Letonya’nın ulusal havayolu airBaltic, sıvı hidrojenle çalışan, çevreci bir yolcu uçağının geliştirilmesi konusunda, Fokker Next Gen ile işbirliği yapmak üzere, Mutabakat Zaptı (MoU) imzaladı.
Fokker Next Gen, 2035 yılına kadar 120 – 150 arasında yolcu taşıyabilen ve 2.500 km‘ye kadar menzile sahip, Hidrojen ile çalışan bir yolcu uçağı geliştirmeyi hedefliyor.
Riga merkezli havayolu airBaltic, böyle bir uçak konseptini, gelecekte operasyonlarının bir parçası haline getirme fikrini değerlendirmeye ilgi duyduğunu daha önce duyurmuştu. Şu ana kadar istişari nitelikte olan bu birliktelik, biraz daha somut bir hale dönüştürüldü. Letonyalı havayolu, Fokker Next Gen’in üzerinde çalıştığı uçağın tasarım ve geliştirme sürecine dahil edebileceği geri bildirimleri sağlamak üzere uzlaştı.
Hidrojen, mevcut uçak tahrik teknolojilerinin, potansiyel sıfır emisyonlu alternatifi olarak lanse ediliyor. Avrupalı imalatçı Airbus, ZEROe adı verilen hidrojenle çalışan uçak ailesini, 2035 yılına kadar hazır hale getirmeyi hedefliyor. ZeroAvia ve Universal Hydrogen gibi şirketler, mevcut uçak gövdelerinin, hidrojenle çalışacak şekilde uyarlanmasını sağlayacak çözümler geliştirmek üzerinde çalışıyor.
Ancak endüstrinin, ticari uçaklarda Hidrojen kullanımıyla ilgili çeşitli teknolojik zorlukları henüz çözememiş olması, Fokker Next Gen’in geliştirdiği projeyi iddialı hale getiriyor.
Fokker Next Gen projesini Letonya’ya sadece airBaltic bağlamıyor!
Fokker Next Gen projesi için daha önce Letonya’da bir Hidrojen Mükemmeliyet Merkezi oluşturmak amacıyla, Aralık 2023’te başka bir Mutabakat Zaptı (MoU) daha imzalanmıştı. O anlaşmanın tarafları arasında, Letonya Ekonomi Bakanlığı, Liepaja Özel Ekonomik Bölgesi (SEZ) ve Riga Teknik Üniversitesi (RTU) bulunuyordu. Proje kapsamında, yer hizmetleri ve Hidrojen’in havaalanlarındaki kullanımına yönelik uygulamalara odaklanılacak.
Fokker Next Gen projesinin olumlu çıktılar vermesi halinde, Liepaja Uluslararası Havalimanı (LPX), şirketin Hollanda’daki üretim faaliyetlerini tamamlayacak şekilde, uçağın nihai montaj hattının kurulacağı potansiyel alan olarak belirlendi.
Merkezi Hollanda‘da bulunan Fokker Next Gen, havacılık ve uzay endüstrisiyle ilgilenen, Hollandalı yatırım şirketi Panta Holding‘in bir parçası durumunda. Panta Holding, 1996 yılında iflas eden ikonik uçak üreticisi Fokker’in bazı varlıklarını satın alarak, Hidrojenli uçak üretmek üzere yeniden yapılandırdı. Holding bunun yanı sıra, charter ve ACMI operatörü Denim Air ile sonradan CityJet’e sattığı Belçika merkezli bölgesel havayolu VLM Airlines Antwerp gibi havayollarının da sahibiydi. Panta Holding, son zamanlarda sürdürülebilir havacılık alanına yaptığı yatırımlarla tanınmaya başladı.
Panta Holding’in portföyündeki teknolojik açıdan iddialı bir diğer proje ise, 800 kilometreye kadar mesafelerde 90 yolcu taşıyabilecek, elektrikli bataryalardan güç alan Elysian Aircraft isimli uçak. Elysian Aircraft, yakın zamanda Hollanda’nın ulusal havayolu KLM‘yi danışma kuruluna almayı başardı.