Written by 03:45 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-98

PANDEMİ SONRASI THY UÇAKLARINDA YENİ KURALLAR!

2020’nin ilk 3 aylık dilimi için 2 Milyar 23 Milyon TL zarar açıklayan Türk Hava Yolları, 4 Haziran’da iç hat ve 10 Haziran’da bazı dış hat uçuşlarına başlamayı planlıyor. THY’nin pandemi sonrası ilk uçuşu ise 1 Haziran’da İstanbul-Ankara arasında yapılacak. İlk uçuşa Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu da katılacak. Uçuş öncesi İstanbul Havalimanı’na da pandemi sertifikası verilecek.

Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, hafta içinde yaptığı açıklamalar ile sektörde coronavirüs etkisinin beş yıla kadar sürebileceğini ve 2019’daki yolcu sayısı ve doluluk oranlarına ulaşmanın biraz zaman alacağını düşündüklerini açıkladı ve THY uçuşlarında yolcuları bekleyen yeni uygulamaları duyurdu.

Bundan böyle, Türk Hava Yolları’nın iç hat uçuşlarının tamamında ve iki saatten kısa dış hat uçuşlarında, yolculara su hariç ikram yapılmayacak. İkram yapılan uçuşlarda ise mutlaka ambalajlı ürünler kullanılacak. İkram olmayan uçuşlardan önce, yolcular internetten ön ödeme sistemi ile ücretini ödeyerek uçakta sipariş ettikleri ikramları alabilecek. Kabinde orta koltukların boş bırakılması uygulaması, sosyal mesafe kuralını sağlamadığı için yapılmayacak. Yani yolcular kabinde pandemi öncesinde olduğu gibi oturacak. 4 saate kadar olan uçuşlarda yolcuya battaniye verilmeyecek. Dört saatin üzerindeki uçuşlarda ise battaniyeler özel ambalajlarda yolcuya sunulacak. Uçakların koltuk ceplerindeki dergiler ve gazete dağıtımına son verilecek. Kişisel el çantaları dışında kabine bagaj alınamayacak.

Uçakta görev yapan uçan aşçılar yerlerini uçan hijyen görevlilerine bırakacak. Uçaklar, tüm seferlerden önce dezenfekte edilecek. Baş ve kol koyma yerleri ile servis masaları başta olmak üzere uçağın tamamı en üst seviyede hijyenik hale getirilecek. Ultraviyole temelli yeni geliştirilen teknikler ile 90 gün etkili dezenfekte sistemleri kullanılacak. Hem uçuşta görev yapan kabin ve kokpit ekibi hem de yolcular için maske takmak zorunlu. Uzun uçuşlarda yolculara dağıtılan Amenity Kit’lerin içinde maskeler ve hijyenik malzemeler konulacak. Uçaklara binerken ve inerken sosyal mesafelerin korunması için yeni bir uygulama hayata geçirilecek. Yolcular boarding sırasında arkadan öne doğru uçağa alınacak. İnişte yolcular önden arkaya doğru uçağı terk edecek. Yolcuların sağlık takip belgeleri tutulacak. Uçakta ateş ölçme gibi uygulamalar da hayata geçirilecek.

2018’de Boeing 787 Dreamliner ve Airbus A350 için 25’i kesin 5’i opsiyonlu 30’ar adet sipariş veren havayolu, 787-9 Dreamliner uçaklarının yarısını teslim alıp filoya kattı. İlk Airbus uçağı ise üretildi ama pandemi nedeniyle henüz filoya katılamadı. THY, Airbus ve Boeing ile görüşerek bu teslimatların ertelenmesini talep edecek. Kiralama sözleşmeleri sona eren yaşlı uçaklar da sahiplerine iade edilerek filodaki uçak sayısı azaltılacak. Network planlaması da gözden geçirilerek verimli olmayan ya da talebin düştüğü hatlar, uçuş ağından çıkarılacak.

Bilet fiyatlarında artışın kaçınılmaz olduğunu açıklayan Aycı, personelin istihdamını koruyabilmek için çalışanların maaşlarında revizyon yapılabileceğinin de sinyallerini verdi.

ŞİLİLİ LATAM’DAN İFLAS ERTELEME BAŞVURUSU!

