Havacılık Bülteni-8

UÇAKTA DÜĞÜN OLUR MU?

Soy isimlerini açıklamayan Michael ve Renee çifti, hayatlarının en özel anlarından birini gökyüzünde yaşadı. Çift, Southwest Havayolları’nın Las Vegas Baltimore seferi sırasında uçakta evlendi. Renee gelinliği ve elinde çiçeğiyle, uçağın koridorunda nişanlısı Michael’e doğru, Ed Sheeran’nın “Perfect” şarkısı eşliğinde yürümeye başladığında; uçaktaki yolcular şaşkınlıklarını üzerinden atıp bu anı ölümsüzleştirmek için telefonlarına sarıldı. Uçağın pilotu, “Ben, Michael, seni, eşim, hayattaki ortağım ve seyahat arkadaşım olarak, bugün Yarın ve sonsuza kadar yanımda istiyorum” şeklindeki evlilik yeminini damada uçağın interkom sistemi aracılığıyla tekrar ettirdi. Böylece 4 yıl önce Baltimore’da tanışan çift, hayatlarını Baltimore’a giden bir uçakta birleştirmiş oldu. Ardından çift koridorda Chris Brown’ın “Forever” şarkısı eşliğinde dans ederek koltuklarına döndü.

Southwest Havayolları, uçakta düğünlere ev sahipliği yapmak konusunda oldukça tecrübeli. Ağustos ayında Taylor ve Mikaela Flowers çifti, Teksas’tan Meksika’nın Riviera Maya şehrine balayına giderken, kabin memuru sürpriz bir şekilde çiftin nikahını  uçakta tazeledi.

Gelin için tuvalet kağıtlarından duvak ve çiçek hazırlandı. Koridorda yolcuların alkışları arasında ilerleyen çift; kabin memuruna “her zaman birbirlerini sevecekleri, sadece Southwest Havayolları ile uçacakları ve her zaman el bagajlarını baş üstü dolaplarına ve önlerindeki koltuğun altına koyacaklarına” dair söz verdi.

2014 yılında da Southwest’in Nashville’den Dallas Love Field’a yaptığı ilk non-stop uçuşta, havayolunun en sadık müşterilerinden olan Dottie Coven ve Keith Stewart çifti, 30 yakını ve tanımadıkları 100 yolcu eşliğinde hayatlarını birleştirdi.

BOEING 797 GELİYOR!

Büyük körfez taşıyıcıları ve bazı Ortadoğulu havayolları, uzun süredir imalatçılardan orta sınıfta yeni bir uçak üretilmesini talep ediyor. Amerikalı imalatçı Boeing, konuyla ilgili ilk kez yeşil ışık yapan bir açıklama yaptı. Pazarlama Müdürü Darren Hulst, Boeing 797 olarak adlandırılan konsept aşamasındaki uçak için dünya çapında 60’dan fazla havayolundan talep aldıklarını açıkladı. Boeing, 10 saat kadar havada kalabilen, 200 ila 300 arasında koltuk kapasiteli, 737 ve Airbus A320’den daha geniş ve daha yetenekli ama günümüz geniş gövdeli uçaklarından daha küçük ve daha az maliyetli olan bir uçak için çalışmalarını sürdürüyor. Hulst, bu uçağın üretilmesine bugün karar verilmesi durumunda bile, uçağın 2020’lerin ortasında hizmete başlayabileceğini açıkladı.

Boeing 797’nin, uzun mesafeli düşük maliyetli uçuşların büyüyen pazarına da çok uyumlu olacağı düşünülüyor.

Boeing’in bu konuda üzerine düşünmesi gereken konular tasarım ve fiyatlandırma gibi görünüyor. Uçak eğer eliptik bir tasarıma sahip olursa, Asya’daki operatörlere yönelik cazibesini azalır. Çünkü bu daha az kargo kapasitesi anlamına gelir. Geniş bir tasarım, Boeing’in üretim maliyetlerini artırır ve uçağı 75 milyon dolardan daha ucuza satmasını zorlaştırır. Bu rakam çoğu analiste göre böylesi bir uçak için havayollarının ödeyeceği maksimum miktar. Böylesi bir uçak için hangi motor tipinin seçileceği veya yeni bir motor mu geliştirileceği de merak konusu.

