Açık Fan Motor Projesinin En Kritik Teknolojileri

Fransız motor üreticisi Safran, AB tarafından finanse edilen OFELIA (havacılığın düşük çevresel etkisi için açık fan) projesi kapsamında geliştirmeyi planladığı temel teknolojiler hakkında bilgi verdi. Safran ve GE Aerospace arasındaki ortak girişim, CFM International tarafından geliştirilen açık fan motoru prototipi için yapılan çalışmaları desteklemeyi amaçlıyor.

Geçtiğimiz yıl Eylül ayında, Safran liderliğinde yürütülen OFELIA projesi, Avrupa Birliği’nin Temiz Havacılık Organizasyonu tarafından finansman almaya hak kazanan 20 projeden biri oldu.

Temiz Havacılık Organizasyonu, Ocak ayında başlayan ve Aralık 2025’e kadar sürmesi planlanan üç yıllık proje için, OFELIA’ya 100 milyon Euro destek sağlayacak. Safran, OFELIA projesi için, 27 şirketten oluşan konsorsiyumun katkı sunduğu finansman miktarını açıklamasa da Temiz Havacılık Organizasyonu, bir projeye endüstri katkısının, AB tarafından verilecek hibenin en az 1,5 katı olmasını zorunlu kılıyor.

OFELIA’nın amacı, 2035 yılında hizmete girmesi planlanan yeni bir dar gövdeli uçak motoru için açık fan mimarisinin avantajlarını sergilemek ve mevcut motorlara kıyasla %20 yakıt tasarrufu elde etmek. Haziran 2021’de CFM, 2025’de başlaması planlanan uçuş testleriyle, aynı yakıt tüketimini azaltma hedeflerini paylaşan RISE programını tanıttı.

Safran ve OFELIA ortakları, Temiz Havacılık’tan önce, AB’nin Temiz Gökyüzü programları aracılığıyla yürütülen açık rotorlu mimariler üzerine yapılan araştırmalardan yola çıkarak, yeni bir dar gövdeli uçak motor için gerekli sistemleri, projenin sonuna kadar, teknoloji hazırlık düzeyi 5’e çıkarmayı planlıyor. Safran, demo motorun bileşenlerini tasarlamak ve üretmek için GE’ye ait Avio Aero ve GKN Aerospace ile işbirliği yapacak.

OFELIA konsorsiyumu girdap, tek kademeli pervane ve bir dizi statik kanattan oluşan kanalsız fanlar, yüksek hızlı güçlendiriciler ve yüksek hızlı düşük basınçlı türbin aerodinamiği gibi konuları araştıracak. Ek geliştirme çalışmaları, yüksek güçlü kompakt redüksiyon dişli kutusu, hafif motor bileşenleri, yanma odası emisyonları, yüksek basınçlı kompresör aerodinamiği ve hibrit elektrik teknolojisi üzerinde yoğunlaşacak. CFM daha önce önerilen RISE mimarisine, bir elektrik motoru jeneratörünün dahil edilmesini detaylandırmıştı.

Temiz Havacılık’ın ilk aşaması için yalnızca yer testi planlandı. Programın 2026’da başlayacak olan ikinci aşamasında, uçuş testleri öngörülürken, özellikle aynı geliştirme akışında birbiriyle yarışan iki motor tasarımı olduğundan, Safran’ın bu tür faaliyetler için fon temin edip etmeyeceği kesin değil. CFM’nin, 2026 sonrası RISE motorunu, A380 uçuş test yatağında denemek için Temmuz 2022’de duyurduğu Airbus ile bağımsız bir anlaşması bulunuyor.

Safran’a göre Airbus, Temiz Havacılık’ın ikinci aşamasına hazırlanmak için A380 uçuş testlerini desteklemek üzere “ön dosyayı hazırlayacak” Açık fanlı motor, sürdürülebilir havacılık yakıtı veya hidrojenle de çalışabilecek. Safran, hem uçak hem de motor için bu tür operasyonları destekleyen verileri yinelemeli olarak geliştirmek için Airbus ile ortaklık kuracak.

OFELIA konsorsiyum üyeleri, Safran, GKN Aerospace, Avio Aero, GE’nin Almanya bölümü, Cenaero Havacılık Araştırma Enstitüleri, DLR, NLR, ONERA, VZLU ile Dresden, Graz ve Torino’daki üniversitelerden oluşuyor.

adbanner