Güney Amerika’nın en büyük havayolu olan LATAM, 26 Mayıs’ta ABD’de Chapter 11 olarak adlandırılan, Türkiye’deki konkordato uygulamasına benzeyen iflas koruması başvurusunda bulundu. Böylece LATAM, havayolu endüstrisini vuran küresel kriz nedeniyle acil bir yeniden yapılanma arayışı içine giren dünyanın en büyük operatörü ünvanını ele geçirdi.

Birkaç hafta önce bölgenin 2’nci büyük havayolu olan, Kolombiyalı  Avianca’da iflas erteleme başvurusunda bulunmuştu. Arka arkaya gelen iki başvuru, Latin Amerikalı havayollarının finansal zayıflığını ortaya çıkarmış oldu.

Yönetim kargaşası yaşayan Avianca’dan farklı olarak, Şili’nin LATAM, son dört yılda toplam 700 milyon dolardan fazla kar elde etmişti. LATAM, ödemeleri durduran diğer operatörlerin aksine bu yıl temettü ödemesini de onaylamıştı. Dünyanın en büyük havayollarından biri olan LATAM, iflas erteleme başvurusu yaptı ancak bu süreçte uçmaya devam edeceğini açıkladı. LATAM hisselerinin değeri, Santiago’da% 51 azaldı.

Birçoğu ciddi bütçe kısıtlamaları altında olan Latin Amerika hükümetleri, Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa’nın aksine, havayollarını kurtarmak için isteksiz davrandı. Şili Ekonomi Bakanı Lucas Palacios, böyle bir talep geldiğini ama hükümetin havayolunu kurtarmak için herhangi bir adım atmayacağını duyurdu.

Daha sonra yapılan başka bir açıklama da ise LATAM’ın “Şili için stratejik bir şirket” olduğunu ve hükümetin LATAM’ın yeniden yapılandırılmasına nasıl katkıda bulunabileceğini değerlendireceği duyuruldu.

LATAM’ın Brezilya kolu ise iflas sürecinin bir parçası değil. Brezilya hükümeti ile 367.45 Milyon Dolarlık bir kurtarma paketi için görüşmeler sürüyor.  ABD’li Delta Havayolları, geçen yıl LATAM’ın % 20 hissesi için 1,9 milyar dolar ödemişti.

IATA: ‘DEVLET DESTEKLERİ HAVAYOLLARINI BATIRABİLİR!’

Uluslararası Hava Taşımacıları Birliği IATA, yaptığı yeni bir açıklamayla korkuttu! Havayollarına yapılan finansal yardımlar ve devlet desteklerin, pandemi sonrasında, sektörün normale dönüşü için hayati önem taşıdığı belirtilen raporda, bugüne kadar havayollarının, hükümetlerden 120 milyar Dolar’ın üzerinde mali yardım aldığı açıklandı.

Ancak rapora göre madalyonun bir de diğer yüzü var. Mali yardımlar ve destek paketleri, çoğunlukla kredi kolaylığı şeklinde yapılıyor. Bu da aslında havayollarının borç yükünü artırıyor. IATA raporuna göre, bu borç miktarı, yıl sonuna kadar 550 milyar Dolar’a yükselebilir. Bu da 2020’nin başına göre, havayollarının borçlarının yüzde 28 artacağı anlamına geliyor.

Yani havayollarının krizde, devlet destekleriyle ayakta kalmaya çalışırken; bir yandan olağanüstü bir borç yükünün altına girdiği vurgulanan raporda, yapılan devlet yardımlarının yarısından fazlasının yeni yükümlülükler doğurduğu ve yardımların %10’undan daha azının havayollarının öz kaynaklarına sağlayabildiği vurgulandı. Sonuç olarak pandemi sonrasında havayollarının, bu kez de yardımların yarattığı borç yükü nedeniyle iflas tehlikesi altında olacağı ve pandeminin yarattığı olumsuz etkilerin ortadan kalkmasının beklenenden çok daha uzun sürebileceği açıklandı. Bu da endüstrinin tüm finansal görünümünün değişeceği anlamına geliyor.

BOEING 737 MAX ÜRETİMİ YENİDEN BAŞLADI!

Yaklaşık dört aylık bir aradan sonra Amerikalı imalatçı Boeing, Seattle’deki Renton tesislerinde 737 MAX uçaklarının üretimine kısıtlı da olsa yeniden başladı. Üretim oranlarının düşük olacağını açıklasa da Boeing yetkilileri, ayda kaç adet uçak üretileceğini belirtmedi. Üretimin yeniden başlamasıyla işyeri güvenliği ve ürün kalitesini artırmaya odaklanmış yeni uygulamaların hayata geçirildiği vurgulandı.