Öte yandan Boeing hafta içinde üzerinde çalışılan hipersonik uçak konseptini ilk kez duyurdu. Sesten 5 kat daha hızlı olan uçağın Atlantik’i 2 ve Pasifik’i 3 saatte geçmesi planlanıyor. Konsept araç, hem ticari hem de askeri uygulamalara yönelik uzun soluklu bir planın ilk adımı olarak açıklandı. Henüz tanımlanmamış olmasına rağmen, aracın Boeing 737’den daha küçük boyutlarda ve uzun menzilli iş jetlerinden daha fazla yolcu kapasitesine sahip olacağı, 2030’ların sonlarından itibaren hizmete girme potansiyeline sahip olduğu duyuruldu. 95 bin feet yani yaklaşık 30 km yüksekten uçması planlanan uçak, Concorde’den 2,5 kat daha hızlı olacak.

DÜNYANIN EN MUTLU UÇAĞI: BELUGA XL!

Avrupalı imalatçı Airbus, İngiltere’nin Brexit kararı sonrası 29 Mart 2019’da Avrupa Birliği’nden tamamen çıkması durumunda, ülkedeki fabrikaların durumunu yeniden gözden geçirme kararı aldı. İngiltere’de Airbus’ın tüm uçak modellerinin kanat üretimlerini üstlenen 25 ayrı tesiste 14 bin çalışanı bulunuyor. Ayrıca 4 bine yakın alt yüklenici ile çalışıyor. İngiltere’nin AB’den çıkışı, yapılacak ticarette gümrük kurallarında değişiklik oluşturacağı için; yaşanacak gecikmeler ve kesintilerin, uçakların üretim programları için ciddi bir risk teşkil edeceğinden endişe ediliyor. Airbus İngiliz hükümetinden tedarik zincirinin aksamaması konusunda bir garanti bekliyor. Avrupa Birliği ülkelerine yılda 10 milyar Euro ihracat ve 5 milyar Euro ithalat yapan Airbus’ın, İngiltere operasyonlarını durdurması yılda 1 milyar Euro’ya mal olabilir. İngiltere 29 Mart 2019’da AB’den çıkış kararı alırsa 31 Aralık 2020’ye kadar ticari durumlar için bir geçiş dönemi yaşanacak. Ancak Airbus bu sürede yaşanacak potansiyel sorunların tedarikçi değişikliği konusunda yeterli zamanı sunmadığını iddia ediyor. Bu da Airbus’ın İngiltere’deki ayak izini gözden geçirmek için yeterli bir sebep olarak yorumlanıyor.

Öte yandan Airbus’ın uçak taşıyan uçağı Beluga’nın yeni versiyonu Beluga XL, ilk kez gülümseyen surat temalı yeni boyaması ile görüntülendi. Airbus, yeni Beluga XL’in boyaması için çalışanları arasında bir oylama yaptı. Personelin yüzde 40’ından fazlası gülen surat tasarımına oy verdi. Airbus’ın yeni nesil kargo uçağı şu anda test aşamasında. Gülen suratlı balinanın bu yaz ilk uçuşunu yapması ve 2019’da hizmete girmesi planlanıyor. Beluga’lar Airbus’ın dünyanın farklı ülkelerinde üretilen uçak parçalarını son montaj hattına taşıyor. A330-200 modelinden geliştirilen ve üretim programına Kasım 2014’te başlanan Beluga XL, 1996 yılından bu yana hizmet veren A300-600ST modelinden geliştirilen Beluga’ların yerini alacak. Mevcut Beluga uçaklarına kıyasla yüzde 30 daha fazla yük taşıyacak olan Beluga XL tam yükle 4074 km menzile sahip olacak.

EMIRATES ve ETIHAD BİRLEŞİYOR MU?

