmette olan UH-1’lere artık herhangi bir modifikasyon ve modernizasyon yapılmıyor. Bu da bakım onarımlarına çok daha fazla dikkat edilmesi ve mümkünse envanterlerden çıkarılmasının daha iyi olabileceği sonucunu doğuruyor. UH-1 helikopterlerinin ülkemizde karıştığı kazalara kısaca göz atarsak:

8 Kasım 2002’de Bandırma 6. Ana Jet Üssü’ne bağlı UH-1, eğitim alanına inişe geçtiği sırada düştü. 2’si ağır toplam 6 askeri personelimiz yaralandı.

16 Mart 2006’da Erzincan’a 55 km uzaklıkta, yüksek gerilim hattına çarparak düşen UH-1’de 5 askerimiz şehit olurken, bir askerimiz de yaralı kurtuldu.

10 Nisan 2006’da Kocaeli’nin Uzunçiftlik beldesi yakınlarında düşen UH-1’de 3 askeri personelimiz şehit oldu.

10 Ocak 2011’da Kara Havacılık Okul Komutanlığı’na ait eğitim uçuşu yapan UH-1 Ankara’nın Polatlı ilçesi yakınlarında düştü. 5 subayımız şehit oldu.

26 Kasım 2018’de teknik arıza yaşayan UH-1 Sancaktepe’de mahalleye düştü. 4 kişilik uçuş ekibinden maalesef kurtulan olmadı.

AIRBUS A380’İN ÜRETİMİ BİTİRİLİYOR!

Havacılık sektörünün merakla beklediği haber geldi! Airbus, dünyanın en büyük yolcu uçağı A380’in üretim programını 2021 yılında bitireceğini açıkladı. Kararın alınmasında en önemli etken, A380’in en önemli müşterisi olan Emirates’in, Airbus’a daha önceden verdiği A380 siparişlerinden 39 tanesini 40 tane A330neo ve 30 tane A350 modeline dönüştürme kararı oldu.

Filosunda şuanda 109 tane A380 bulunduran Emirates önümüzdeki 2 yılda filosuna 14 tane daha Airbus katacak.

Rolls Royce’nin Trent 900 motorlarının teslimatını istenen tarihte yetiştiremeyeceği ve Emirates’in mevcut filosundaki A380’lerde kullanılan Trent 900 motorlarının performans eksikliklerinin nasıl giderileceği konusunda Rolls Royce ile yaşadığı tartışmaların çözülememesi A380’in sonunu getiren en önemli nedenler oldu. Geçtiğimiz haftalarda Avustralyalı Qantas da 8 tane A380 siparişini iptal ettiğini açıklayarak Airbus’a çok ciddi bir darbe vurmuştu. Çift katlı Jumbo jetin en önemli kullanıcılarından biri olan Katar Havayolları da bu hafta içinde, filosundaki 10 tane A380’i 2024’te emekli ederek yerlerini Boeing 777X ve A350 ile doldurma kararı aldı. Uçağın koltuk başına maliyetinin çok yüksek olması bu kararın alınmasında en önemli neden olarak gösterildi.

2000 yılında ilk kez duyurulan, ilk uçuşunu 27 Nisan 2005’te gerçekleştiren ve 25 Ekim 2007’de ilk müşterisi Singapur Havayolları’na teslim edilen A380 uçakları, piyasaya sürüldüğünden bu yana, beklentilerin çok altında kaldı. Toplam 321 tane A380 siparişi alabilen Airbus, Aralık 2018 sonu itibariyle 234 teslimat gerçekleştirdi. Bu uçakların 232’si operasyonlarını sürdürüyor. Singapur Havayolları’nın 2 eski A380’i önümüzdeki günlerde parçalanacak. Airbus, 2018’de 1 tanesi Qatar Airways, 8 tanesi Emirates ve 3 tanesi Singapur Havayolları’na olmak üzere toplamda sadece 12 teslimat yaptı.

2018’in başında 16 milyar dolar liste fiyatı üzerinden verdiği 20 ek siparişle Emirates, Airbus’un A380’i üretmeye en az 10 yıl daha devam etmesi için can simidi olmuştu. Şimdi ise bu kararıyla A380 için hazin sonun beklenenden çok önce gelmesini sağlamış oldu. Emirates A380 uçaklarıyla 10 yılda 80 milyon km’nin üzerinde uçuş yapıp 12 milyondan fazla yolcu taşıdı. Emirates’in A330neo uçaklarının teslimatı 2021’de A350-900’lerinin teslimatı ise 2024’te başlayacak.

