Rusya’nın Devletlerarası Havacılık Komitesi, 2016’da yaşanan ve 62 kişinin hayatını kaybettiği flydubai kazasının raporunu yayımladı. Rapor, Boeing 737-800’ün düşme nedenleri olarak kaptan pilotun manevra için psikolojik hazırlığının yetersiz oluşu, kötü hava koşulları ve yanlış uçak konfigürasyonuna işaret ediyor.
Uçak Dubai’den Rostov-on-Don’a uçuyordu. İlk yaklaşmada Wind shear olarak adlandırılan rüzgar makaslarının yoğunluğu nedeniyle inişten vazgeçildi. Yaklaşık 1 saat 40 dakika gökyüzünde turlayan kokpit ekibi ikinci kez iniş girişiminde bulundu. İkinci denemede de sert rüzgarlar ve türbülans nedeniyle inişten vazgeçildi.
Raporda iki başarısız girişimin ardından, kaptanın psikolojik olarak başka bir denemeye hazır olmadığı ve Dubai’ye geri dönüş kararı alırsa, yasal olarak görev süresinin aşılacak olması nedeniyle, uçağı varış havaalanına indirmeye odaklandığına vurgu yapıyor.
Sonuç olarak, kaptan pilotun durumsal farkındalığını kaybetmesi ile birlikte, bulut tabanından ayrıldıktan sonra, dik bir burun aşağı açıyla Boeing 737-800’ün pist yakınında toprak alana çakılıp parçalandığı anlatılmış.
İlgili Haber | flydubai Smartwings ile Wet Lease Anlaşması Yaptı
Raporda anormal durumun başlangıcının, ilk iniş denemesinin vazgeçilip havada turlanmaya başlandığı ana tekabül ettiği vurgulandı. Kaptan pilotun liderlik özelliğini yitirmesi ve havada turlamak için psikolojik olarak kendini hazır hissetmemesinden dolayı kazanın yaşandığı iddia ediliyor. Zihinsel durumun bozulması ve kısa sürede uygunsuz eylemlere dönüşen pilotluk hataları nedeniyle uçağın kontrolünün kaybedildiği sonucu çıkarılmış.
Raporda ayrıca, kazanın sirkadiyen ritimler açısından insan performansının en düşük seviye eğiliminde olduğu anlarda meydana geldiğinin altı çizildi. Her iki pilot da uçuş öncesi yeterince dinlenebilmiş olsa da, uçağı indirmeye çalıştıkları esnada, altı saatten daha fazla süredir uçuyorlardı. Üstelik son iki saat yoğun bir baskı altında geçilmişti. Bu nedenle operasyonel yorgunluk da kazaya katkıda bulunan faktörler arasında yer aldı.
flydubai CEO’su Ghaith Al Ghaith, rapora ciddi bir tepki gösterdi. “İnsan faktörlerini içeren kazalarda, gerçek verileri yorumlarken tüm olası senaryoların üzerinde durulmasının en önemli şey olduğunu” söyledi. Bu kadar trajik bir kazaya katkıda bulunan tüm olası faktörleri anlamak ve havacılığı daha güvenli hale getirilebilecek kritik içgörülerinin paylaşılmasını sağlamak sektörün önceliği olmalıdır diyerek, raporun yüzeysel bir şekilde hazırlandığını iddia etti.
Muhammed YILMAZ