Tüm dünyayı sarsan pandemi dönemi sonrası, turizm ve iş dünyasında hareketlenmeye bağlı olarak, seyahat talebi ve yolcu trafiği güçlü bir toparlanma yaşadı. Bu canlanmaya ayak uydurmaya çalışan ABD’li imalatçı Boeing, tedarik zinciri sorunlarıyla boğuşuyor. Temmuz ayında müşterilerine 43 uçak teslim edebilen Boeing, Ağustos’taki teslimat sayısını 35’e düşürdü. Havacılık sektörünün tüm dünyada büyüyen resesyon endişelerinden etkilenmediğini söyleyen Boeing CEO’su Calhoun, Çin’in ürettiği yolcu uçağı C919’un Boeing veya Airbus’a küresel anlamda meydan okuması için çok zamana ihtiyacı olduğuna inanıyor.
Boeing İcra Kurulu Başkanı Dave Calhoun, CNBC’nin “Squawk Box Asia” programına katıldı. Seyahat talebindeki toparlanmaya ilişkin olumlu bir görünüm olduğunu söyleyen Calhoun, küresel anlamda oluşan talebin, beklentileri aştığını belirtti.
Calhoun: “Toparlanma oldukça dirençli ve beklentileri aşıyor. Canlanma, yalnızca bastırılmış yolcu trafiğini ve turizm talebini değil, aynı zamanda şirketlerin de kendilerini yeniden yapılandıklarını gösteriyor” ifadelerini kullandı.
Müşterilerin biriken uçak siparişlerinin ciddi sayılara ulaştığını ve uçak talebinin hızla artmaya devam ettiğinin altını çizen Calhoun, “Profesyonel iş hayatım boyunca gördüğüm en güçlü talep dönemini yaşıyoruz” şeklinde konuştu.
Potansiyel ekonomik kriz endişeleriyle ilgili olarak da görüşlerini paylaşan Calhoun, bu endişelerin havacılık sektöründe yaygın olmadığını açıkladı. Sektörün karşı karşıya olduğu en büyük zorluğun, artan talepleri karşılamak için gereken tedarik zincirlerinin, pandemi öncesindeki haline getirilmesi olduğunu söyledi.
Boeing, Temmuz ayındaki yaptığı 43 uçak teslimatını, Ağustos ayında 35’e düşürdü. Hem Boeing hem de rakibi Airbus, tedarik zinciri sınırlamalarının, üretimi artırma yeteneklerini engellediğinden yakınıyor. Mayıs ayında Dünya Seyahat ve Turizm Konseyi, küresel seyahat ve turizmin, 2023’te tam anlamıyla toparlanmayacağını öngördüğü bir rapor hazırladı.
Skift Research tarafından yapılan araştırmalar, Çin’deki iç hat kapasitesinin toparladığını; ancak uluslararası uçuş kapasitesinin pandemi öncesi döneme kıyasla %50’nin altında kaldığını gösteriyor.
C919 GÜÇLÜ BİR RAKİP OLABİLİR Mİ?
Calhoun, bu olumsuz tabloya rağmen, özellikle Çin konusunda oldukça iyimser. “Tıpkı diğer ülkeler gibi, Çin’in de daha fazla hava taşımacılığı kapasitesine ihtiyacı var” şeklinde konuşan Calhoun, ayrıca Çin ile ilgili jeopolitik gerilimlerin azalması yönündeki umutlarını da dile getirmeyi ihmal etmiyor.
Çin’in yerli üretim COMAC C919 uçağının, potansiyel olarak Boeing veya Airbus’a rakip olup olamayacağı konusunda ise Calhoun, küresel açıdan önemli bir rakip olarak ortaya çıkmasının, uzun bir süre alacağı şeklinde görüş belirtti.
“Mevcut seyahat talebi göz önüne alındığında C919 eğer bir rekabet yaratırsa, bu zararlı olmayacaktır” diyen Calhoun, övgüye değer bir hızla büyüyen ve gelişen bir pazara sahip olan Çin’de, bu talebi karşılayan üç büyük rakibin olmasının, sektöre zarar değil, fayda sağlayacağını ifade etti.