BOMBARDIER CRJ 550 GELİYOR! GLOBAL 7500 EASA SERTİFİKASI ALDI!

Kanadalı imalatçı Bombardier, iş jeti sektördeki amiral gemisi Global serisinin en yeni modeli Global 7500 için Avrupa Havacılık Güvenliği Ajansı (EASA) sertifikası aldı. Böylece iş jeti için Avrupa hava sahasında uçabilmenin kapıları açıldı.

Global 7500, Eylül 2018’de Transport Canada’dan tip sertifikasını aldı. Ardından ilk uçuşundan sadece 24 ay sonra, kasım 2018’de ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) sertifikasını alarak Aralık 2018’de hizmete girdi.

Global 7500’ün başlangıçta, ilan edilen menzili üretim esnasında 555 km kadar uzatıldı ve yaklaşık 14500 kmye ulaştırıldı. Bu da uçağı gezegenimizin en uzun menzilli iş jeti haline getirdi.

Uçuş uzun menzilinin yanında, yolcularına benzersiz bir ferahlığa sahip yüksek bir kabin deneyimi sunan uçak; tam boyutlu bir mutfağa ve dört gerçek yaşam alanına sahip olan ödüllü bir iç mekana da sahip.

Global 7500’ün ilk sahibinin Formula 1 efsanesi ve uzun süredir Bombardier müşterisi olan Niki Lauda olacağı tahmin ediliyordu. Lauda, ​​2015 yılında EBACE iş jeti fuarında o zamanki adı Global 7000 olan uçak için sipariş verdi. Ancak Lauda EASA sertifikası olmadan, uçağı bir Avrupa siciline kaydedemedi. Böylece uçağın ilk teslimatı 20 Aralık 2018’de ABD merkezli Stonebriar Commercial Finance şirketine gerçekleştirildi. Bombardier, 2019’da 15 ila 20 arasında ve 2020’de 35 ila 40 uçak teslim edebilmeyi planlıyor.

Öte yandan Kanadalı imalatçının bölgesel uçak pazarındaki ürünü CRJ için devam eden belirsizlik sona erdi. Bombardier yeni uçak modeli CRJ550’yi ilk kez açıkladı ve bölgesel uçak pazarındaki konumunu güçlendirdi. Dünyada 50 koltuk kapasiteli ancak üç sınıfı da bulunduran ilk uçak CRJ550 olacak. Yeni uçak modelin tip sertifikası CRJ700 üzerinden alınacak. Yeni uçakta yolcular için, self-servis içecek ve atıştırmalık alanı, daha geniş diz mesafesi gibi büyük avantajlar sunması bekleniyor. Ayrıca, Bombardier, ABD’de faaliyet gösteren diğer 50 koltuklu bölgesel hava taşıtlarından daha fazla baş üstü dolabı, aktivite ve yolcu yaşam alanı sunmak konusunda kararlı.

CRJ550 modelinin sadece Kuzey Amerika’daki pazarda mevcut 50 kişilik koltuklardan oluşan, 700’den fazla uçağın yerini alabileceği düşünülüyor. Yeni uçak modelinin lansman müşterisi United Airlines olacak. United, CRJ550’lerinin kabinini 10 first class, 20 ekonomi plus ve 20 ekonomi koltuğu ile konfigüre edecek. Tüm uçaklar kablosuz internet hattı ile donatılacak.

CRJ550’nin avantajlarından biri de kokpitinin, CRJ200’den CRJ900’e kadar ortak kullanılan şekilde aynı kokpite sahip olması.

SİNGAPUR HAVAYOLLARI DİJİTAL INOVASYON MERKEZİ KRISLAB’I AÇTI!

Dijitalleşme ve teknolojiyi faaliyetlerinin tüm alanlarında tam olarak benimseme fikriyle yola çıkan Singapur Havayolları, Krislab adında bir dijital inovasyon merkezini hayata geçirdi. Havayolu bu merkezde yeni fikirleri hayata geçirmek için partnerleri, start up şirketler, kuluçka merkezleriyle ortak çalışmalar yütütecek.Krislab personeli yapay zeka, sanal gerçeklik, veri analitiği, blockchain ve daha pek çok konuda proje geliştirecek. Bu projelerle havayoluna, gelir yönetimi, akıllı koltuklar, sanal eğitim ve uçaklar için öngörücü bakım gibi alanlarda destek verilmesi amaçlanıyor. Krislab’ın ortakları arasında Singapur Bilim, Teknoloji ve Araştırma Ajansı ile Singapur National Üniversitesi de var. Krislab ayrıca, tüm çalışanlar açık “dijital zihni besleyen” ve yeni beceriler kazandıran bir eğitim programı da hazırlayacak.