Birleşik Arap Emirlikleri’nin iki büyük havayolu Emirates ve Etihad pilot transferi konusunda önemli bir adım attı. Son dönemde ekonomik olarak zor günler yaşayan Etihad, hafta içinde pilotlarına 2 yıl için kıdem ve tüm hakların saklı kalacağı bilgisiyle Emirates filosunda uçabileceklerini bildiren bir mail attı. Uygulama, Etihad’ın maliyetlerini düşürmesi, pilotların işsiz kalmaması ve Emirates’in hızlı bir şekilde donanımlı personel kazanmasını sağlaması açısından “akıllı bir kazan-kazan” hamlesi olarak yorumlandı. Böylece iki havayolu da pilot kaynaklarını etkili bir şekilde yönetebilecek. Yapılan iş birliğinin uzun vadede iki havayolunun birleşmesine yol açabileceği konuşuluyor. Abu Dabi merkezli Etihad geçtiğimiz hafta, yıllık zararını 1,5 milyar dolar olarak açıkladı. Dubai merkezli Emirates’in, zarar eden bir şirketi almak istemeyeceği düşünülüyor. Ayrıca Abu Dabi emirinin de böyle bir birleşmeye onay vermeyeceği düşünülüyor. Ancak Etihad’ın mali performansını iyileştirmesi halinde, iki havayolunun gelecekte bir araya gelme potansiyelinin oldukça yüksek olduğu yüksek perdeden dillendiriliyor.

YERLİ UÇAK İÇİ EĞLENCE SİSTEMİ GÖKYÜZÜNDE!

THY Teknik AŞ ile HAVELSAN iş birliğiyle, Türk mühendisleri tarafından yerli ve milli olarak geliştirilen kablosuz uçak içi eğlence sistemi THY uçaklarında hizmete başladı. İlk etapta THY’nin koltuk arkası ekranları olmayan 44 dar gövde uçağında uygulanacak Kablosuz Uçak İçi Eğlendirici Sistem sayesinde yolcular kişisel elektronik cihazları üzerinden; 250’den fazla film, 700’den fazla TV programı, 2 bini aşkın müzik albümü ve 19 binden fazla şarkı ve daha fazla içeriğe erişim sağlayacak. Sistemin hayata geçmesiyle birlikte THY filosundaki uçakların yüzde 95’i uçak içi eğlence sistemine sahip olacak.

Yolcular, kişisel cihazlarından uçak içinde kablosuz internet ağına bağlanarak daha önce cihazlarına indirmiş oldukları Wi-fi Entertainment uygulaması ile içeriklere erişebilecek. Yolcular diz üstü bilgisayarlarından da “Google Chrome” tarayıcısını kullanarak sistemi kullanabilecek.

UÇAN ARABA POP UP NEXT ALMANYA’DA TEST EDİLECEK!

Airbus ve Italdesign firmaları tarafından geliştirilen Pop.Up uçan taksi tasarımı, Audi tarafından güncellenerek, Pop.Up Next haline geldi. Audi aracın hem iç, hem dış görünümünde önemli değişiklikler yaptı. Pervane sistemi, yolcu kabini ve tekerlekli aksam olmak üzere 3 ayrı parçadan meydana gelen uçan taksi, iki yolcu kapasiteli.  Standart bir elektrikli otomobil gibi kullanılabilen araç istenildiği anda pervane sisteminin yardımıyla havalanabiliyor. Pervane sisteminin gövdeye kolay bir şekilde montajlanabildiği araç, sürücüsüz yani otonom hareket edecek. Hafta içinde Almanya’nın Ingolstadt şehri imzalanan bildirge ile Pop.Up Next uçan taksilerin testlerine ev sahipliği yapma kararı aldı. Yani kısa süre sonra Ingolstadt sakinleri gökyüzünde test uçuşları yapan uçan arabaları görecek. Ayrıca Hamburg şehrinin yerel yöneticileri, projenin ikinci test merkezi olmak için başvuruda bulundu. Yakın gelecekte büyük şehirlerdeki trafik sorunlarına çözüm olacağı düşünülen uçan taksi projeleri dünyanın pek çok farklı şehrinde yürütülüyor. Dubai’de uçan taksi Volocopter 2X’in gelecek ay gökyüzü ile buluşması bekleniyor. İsviçre’nin Cenevre şehrinde de bir havada ulaşım konsepti üzerinde çalışılıyor. Yeni Zelanda’da da benzer bir proje test aşamasında. Araç paylaşım uygulaması Uber de kendi uçan filosu üzerinde çalışıyor. Yani Jetgiller çizgi filminin hayata geçmesi sandığımızdan da yakın!

adbanner