Havayolu seyahatlerini, yerden 10 kilometre yüksekte, bir tüpün içinde yüzlerce insanla birlikte geçirmek zorunda olduğumuz bir süreç olarak özetlemek mümkün. Bu süre içinde yapmamız ve yapmamamız gereken belli başlı davranışlar var.
Full servis seyahat sitesi Expedia, her yıl düzenli olarak gerçekleştirdiği “Uçak ve Otelde Görgü Kuralları” isimli çalışmanın bu yılki sonuçlarını açıkladı. Çalışma, 22 Şubat – 19 Mart tarihleri arasında, Kuzey ve Güney Amerika, Avrupa ile Asya-Pasifik genelinde, yılda en az 5 uçuş yapıp; yılın en az 14 gününü otelde geçiren; 23 ülkeden 18.229 katılımcı ile online olarak gerçekleştirildi.
Çalışmadan ortaya çıkan net sonuç şu ki: birçok kişi, kendisi kural dışı hareketler yapıp, nezaket kurallarını çiğnediğinin farkına varmak yerine diğer yolcular ile ilgili aynı dertlerden muzdarip olduğunu söylüyor.
Uçak yolcularının, birlikte seyahat etmekten hoşlanmadığını belirttiği yolcu tipleri: uçakta yalınayak dolaşanlar, koltuğun arkasına ayak ve dizlerini yaslayanlar, çok konuşan yolcular ve aşırı gürültücü olanlar…
KOLTUK TEKMELEYENLER ZİRVEDE
Küresel olarak yapılan geniş katılımlı bu çalışmadan ortaya çıkan sonuçlara göre bu yıl dördüncü kez üst üste yolcuların en sevmediği yolcu tipi önündeki koltuğun sırt kısmına dizini ve ayaklarını yaslayan yolcular oldu. Katılımcıların yarısından fazlası yani yüzde 51’lik kesim bu durumdan nefret ediyor. Pek çok havayolunda yolculara bırakılan diz mesafesinin giderek azalıyor olması bu rahatsızlığın önümüzdeki yıllarda daha yüksek oranlara ulaşacağının habercisi gibi görünüyor.
Bu sorunu yaşamak istemeyen yolcuların, Premium ekonomi ya da business sınıfına upgrade olmaları veya acil çıkış sırasındaki koltukların önünden bilet alarak; arkalarındaki yolcuların koltuklarını tekmelemesine karşı bir önlem alabilecekleri vurgulanıyor. Durumdan rahatsız olan yolcuların yüzde 62’si kabin personelini, sıkıntı hakkında bilgilendirip arkadaki yolcunun kibarca uyarılmasını talep ediyor.
İşte en rahatsız edici yolcular listesi:
- Koltuk Tekmeleyenler (% 51)
- Aromatik (Kötü Kokan) Yolcu (% 43)
- Dikkatsiz Ebeveynler (% 39)
- Kişisel Alan İhlalleri Yapanlar (% 34)
- Gürültücü Yolcular (% 29)
- Sıra Beklerken Kaynak Yapanlar (% 18)
- Keskin Kokuya Sahip Yiyecekler Tüketenler (% 14)
- Bagaj Sorunu Yaşayanlar (% 13)
- Yandaki Yolcu ile Kolçak Savaşı Verenler (% 13)
- Uçak Modu Kuralını İhlal Edenler (% 11)
ÇIPLAK AYAĞA TAHAMMÜL YOK!
Yolcuların yüzde doksanı uçakta yalınayak dolaşan yolculara sıcak bakmadığını söylüyor. Özellikle Amerikalıların yaklaşık yüzde 75 ile ayakkabıların ve çorapların her zaman yolcuların ayaklarında kalması gerektiği konusundaki hassasiyetleri öne çıkıyor.
İlgili Haber | Uçakta Neden Ayakkabılarımızı Çıkarmamalıyız?
Yüz yolcunun doksanı, uçuş sırasında kendisi ile baş başa kalmayı tercih ettiğini söylüyor. Diğer yolcularla konuşmak yerine uyumayı tercih edenlerin sayısı da oldukça fazla. Yani uçakta yanındaki ile sürekli muhabbet etmeye çalışan yolcular kesinlikle sevilmiyor. Yanındaki kişinin kendisiyle konuşma çabasından rahatsız yolcuların en sık başvurduğu yöntemi ise kulaklık.
Çalışmadan Öne Çıkan Diğer Detaylar
- Uçakta sarhoş olma ihtimali en yüksek Güney Koreliler. Onları Taylandlı ve Amerikalı gezginler takip ediyor.
- Gezginler genellikle koltuklarını iki nedenden dolayı yatırırlar: 3-4 saatten uzun bir uçuşsa veya uyumak istiyorlarsa.
- Amerikalıların dörtte biri, koltuklarını asla yatmadıklarını; çünkü bunun kaba bir hareket olduğunu söylüyor. Avrupalılar, öndeki yolcudan koltuğunu öne çekmelerini isteme eğiliminde.
- İnsanların yüzde 54’ü, horlayan yolcuları uyandırma konusunda hemfikir.
- Online ve mobil check-in fırtınası tüm dünyayı etkisi altına almış görünüyor. Yolcuların sadece üçte biri havaalanında check-in yapıyor. Amerikalıların yüzde 50’si uçuşları için online check-in yapıyor. Bu arada, yolcuların yüzde 72’si havalimanına gidince biniş kartı basıyor. Mobil biniş kartı kullanım oranı yüzde 30’un altında.
- En yaygın uçuş içi aktiviteler ise okuma (% 74), uyku ve televizyon izleme (% 69), müzik / podcast dinleme (% 61) olarak ölçülmüş.