Geçtiğimiz yıl havayolu, sadakat programı Krisflyer üyeleri için Krispay adında blockchain tabanlı bir dijital cüzdan uygulaması başlatarak dünyanın önde gelen dijital havayolu şirketi olma” hedefini geliştirmişti.

YOLCUYA EN ÇOK TAZMİNATI LUFTHANSA ÖDÜYOR!

Avrupa, gecikme veya iptal durumunda havayollarının ödemesi gereken tazminat konusunda en katı düzenlemelere sahip kıta durumunda. EU261 olarak bilinen regülasyon kapsamında havayolları, geçerli bir gerekçe olmaksızın bir rötar veya uçuş iptali durumunda, 250 ile 600 Euro arasında tazminat ödüyor. Miktar, uçuşun mesafesine ve gecikmenin ne kadar süreceğine bağlı olarak değişiyor.

Hava muhalefeti veya hava trafik kontrolü  kaynaklı ve “olağanüstü koşullar” nedeniyle yaşanan iptal ve rötarlar yolcuya tazminat hakkı vermezken; teknik aksaklıklar ve mürettebatların görev süresinin dolması gibi durumlar nedeniyle yaşanan iptal ve gecikmelerde yolcu havayolundan tazminat talep edebiliyor.

ABD’de bu konuda hiçbir düzenleme yok. Uçuşunuz saatler veya günler boyunca rötar yapsa bile havayolu şirketi size bir kuruş bile tazminat ödemek zorunda değildir.

Reuters tarafından yapılan araştırma 2018’de Lufthansa’nın gecikmeler ve iptallerle ilgili yolculara en fazla tazminat ödeyen havayolu olduğunu ortaya koydu. Alman havayolu geçen yıl yolcularına yaklaşık 500 milyon Euro tazminat ödedi. Bu tazminat miktarı, ortalama bir hesapla havayolunun yıl içinde 1.25 milyon kişiye tazminat ödediği anlamına geliyor. Bu da günde 3.400^den fazla kişiye karşılık gelir.

Özellikle personelin yaptığı grevler nedeniyle yaşanan iptal ve gecikmelerin fazlalığı bu yüksek rakamların oluşmasındaki en büyük etken gibi görünüyor.

EN HIZLI İŞ JETİ REKORUNU YENİLEDİ!

1958’den bu yana dünyanın dört bir yanındaki müşterileri için 2.800’den fazla uçak üreten Amerikalı iş jeti imalatçısı Gulfstream’in adını rekorlarla duymaya alışkınız.

“Dünyanın en hızlı iş jeti” unvanının sahibi olan Gulfstream G650ER, hafta içinde New Jersey-Dubai uçuşunda dünya rekoru kırdı.

Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgesinin en önemli havacılık etkinliklerinden biri olan MEBAA için New Jersey’den Dubai’ye 11 bin 375 kilometrelik mesafeyi 11 saat iki dakika içinde uçan G650ER, aynı mesafedeki bir önceki uçuşuna göre rekorunu 108 dakika daha geliştirmiş oldu. Uçak tüm uçuş boyunca ortalama 0,9 Mach yani ses hızının yüzde 90’ı hıza ulaştı.

Ulusal Havacılık Birliği tarafından onay bekleyen rekor, G650 ailesinin kırdığı 79’uncu rekor olacak. Şuan dünya genelinde 325’ten fazla G650 ve uzun menzilli versiyonu G650ER aktif görev yapıyor. Bunlardan 30 civarı Orta Doğu pazarında…

MAGG4 DERGİSİNE RÖPORTAJ VERDİM

Endüstri 4.0 ve unsurlarına iletişim zemininde adapte olan içerik üretim platformu ve Contentbigg’in bir ürünü olan MAGG4 Dergisi için çok keyifli bir röportaj yaptık.
Dinamik, genç bir dijital platform olarak kurgulanan; sanatsal ve estetik kaygının ön planda olduğu, Türkiye’nin en seçkin kurum, kuruluş ve isimlerine iletilmek üzere yılda 3 kez hazırlanan dergide yer alan röportaja, şu link üzerinden erişebilirsiniz.

(Visited 138 times, 1 visits today)
Close