Boeing tarihinin en çok satılan uçağı durumundaki 737 MAX uçakları, 5 ay içinde yaşadığı 2 ölümlü kaza ile 346 kişiye mezar olmuş ve Mart 2019’da dünya genelinde uçuşlardan çekilerek yere indirilmişti. 2020 yılının ilk günlerinde üretimi de geçici olarak durdurulan 737 MAX uçaklarının ne zaman yeniden gökyüzü ile buluşacağı henüz belli değil.

HABER TURU

SAS TESLİMATLARI ERTELEDİ!

İskandinavyalı havayolu SAS, Airbus ile dört adet A320neo teslimatınının 2022’den 2024’e ötelenmesi konusunda anlaştı. Filosunda 3’ü A321LR olmak üzere 40 adet A320neo ailesi uçağı bulunduran havayolunun, bu uçaklar için 16 adet de siparişi bulunuyor. Havayolunun ayrıca, 5’i kesin 6’sı opsiyonlu toplam 11 adet de A350-900 siparişi var. Filoyu küçültmek için eski uçakların emeklilik sürecini hızlandıran havayolu, Boeing 737 ve daha eski A320 uçaklarını kademeli olarak filodan çıkaracak ve tamamen yeni nesil Airbus uçaklarından oluşan bir filo yapısına kavuşacak.

ALL NIPPON AIRWAYS SON A380’İ ERTELEDİ!

Japon havayolu All Nippon Airways, devam eden küresel kriz nedeniyle üçüncü Airbus A380 uçağının teslimatını öteledi. ANA, 2016’da sipariş ettiği üç adet Airbus A380’in ikisini filosuna katmıştı. Son uçağın da üretimi tamamlandı ve 27 Mart’ta bir buçuk saatlik bir test uçuşu ile gökyüzüyle buluştu.

Nisan ayında filoya katılması planlanan üçüncü A380’in teslimatı, uluslararası uçuşların yüzde 85’ini durdururan havayolu tarafından ertelendi. Tüm Japon havayolu endüstrisinin bu krizde 18.6 milyar $ gelir kaybı yaşayacağı düşünülüyor.

HAVALİMANI AÇIK MI KAPALI MI SORUNSALI!

İtalya ve Almanya, coronavirüs nedeniyle başlatılan katı kısıtlama kurallarını kaldırmaya başladı.

Ancak sadece iki yolcunun yer aldığı Eurowings’in Köln’den Sardunya Adası’na yaptığı uçuş, ilginç şekilde sonlandı. Sardunya hava sahasına kadar girip iniş için alçalma hazırlığındaki uçağa, kule tarafından havalimanının, seyahat kısıtlamaları nedeniyle ticari uçuşlara kapalı olduğu bilgisi verildi. Uçak geri dönmek zorunda kaldı.

Sardunya’nın Olbia Havaalanı’na 17 Mayıs’ta yeniden açılması emri verilmişti, ancak daha sonra yerel hükümet kararı reddederek, havaalanının en erken 2 Haziran’a kadar ticari uçuşlara kapalı kalmasını sağlayacak bir karara imza attı.

Coronavirüs nedeniyle, Avrupa’daki birçok havaalanında durumun çok dinamik olduğu ve bundan sonra da benzer sorunların yaşanabileceği düşünülüyor.

Çalışma saatleri veya operasyon kısıtlama kararları hakkında kısa süre içinde önemli değişikliklerin yaşanabileceği ve bunun da operasyonları aksatacak olumsuz sonuçlar doğurabileceği düşünülüyor. Çeşitli ülkelerde, giriş düzenlemeleri ve uçuş faaliyetlerinde günlük değişiklikler yaşanabildiği iddia ediliyor.

AEROMEXICO’DAN EN UZUN UÇUŞ REKORU!

Meksika’nın ulusal taşıyıcısı Aeromexico, tarihinin ve Meksika’nın en uzun uçuşunu gerçekleştirdi. AeroMexico’ya ait bir Boeing 787-9, Çin’in Shenzhen şehrinden Mexico City’ye uçtu.

