D-328 Oyunun Kurallarını Nasıl Değiştirecek?

Almak şirket Deutsche Aircraft, yakıt verimliliği ve çok yönlülükte oyunun kurallarını değiştirmeye hazırlanan uçağı D328eco’yu piyasaya sürmeye hazırlanıyor. Şirket, D328eco tedarik zincirinin %90’ını güvence altına almak üzere, Leipzig’de yeni bir Lojistik Merkezi’nin açılışını yaptı. Deutsche Aircraft ile H2Fly ve GE Aerospace arasındaki işbirlik çabaları, hidrojen-elektrik tahrik sistemi alanındaki yeniliklere yön verecek.

Türk iş insanları Fatih ve Eren Özmen’in sahip olduğu ABD merkezli Sierra Nevada şirketi, 2015 yılında Dornier’in bölgesel uçak projesinin tüm haklarını satın aldı. Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile yapılan bir protokol uyarınca, Dornier 328 uçaklarının, Türkiye tarafından yeniden imalatı gündeme geldi. Bu uçağın tasarımı üzerinden geliştirilecek yerli ve milli bölgesel yolcu uçağının TRJet ismiyle hayata geçirileceği duyuruldu. Adı TR 328 olacak uçağın hem jet motorlu hem de turboprop versiyonlarının geliştirilerek üretileceği ve uçakların ilk uçuş tarihinin de 2019 olacağı açıklandı.

70-90 yolcu sınıfında geliştirilecek olan TRJ628 uçağının da yine Türkiye’de üretilmesi hedefleniyordu. Proje için SNC şirketi “TRJet” isimli yeni bir şirket kurarak D328’in haklarını bu şirket üzerine aldı. TRJ328 ve TRJ628’in çizim ve modelleri bu süreçte çeşitli etkinlik ve fuarlarda da SNC ve SSM tarafından sergilendi. Ancak proje sessiz sedasız şekilde rafa kaldırıldı. Uzun süren bir suskunluğun ardından Ağustos 2019’da Sierra Nevada şirketi, Angela Merkel ve çok sayıda Alman bakanın da katıldığı bir etkinlik ile Dornier 328’in turboprop modelinin Almanya’nın Leipzig şehrinde yeniden üretilmesi konusunda düğmeye basıldığını duyurdu.

Almanya’nın önde gelen uçak üreticilerinden Deutsche Aircraft, bölgesel uçuşlarda devrim yaratması beklenen D328eco‘yu piyasaya sürerken, havacılık endüstrisinin dinamiklerini değiştirmek için de düğmeye bastı. Şirket ayrıca, Alman Havacılık ve Uzay Merkezi (DLR) ile ortak tasarlanan D328 UpLift’i de sergiledi.

D328eco ile Çevre Dostu Vizyon

Dünyanın acil iklim sorunlarına karşı, çevre bilincine sahip bir yanıt olarak ortaya çıkan D328eco, klasik Dornier 328’in modernize edilmiş bir versiyonu. Uçak, önceki modellerden daha iyi performans göstermesinin yanı sıra, %100 Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı (SAF) ile çalışabilen tasarruflu motorlarıyla da öne çıkıyor.

Bu tür yetenekler, zararlı gaz emisyonlarında önemli bir azalmaya işaret ediyor. Çevreci özelliklerini tamamlayan D328eco, aynı zamanda Garmin’in öncülük ettiği, uçuş farkındalığı ve kullanıcı deneyimini geliştiren son teknoloji aviyonik sistemlere de sahip. Bu açıdan,  90’dan daha az koltuk bulunduran modern bölgesel uçaklar arasında türünün ilk örneği olmayı gururla sürdürüyor.

D328eco’nun tasarım anlayışı, esnekliğe öncelik veriyor. Uçak, hızlı dönüşümleri kolaylaştıran, uyarlanabilir bir kabin düzeni ve uçuş sırasında çalıştırılabilir büyük bir kapı ile donatılmış durumda. Bu çok yönlülük, platformun bölgesel yolcu hizmetlerinden acil durum ve insani yardım operasyonlarına kadar bir çok farklı alana  geçiş yapabilmesini sağlıyor. Üstelik rekabetçi koltuk-mil maliyetleri vaat ederek, pazar lideri olma potansiyelini güçlendiriyor.

Tedarik Zinciri ve Üretim Gelişmeleri

Önemli bir hamleyle Deutsche Aircraft, D328eco’nun tedarik zincirinin %90’ını başarıyla satın aldığını duyurarak, pazardaki pozisyonunu daha da sağlamlaştırdı. Bunun yanı sıra üretici, Kuzey Norveç’teki endüstri kuruluşlarıyla stratejik ittifaklar geliştirerek, bölgede geleceğin operasyonlarına hazırlanıyor.

Üretim kabiliyetlerini hızlandıran Deutsche Aircraft, Leipzig’de yeni Lojistik Merkezi’nin açılışını yaptı. 5.381 metrekarelik bir alanı kapsayan bu tesis, D328eco bileşenlerinin alım noktası şeklinde görevlendirilin. Son Montaj Hattından (FAL) sadece on dakika uzaklıkta elverişli bir konuma sahip olan Leipzig tesisi, önümüzdeki günlerde D328eco’nun ilk üretimine tanıklık etmeye hazırlanıyor.

UpLift ve Çevreci Yenilikler

Deutsche Aircraft’ın çevre dostu yeniliklere olan bağlılığı, D328 UpLift turboprop uçağın ilk kez tanıtıldığı Hamburg’daki son Ulusal Havacılık Konferansı’nda açıkça görüldü. DLR’nin himayesi altındaki bu uçak, öncü yeşil teknolojiler için bir araştırma merkezi olarak hizmet verecek. Ayrıca şirketin H2Fly ve GE Aerospace ile yaptığı ortak girişimler, hidrojen-elektrikli tahrik sistemlerine dair umutları artırıyor. Bu işbirlikleri, Dornier 328 turboprop uçağın, bir çift GE elektrik motoruyla donatılmasını ve H2Fly’ın yakıt hücresi sisteminden güç çekilmesini öngörüyor.

Yeniliğin sınırlarını zorlayan Deutsche Aircraft, kısa süre önce bir teknoloji prototipi olan D328 ALPHA için zorlu rüzgar tüneli test aşamasını tamamladı. Bu prototipin, 2025’ten önce uçabilmesi öngörülse de dokuz haftalık kapsamlı test kampanyası, havacılıktaki ilerlemelerde ümit verici bir adıma işaret ediyor.


İlgili İçerik | D328eco’nun İlk Müşterisi Kim Olacak?

adbanner