Ukraynalı Antonov, dünyanın en büyük kargo uçağı An-225’i yeniden inşa etmenin tahmini 500 milyon Euro’ya mal olacağını açıkladı.
Ukrayna dilinde “rüya” anlamına gelen “Mriya” isimli ikonik uçak, Rusya’nın Ukrayna’ya yönelik hava saldırıları sırasında, Hostomel Havalimanı’nda imha edilmiş ve kullanılamaz hale getirilmişti. Ancak Antonov şirketi, devasa fiyat tahminine rağmen, uçağı yeniden inşa etmek konusunda oldukça kararlı.
Uçağın yeniden inşasının tam maliyeti, tasarım ve onarım çalışmalarının kesin maliyeti tamamlandıktan sonra kamuoyuna açıklanacak.
Ukrayna’daki saldırılan ilk günlerinde Rus birlikleri Kiev’in kuzeybatısındaki Hostomel Havalimanı’nı (GML) hedef aldı. İşgal girişiminden bir süre önce, Antonov An-225 bakım için hangara girmişti.
Ukrayna Dışişleri Bakanı Dmytro Kuleba, uçağın imha edilmesinden kısa bir süre sonra yaptığı açıklamada: ”Rusya bizim ‘Mriya’mızı yok etmiş olabilir, ancak güçlü, özgür ve demokratik bir Avrupa devleti hayalimizi asla yok edemeyecekler. Biz galip geleceğiz!” şeklinde kararlı bir tavır sergilemişti.
The Kyiv Independent’ın savunma muhabiri Illia Ponomarenko, saldırının ardından uçağın bir videosunu sosyal medyada paylaştı. Uçakta meydana gelen ağır hasar net bir şekilde ortaya konuldu.
Kokpit, neredeyse uçağın geri kalanından ayrılmıştı. Uçağın gövdesinin ön kısmı tamamen parçalanırken; arka kısmın nispeten sağlam kaldığı görülüyor.
Saldırının yapıldığı havaalanı, Rus ordusu için potansiyel bir stratejik kale olarak görülüyordu. Eğer havalimanı kontrol altına alınabilirse, Rusya, Kiev’in birkaç kilometre yakınına kadar rahatlıkla asker ve teçhizat transfer edebilecekti.
Ukrayna birlikleri, havaalanının Ruslar tarafından ele geçirilmesini engellemeyi başardı. Havaalanında birkaç gün boyunca ağır çatışmalar yaşandı ve bu çatışmalar havaalanını kullanılamaz hale getirmeye yetti.
An-225 Uzay Görevi İçin Üretildi
Antonov An-225, ilk uçuşları 1988 yılına dayanan Sovyet uzay programı Buran’ı desteklemek için inşa edildi.
An-225, Sovyetler Birliği’nin dağılmasının ardından bir kargo uçağı olarak kullanılmaya başlandı. Bir Boeing 747’nin iki katı taşıma kapasitesine sahip olan uçak, 84 metre uzunluğu ve aktif uçaklar arasında dünyanın en uzun kanat açıklığına sahip olması ile havacılık endüstrisinde bir simge haline gelmişti.
Antonov, uçağı yeniden inşa etmek üzere planları olduğunu duyursa da Mriya’yı bir kez daha gökyüzünde görmemiz biraz zaman alacak gibi görünüyor.