Amsterdam Uçak Bileti Fiyatları Neden Yükselecek?

Hollanda’nın en büyük ve ana havalimanı olan Schiphol, yenilenme ihtiyacı nedeniyle, havayollarına uyguladığı ücretleri artırabilir. Ücretlerdeki bu artışın, havayolları tarafından da bilet fiyatları üzerinden yolculara yansıtılması bekleniyor.

Yalnızca bir terminali ve altı yolcu salonu bulunan Amsterdam Schiphol Havalimanı‘nın yenilenmeye ve iyileştirmelere ihtiyacı var. Havaalanının geçici CEO’su Rudd Sondag, altı aylık finansal rakamları açıklamak için düzenlediği basın toplantısında, havaalanındaki hizmet kalitesine yönelik finansmanı artırmak istediklerini söyledi. Personel, gecikmiş bakım ve genel yenileme işlemleri için harcanması gereken paralara işaret etti. Schiphol, 2024’te küçülme planları ve özel jet uçuşlarının tamamen yasaklanmasıyla da gündeme gelmişti.

Geçtiğimiz yıl Schiphol’de son derece uzun güvenlik kuyrukları ve bagaj kaybı vakaları yaşandı. Bunun birçok farklı nedeni vardı. Ancak personel eksikliği de bu nedenlerin başında geliyordu. Sondag, Amsterdam Schiphol’de bu sorunların “artık geçmişte kaldığını” söyledi. O günden bu yana, 2023 yılında meydanı kullanması beklenen 60 – 64 milyon yolcu için, 1.050 yeni güvenlik görevlisi işe alındı.

Yüksek maliyetli çözümler

Yeni personelin işe alınması hem yolcular hem de personel için harika bir haber olsa da havalimanının personel maaşları kaleminde bir artışa neden oluyor. Schiphol, güvenlik personelinin maaşını geçen yılın Ekim ayında saat başına 2,50 Euro artırmıştı. Ayrıca mevcut biniş kapılarını yenilemek için daha fazla para harcandı. Böylece daha fazla yolcunun bu kapılardan geçmesi imkanı yaratıldı.

Tüm bu iyileştirmeler, havalimanının daha fazla para harcaması ile mümkün oldu ve bunun bir şekilde finanse edilmesi gerekiyor. Bunun tek mantıklı çözümü de havalimanına operasyon yapan havayollarının, ödemek zorunda oldukları ücretleri artırmak.

Amsterdam Schiphol’e, Hollanda’nın ulusal havayolu KLM başta olmak üzere yaklaşık 60 havayolu hizmet veriyor. Bu havayollarının, Schiphol’e ödediği ücretlerdeki artış, bilet fiyatlarının artışı ile yolculara yansıtılacak.

Geçici CEO Sontag, ücretlerin artırılmasından endişe duymadığını belirterek, “Eskiden kalitesizlikle suçlanırdık. Şimdi bunu düzeltiyoruz ve bunun mantıksal sonucu olarak daha yüksek maliyetler ortaya çıkıyor. Ancak süreçlerin kalitesinin daha fazla yolcu sadakatine yol açacağı da kesin” ifadelerini kullanıyor.

Havalimanı, 2021 yılında, havayollarına uygulanan ücretleri üç aşamada %37 oranında artırdı. Bu artış 2025 yılının Mart ayında sona erecek. Son yıllarda havayollarına uygulanan ücretlerde kademeli bir artış olmasına rağmen, havayolları bu artışın haksız olduğu görüşünde.

Sontag: “Başarısızlık artık bir seçenek değil. Eğer sebep fiyatsa, o zaman sahip olduğumuz şeye geri döneriz. Ama geri dönmek istediğimiz yer burası değil.” diyerek, bu konudaki kararlılığı net bir şekilde ortaya koyuyor.

Hollanda’daki Tüketiciyi Koruma ve Piyasa Ekonomisi Otoritesi (ACM), havalimanının havayollarına uyguladığı ücretlerdeki artışın “makul olmadığını” ve havalimanının karşılaştığı sorunlara yönelik çözümler üzerinde aktif olarak çalışıldığını açıkladı.

adbanner