Airbus’ın Kargo Hava Yolu Ne Zaman Operasyona Başlıyor?

Airbus’un yeni kargo alt markası olan Airbus Beluga Transport, ticari kargo uçuşları gerçekleştirmesine olanak sağlayacak, kendi hava operatörü sertifikasını (AOC) önümüzdeki günlerde almayı bekliyor. Şu anda tüm Beluga operasyonları, Airbus Beluga Transport şirketi adına Airbus Transport International (ATI) tarafından gerçekleştiriliyor. Bu kapsamda, yük sertifikasyonu, uçuş ekipleri ve yer personeli ATI tarafından sağlanıyor. Airbus Beluga Transport, eski nesil BelugaST kargo uçakları ile harici müşterilere büyük boyutlu kargo nakliye hizmetleri sunmak için, 2022 yılında kurulmuştu.

Avrupalı uçak üreticisi Airbus tarafından Toulouse Havalimanı merkezli olarak kurulan kargo havayolu şirketi Airbus Beluga Transport, ticari kargo operasyonlarına başlayabilmesini sağlayacak kendi hava operatörü sertifikasına (AOC) sahip olmaya hazırlanıyor. AeroTELEGRAPH’ta yer alan habere göre, yeni kargo havayolu, kendisine ait AOC’yi önümüzdeki birkaç hafta içinde Fransız sivil havacılık otoritesinden alacak.

Kendi AOC’si olmadığı için, tüm Beluga operasyonları, Airbus Beluga Transport adına, Airbus Transport International (ATI) ekipleri tarafından yürütülüyor. ATI, her uçuşta, uçucu ekip ve yer personeli için yük sertifikasyonu sağlıyor. ATI, Airbus’ın Avrupa çapındaki çeşitli uçak fabrikaları arasında kanat veya motor gibi büyük boyutlu kargoların taşınmasını denetlemekle görevli özel bir kargo bölümü durumunda.

Amaç: dışarıdan müşteri çekmek

Ocak 2022’de Airbus, harici müşterilere büyük kargo nakliye hizmetleri sunmak için, Airbus Beluga Transport adında ayrı bir yan kuruluş kurdu. Başlangıçta Airbus, harici müşterilere kargo hizmetleri sunmak için, eski nesil BelugaST kargo uçaklarını kullanma planlarını açıkladı. Daha büyük ve yeni nesil BelugaXL nakliye uçakları, Airbus’ın kargo bölümü ATI’deki şirket içi operasyonlarda kullanılmaya devam edecek.

Airbus BelugaST nasıl bir uçak?

Airbus A300 uçağı üzerinden geliştirilen ilk BelugaST, 1994 yılında gökyüzü ile buluştu. Bu uçak, yaşı ilerlemiş olmasına rağmen, Airbus filosunun hayati bir parçası olmaya devam ediyor. Airbus Transport International Başkanı Philippe Sabo, 2022’deki bir medya brifinginde bu durumu şöyle doğruladı:

“Uçaklar 30.000 uçuş döngüsü (flight cycle) için tasarlandı. Bugün ortalama olarak yalnızca 15.000 kez inip-kalktılar. Ömürlerinin ortasındalar. Bu yüzden onlardan 15 ila 20 yıl daha operasyon yapmalarını bekliyoruz.”

BelugaST, yetenekli bir nakliye uçağı. Maksimum 40 ton taşıma kapasitesine sahip olan uçağın menzili 2.770 kilometreye kadar ulaşıyor. Airbus toplam beş adet BelugaST nakliye uçağı üretti. Ch-aviation.com’a göre şu anda aktif olarak uçan üç adet BelugaST var. Uçaklardan biri (F-GSTA) tamamen kullanımdan kaldırılmış durumda.  Diğer uçak ise (F-GSTC) şu anda bakımda.

BelugaXL dışarıya kiralanıyor mu?

Müşterilerin daha uzun menzile veya daha yüksek kapasiteye ihtiyaç duyduğu durumlarda Airbus, daha yeni ve daha büyük BelugaXL uçakları ile geçici hizmet sunabiliyor. Airbus İş Geliştirme ve Strateji Müdürü Reza Fazlollahi, 2022’deki brifingde “Gelecek yıldan itibaren ekstra uzun uçuşlar için bir BelugaXL’e erişim sağlanması konusunda ATI ile anlaştık” diyerek, bunun müjdesini vermişti.

BelugaXL, Airbus A330-200 geniş gövdeli uçağını temel alıyor. BelugaST gibi, uçak bileşenlerinin, Airbus tesisleri arasında taşınmasına yönelik özel bir ihtiyacı karşılamak üzere ortaya çıktı. Özellikle A350’nin her iki kanadını da alabilecek şekilde tasarlandı. Önceki model olan BelugaST, aynı anda yalnızca bir kanadı taşıyabilecek kapasitedeydi.

BelugaXL, A350’nin her iki kanadını aynı anda taşıyabilmesinin yanı sıra, 51 ton maksimum yük taşıma kapasitesi ve 4.000 kilometre menzile sahip. Airbus toplam altı adet BelugasXL üretti.


İlgili İçerik | Uçak Taşıyan Uçaklar

adbanner