Tıbbi malzemelerin taşındığı bir kargo uçuşu olan rekor uçuş yaklaşık 15 saat sürdü. Aeromexico, daha önce de Mexico City ile Şanghay arasında, yolcu uçaklarıyla kargo operasyonları yapmıştı.

Sadece geçtiğimiz hafta, havayolu on dört ülkeye 1.400 ton tıbbi malzeme taşıyan 100 kargo uçuşu gerçekleştirerek likidite sağlamaya çalışıyor.

MITSUBISHI TESİSLERİ KAPANIYOR!

Japon uçak üreticisi Mitsubishi, Japonya dışındaki tüm tesislerini kapatma kararı aldı Şirket, bundan böyle yalnızca merkezi olan Nagoya’daki faaliyetlerine devam edecek.

ABD pazarı için tasarlanan 76 koltuklu M100 varyantının geliştirilmesini askıya alan şirket, ABD’nin Moses Lake şehrinde 90 koltuklu M90 varyantının uçuş testlerini de durduracak. M90’ın sertifikasyon planları yeniden değerlendirilecek. Mitsubishi yöneticileri, Bombardier’in CRJ programını satın alma planında herhangi bir değişiklik olmadığını da duyurdu.

flyDubai’DEN KARGO REKORU!

Dubai merkezli low cost havayolu flydubai, Boeing 737-800 uçağıyla 20.171 kg yük taşıyarak yeni bir rekor kırdı. Hindistan’ın Kozhikode şehrinden Dubai’ye yapılan rekor uçuşta, kolay bozulabilen maddeler ve genel kargo karışımı yer aldı. Uçağın kargo bölümlerinin yanı sıra yolcu kabinleri de kargo taşımak için kullanıldı.

LUFTHANSA DEVLETİN YARDIM PAKETİNİ KABUL ETMEDİ!

Lufthansa yönetimi, Alman hükümetinin 9 milyar Euro tutarındaki yardım paketini Avrupa Birliği’nin dayatmaları nedeniyle onaylamadı. Avrupa Birliği, devlet yardımı alması durumunda Lufthansa’dan Frankfurt ve Münih havalimanlarındaki toplam 72 slotunu, diğer havayollarına devretmesini istemişti.

Böylesi bir adımla hub olarak kullandıkları bu iki havalimanında zayıflayacaklarını ve uzun vadede borçlarını ödeyemeyecek duruma düşeceklerini iddia eden Lufthansa yönetimi devlet yardımını onaylamadı. Yeni bir anlaşma sağlanamaması halinde Lufthansa’nın iflas koruma başvurusunda bulunacağı düşünülüyor.

Elektrikli uçak teknolojisinde bir dönüm noktası yaşandı. Tamamen elektrikli tahrik sistemine sahip Cessna 208B Grand Caravan ilk uçuşunu gerçekleştirdi ve şimdiye kadar uçan en büyük tam elektrikli yolcu uçağı ünvanını ele geçirdi.

750 Beygir gücünde, 560 kW enerji üreten magni500 tahrik sistemi ile donatılan eCaravan, Washington eyaletinin Moses Lake bölgesinde test uçuşunu yaptı. Elektrikli uçakların, maliyetleri düşürmesi ve sıfır emisyon ile çevrecilik konusunda gelecekte ciddi şekilde tercih edilmesi bekleniyor.

easyJet UÇUŞLARA BAŞLIYOR!

İngiliz low cost havayolu easyJet, 15 Haziran’dan itibaren 21 Avrupa havaalanından az sayıda uçuşla seferlerine yeniden başlayacağını açıkladı.

Havayolunun seferlere başlayacağı havalimanları, Londra Gatwick, Bristol, Birmingham, Liverpool, Newcastle, Edinburgh, Glasgow, Inverness, Belfast, Man Adası ile birlikte Fransa’da Nice, Paris Charles de Gaulle, Toulouse, Bordeaux, Nantes, Lyon ve Lille; İsviçre’de Cenevre, Portekiz’de Lizbon ve Porto ve İspanya’da Barselona olacak.

Uçuşlarda yolcu sağlığı için bir dizi ek önlem de hayata geçirilecek. Avrupa’daki durumu yakından izlemeye devam edecek olan easyJet yönetimi, kısıtlamalar kaldırıldıkça, müşterilerin de talebi doğrultusunda rotaları genişletecek.

(Visited 54 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info